Piaţa de 1 mld. lei a iaurturilor este dominată de cinci multinaţionale

Autor: Cristina Roşca Postat la 17 ianuarie 2021 860 afişări

Românii cheltuie peste 1 mld. lei pe iaurt, lapte bătut şi alte specialităţi similare (ayran, sana sau kefir), piaţa fiind dominată de cinci multinaţionale, potrivit datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor.

Piaţa de 1 mld. lei a iaurturilor este dominată de cinci multinaţionale

♦ Liderul pieţei este grupul francez Danone care are însă producţie pe plan local.

Românii cheltuie peste 1 mld. lei pe iaurt, lapte bătut şi alte specialităţi similare (ayran, sana sau kefir), piaţa fiind dominată de cinci multinaţionale, potrivit datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor.

„Companiile internaţionale au dominat în 2020 piaţa iaurtului şi a laptelui bătut, pe pri­me­le poziţii situându-se Da­none, Alba­lact, Fries­landCampina, Cova­lact şi Fabri­ca de Lap­te Braşov (Olympus - n.red.)“, spun ana­liş­tii Euromonitor.

Toate cele cinci com­panii sunt deţi­nute acum de giganţi străini deşi la un mo­ment dat au fost - cel puţin unele dintre ele - firme locale. Spre exemplu, Albalact şi Co­valact sunt acum deţinute de francezii de la Lactalis care le-au cumpărat de la acţionari locali.

„Deşi sunt deţinute de companii inter­naţionale, aceste companii deţin facilităţi de producţie în România.“

În industria de lactate şi în general în industria alimentară jucătorii au fabrici în ţara respectivă, fiind vorba de produse cu termen scurt de valabilitate.

Totuşi, numărul de fabrici de lactate este în scădere în ultimii ani dat fiind că unii jucători cum este Lactalis îşi comasează producţia în anumite unităţi de producţie. Doar anul trecut în vară gigantul francez a pus lacătul pe două fabrici din România. Grupul a decis să închidă fabricile din Floreni şi Vatra Dornei (Suceava), aflate în portofo­liul firmei Dorna Lactate, precizând că bran­dul LaDorna va fi pro­dus în continuare în cele­lalte unităţi ale grupului, res­pectiv fa­brica Albalact din Oiejdea, judeţul Alba şi fa­brica Covalact din Sfântu Gheor­ghe, ju­deţul Covasna. Din 2008 până acum francezii au pus lacătul pe şase uni­tăţi de producţie locale.

Gigantul a venit pe piaţa lactatelor acum 12 ani prin preluarea firmei Dorna Lactate, operând apoi alte două preluări, Albalact şi Covalact, achiziţii ce i-au asigurat poziţia de lider incontestabil.

Pe segmentul de iaurt şi alte produse acre însă, Danone este lider, având prezenţă de pes­te două decenii pe piaţă. Mai mult, lu­crea­ză cu parteneri locali şi are fabrică proprie în Ro­mânia, chiar în Bucureşti unde realizează iaurt.

Per total, iaurtul este un produs care câştigă popularitate în rândul românilor, spun analiştii Euromonitor, fiind consumat nu doar la micul-dejun, ci şi în timpul zilei ca snack. Odată cu creşterea puterii de cumpă­rare consu­ma­torii caută produse mai variate, iar producătorii lansează iaurturi diferite cum ar fi cele cu un conţinut mai mare de proteine.

Pe de altă parte, date mai vechi arătau că din punctul de vedere al consumului de iaurturi, România este la coada Europei cu consu­mul de doar 5 kilograme per capita. Comparativ, în Bulgaria consumul de iaurt depăşeşte 20 de kilograme per capita, potrivit celor mai recente date.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
piata,
multinationale,
iaurt,
lapte

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.