Patriciu a pus ochii pe butelia cu GPL

Postat la 01 august 2006 1 afişăre

Nu se poate sa fii una din cele mai mari companii petroliere din zona si sa nu vrei sa te impui pe un segment de piata cu o crestere anuala de 10%. Mai ales cand acesta face concurenta benzinei si motorinei.

Nu se poate sa fii una din cele mai mari companii petroliere din zona si sa nu vrei sa te impui pe un segment de piata cu o crestere anuala de 10%. Mai ales cand acesta face concurenta benzinei si motorinei.

 

Dupa ce a trecut prin toate etapele de dezvoltare in cei zece ani cat a lucrat la Shell Gas Romania, Veron Toma a fost recrutat de cei de la Rompetrol ca director general pentru nou-infiintata companie Rompetrol Gas, care a inceput sa functioneze luna trecuta. Nascuta din fosta divizie de GPL a companiei lui Dinu Patriciu, Rompetrol Gas va ingloba activitatile de profil, de la imbutelierea gazului lichefiat in cat mai multe zone din tara pana la dezvoltarea retelei de distributie si a clientilor.

 

"S-a simtit nevoia de o companie de sine statatoare si nu doar ca o divizie din grup, deoarece astfel Rompetrol, fiind si producator de GPL, si distribuitor pe piata interna, dar si exportator, detine tot lantul de la rafinarie pana la client si astfel pot sa maximizez profitul pe acest segment si sa fac strategiile mai bine", spune directorul Rompetrol Gas. In plus, Veron Toma se bazeaza pe faptul ca aceasta afacere se poate dezvolta foarte mult, are potential foarte bun si "din punctul de vedere al resurselor alocate poti gestiona mult mai usor un segment de piata decat un departament dintr-o companie". 

 

Decizie strategica, transformarea unei divizii din companie intr-o companie de sine statatoare a fost luata tocmai din cauza cresterii pietei (in special a ramurii autogaz), care a ajuns de la 125 mil. euro, cat era estimata in 2002, la peste 320 mil. euro, la cat o estimeaza acum Veron Toma, directorul Rompetrol Gas. "Estimarea vine dintr-un calcul simplu, si anume din inmultirea celor 400.000 de tone pe an de GPL consumati in Romania cu pretul de vanzare de 800 de euro pe tona", explica Toma.

 

Practic, in Romania afacerea de GPL inseamna trei segmente: butelii, autogaz (combustibil pentru auto) si propan (recipienti de mic vrac pentru mica industrie, incalzire). Fiecare segment in parte are caracteristici de evolutie: "Afacerea cu butelii e constanta si in usoara scadere, pentru ca reteaua de gaze naturale se extinde si este cel mai important competitor al segmentului de butelii", spune Veron Toma.

 

Scaderea inregistrata in cazul buteliilor este insa compensata de o crestere importanta pe piata de autogaz, mai ales datorita faptului ca guvernul incearca sa incurajeze consumul acestui tip de carburant printr-o acciza mai mica decat la ceilalti combustibili. "Practic, pretul la pompa este cam cu 40% mai mic decat la ceilalti combustibili si atunci o companie din turism, de taxiuri sau de transporturi face o economie importanta", explica directorul Rompetrol Gas.

 

Gustul pentru alimentarea cu autogaz a pornit de la taximetristi, mai ales de la cei bucuresteni (in Bucuresti inregistrandu-se cel mai mare consum de autogaz), care au putut astfel sa faca fata cresterii pretului benzinei fara a dubla pretul pe kilometru, care le-ar fi alungat clientii.

 

Consumul, care a crescut semnificativ in ultimii trei ani, este estimat a creste regulat in anii urmatori, cu aproximativ 10% pe an, conform estimarilor Rompetrol Gas. Din aceasta piata care se va apropia anul urmator de 400 de milioane de euro, Rompetrol detine deocamdata 10%, dar planurile de investitii arata dorinta de a ocupa o pozitie mai buna. Rompetrol Gas a demarat deja constructia a doua noi terminale de GPL, la Bacau si Arad, pe langa cel existent deja la Petromidia, cu o valoare totala de aproximativ 20 de milioane de dolari.

 

Intentia? "Acoperirea" cu autogaz a Moldovei si a Banatului. Si dupa? Noua companie vrea sa intre pe piata cu skid-uri (rezervoare de autogaz) de 10.000 si 15.000 de litri (cele actuale au 5.000 de litri), din doua motive: autonomie mult mai mare si faptul ca in weekend substantele periculoase nu pot fi transportate. Si parca nu se face sa ramai cu rezervorul gol duminica seara, nu?

 

Cei care au intuit cresterea segmentului de autogaz au fost cei de la Shell, care, chiar daca afacerile de explorare si downstream nu le-au mers prea bine in Romania, au ramas aici cu divizia de GPL. Shell s-a retras din explorare si distributie cu trei ani in urma, vanzand reteaua de benzinarii catre compania ungara Mol). Divizia Shell de GPL concureaza umar la umar cu Petrom, cu felii de piata aproape egale.

 

Decizia Shell (desi pusa sub semnul intrebarii de unii atunci) s-a aratat buna, anul trecut divizia romaneasca avand un profit de 4,3 milioane de euro, cu 80% mai mare decat in 2004 si o cifra de afaceri de 63,7 milioane de euro, cu 25% mai mare decat cu un an in urma. Shell Gas Romania este un joint-venture in care Petrom detine o participatie de 45%, restul fiind detinut de gigantul petrolier anglo-olandez Shell.

 

Anul 2005 a fost bun si pentru filiala din Romania a Butan Gas, detinuta de omul de afaceri lugojean Constantin Iosif Dragan. Compania a depasit pierderile din 2004 de aproape un milion de euro si a trecut pe plus, cu profit de 1,1 milioane de euro si afaceri de 43,5 milioane de euro.

 

Cu pierderi sau plusuri, ierarhia pietei de gaze petroliere lichefiate s-a mentinut constanta in ultimii ani. De aceea decizia unuia din cei cinci de a investi si de a-si creste cota de piata pare cu atat mai interesanta.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/patriciu-a-pus-ochii-pe-butelia-cu-gpl-1006553
1006553
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.