Outsourcing-ul da in clocot vara

Postat la 11 iulie 2006 1 afişăre

Daca pana acum un an-doi doar companiile nord-americane apelau la outsourcing pe batranul continent, tot mai multe organizatii europene din Vest au preluat modelul si l-au mutat in Est. Ca urmare, centrele de outsourcing din Romania incep sa vorbeasca limbi exotice: scandinave, slave sau baltice.

Daca pana acum un an-doi doar companiile nord-americane apelau la outsourcing pe batranul continent, tot mai multe organizatii europene din Vest au preluat modelul si l-au mutat in Est. Ca urmare, centrele de outsourcing din Romania incep sa vorbeasca limbi exotice: scandinave, slave sau baltice.

 

Genpact - compania indiana de business process outsourcing (BPO) desprinsa din General Electric - avea in Romania, la sfarsitul lui 2005, 70 de angajati. La sfarsitul lui iunie, ajunsese la 233. Pentru aceasta a investit peste 250.000 de euro (costuri de recrutare, plus alte cateva sute de mii de euro pentru training). Dar lucrurile nu se vor opri aici. Genpact estimeaza ca pana la sfarsitul lui 2006 sa ajunga la 400 de angajati, pentru ca la finele lui 2007 numarul acestora sa ajunga la 1.000.

 

"Angajam cam 40 de oameni pe luna", spune Cristian Popescu, de curand angajat pe postul de vicepresedinte pe resurse umane la Genpact. Toti sunt vorbitori de limbi straine si, mai nou, de limbi mai putin comune precum finlandeza, norvegiana, olandeza sau portugheza. Iar Genpact, in Romania din 2005, nu e singura care absoarbe resursele din aceasta piata, oricum putine.

 

Tot la 1.000 de angajati vor sa ajunga si americanii de la Accenture, o companie specializata in servicii de consultanta in management, solutii tehnologice si outsourcing, care a intrat saptamana aceasta pe piata romaneasca, prin deschiderea unui centru de operatiuni in Bucuresti.

Accenture a dat unda verde recrutarilor de personal, mai exact de tineri absolventi, dar si persoane cu experienta, pregatiti in diverse domenii si buni vorbitori de limbi straine, dupa cum au declarat oficiali ai companiei pentru ZF. Centrul bucurestean va fi integrat in reteaua globala a Accenture, iar consultantii romani vor furniza servicii nu doar companiilor de pe piata locala, ci si pentru clientii din strainatate.

 

De altfel, publicatiile autohtone si, mai ales, site-urile de recrutare sunt pline de anunturi de angajare de buni cunoscatori ai unor limbi straine. Iar de pe lista angajatorilor nu lipsesc nume mari, ca Oracle, P&G sau HP. "In general sunt cautate limbile europene cum ar fi engleza, germana, franceza, spaniola, italiana sau limbile nordice", explica Alina Rusu, talent supply manager in cadrul Procter & Gamble.

Interesul brusc manifestat de aceste companii pentru limbile exotice are la baza doua motivatii: daca pana recent outsourcing-ul era popular in randul companiilor americane, mai nou i-au prins gustul si companiile europene. Iar cunoscatorii de limbi vorbite in tarile in care companiile in cauza sunt extinse sunt tot mai cautati. Genpact a intrat in Europa de trei ani, prin centrul de outsourcing din Budapesta.

 

"Pana deunazi, clientul principal al Genpact era General Electric. De un an, semneaza contracte cu clienti europeni", spune Cristian Popescu. A doua motivatie ar fi aceea ca outsourcing-ul castiga teren in Romania ca si in alte tari, cu mentiunea ca centrele din Bucuresti tind sa creasca mai mult decat cele din alte capitale precum Praga sau Budapesta, pana la a le depasi. Cristian Popescu de la Genpact spune chiar ca firma in care lucreaza studiaza posibilitatea deschiderii unui al doilea centru in Romania.

 

De ce tot aici? Pentru ca populatia e mare, exista multi vorbitori de multe limbi straine, iar piata nu e atat de saturata de astfel de centre, cum sunt Praga si Budapesta, unde in curand va deschide centre de servicii si Interbrew, spune Popescu, care inainte de a lucra la Genpact a ocupat functia de director de resurse umane la Interbrew. Iar Claudiu Ciortea de la Adecco spune ca "avem semnale foarte puternice ca alte companii de acest tip se vor instala in Romania in perioada imediat urmatoare".

 

O concurenta in crestere pe acest segment va insemna si o lupta tot mai crancena pentru resursele umane. Desi angajatorii spun ca pana acum nu au intampinat probleme deosebite la recrutarea de vorbitori de limbi straine, ei sunt totusi atenti la faptul ca o crestere continua a cererii ar putea duce inevitabil la un moment de criza.

Pe de alta parte, acolo unde oferta e mica, oricum e dificila recrutarea oamenilor potriviti. "Avem cereri pentru limbi scandinave, de exemplu, dar dificultatea gasirii candidatilor potriviti e foarte ridicata", spune Claudiu Ciortea, permanent placement manager la Adecco - una dintre principalele companii de recrutare din Romania.

 

Si cei de la compania de recrutare Manpower sunt de parere ca pepiniera de vorbitori de limbi straine nu va mai reusi sa faca fata cererii mult timp de aici inainte. "Estimam ca, daca cererea va continua in acelasi ritm, exista posibilitatea ca resursele sa devina din ce in ce mai greu de gasit", spune Larisa Condriuc, consultant in cadrul Manpower. "Deja anumite companii se orienteaza si catre alte centre universitare (Brasov, Timisoara, Cluj, Sibiu)."

 

Ca urmare a lipsei de forta de munca in acest domeniu, si fluctuatia de personal va creste, spune si Ciortea de la Adecco, care constata ca deja "unele din aceste companii preiau personalul deja format al concurentei". "Employee turnover" (fluctuatia de personal) - termen folosit pentru a desemna procentul din totalul angajatilor unei companii care parasesc o anumita organizatie de bunavoie intr-un an-variaza de la companie la companie si poate fi de la 10% la 50%, conform estimarilor Manpower.

 

Dar companiile gasesc solutii. Pentru a suplini resursele locale, in biroul din Pipera al Genpact si-au facut loc deja portughezi, indieni, maghiari, iar acum e in proces de angajare un american de origine mexicana. In plus, compania mentine o relatie cu scoala de business a Central European University (Budapesta), de unde isi mai completeaza nevoia de manageri cu experienta internationala (acum in Genpact Romania sunt 3-4 absolventi de programe internationale MBA, iar Cristian Popescu incearca sa aduca inapoi in tara si alti absolventi de MBA din strainatate). O alta solutie gasita de Cristian Popescu este de a recruta direct din tari invecinate precum Bulgaria sau Republica Moldova.

 

Diferentele intre salariile platite de cele patru companii nu sunt mari, spun cei din piata. Astfel, un angajat din prima linie in call-center poate castiga incepand de la 250 de euro net lunar, iar in service center (unde munca e mai complexa) de la 300 de euro pana la 450 de euro. La acest salariu se mai adauga 20-30% pentru cunoscatorii de limbi exotice, astfel incat un angajat din prima linie cu aceste cunostinte si putina experienta poate castiga 600 de euro.

 

"Cu cat limba este mai exotica", spune Claudiu Ciortea de la Adecco, salariul creste. Diferentele mai vin in functie de activitatea operatorilor, "care pot fi de suport informational pentru clientii companiei, de vanzare de produse sau servicii sau chiar de studii de piata", spune Larisa Condriuc, consultant in cadrul Manpower. Astfel, spune Condriuc, "sumele pot varia intre 200 si 800 de euro".

 

"Sunt job-uri care solicita o experienta relevanta intr-un domeniu de activitate, cum sunt vanzarile de servicii sau suportul IT." Salariul acestor specialisti, care cunosc si cel putin o limba straina, poate ajunge si la 1.000 de euro, spune consultantul.

 

Traducator sau profesor nu mai sunt singurele optiuni pentru studentii la limbi straine. Centrele de suport angajeaza. Si tot ele mai creeaza un curent: dubla specializare.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Outsourcing-ul da in clocot vara
/actualitate/outsourcing-ul-da-in-clocot-vara-1006374
1006374
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.