Meta a tolerat reclamele frauduloase din China pentru a-şi proteja profiturile de miliarde de dolari

Autor: Victor Dan Stephanovici Postat la 16 decembrie 2025 8 afişări

Meta, compania care deţine Facebook, Instagram şi WhatsApp, ar fi permis rulajul unui număr considerabil de reclame frauduloase pe platformele sale, prin intermediul unor reţele de agenţii din China, potrivit unei investigaţii realizate de Reuters pe baza unor documente interne.

Meta a tolerat reclamele frauduloase din China pentru a-şi proteja profiturile de miliarde de dolari

Sursele citate indică faptul că tolerarea acestor practici ar fi avut drept scop menţinerea unor venituri publicitare de ordinul miliardelor de dolari, în ciuda riscurilor generate pentru utilizatori şi pentru imaginea companiei.

Documentele analizate arată că, între 2022 şi 2025, veniturile Meta din publicitatea provenită din China au urcat de la 7,4 miliarde USD la 18,4 miliarde USD, reprezentând peste 11% din totalul global. Din această sumă, până la 3 miliarde USD pe an ar fi asociate cu reclame frauduloase, inclusiv pentru escrocherii online, jocuri de noroc ilegale şi produse interzise.

Reţelele implicate, organizate pe niveluri „top-tier” şi „second-tier”, ar fi exploatat lacunele în sistemele de verificare ale companiei. Au reuşit în acest fel să păstreze active reclamele suficient timp pentru a induce în eroare utilizatori din întreaga lume.

Iniţial, Meta a constituit o echipă dedicată combaterii abuzurilor provenite din China. Aşa a reuşit să reducă ponderea reclamelor frauduloase. Veniturile din această ţară au scăzut de la 19% la 9%, în a doua parte a anului 2024. Totuşi, ulterior, în urma unei modificări de strategie, echipa a fost desfiinţată, iar restricţiile aplicate agenţiilor chineze s-au relaxat.

Consecinţa: până la mijlocul lui 2025, nivelul reclamelor interzise a urcat din nou, ajungând la aproximativ 16%.

Un raport realizat de o firmă de consultanţă externă a concluzionat că politicile Meta au favorizat indirect răspândirea fraudelor în sistemul publicitar al platformei din China. Acest lucru contrastează cu platformele rivale care aplică standarde de verificare mult mai stricte.

Problema nu se limitează la utilizatorii din China. Reclamele sunt afişate la nivel internaţional, iar victimele includ persoane care au cumpărat produse contrafăcute sau au investit în scheme financiare ilegale. Într-un caz investigat de autorităţi, au fost confiscaţi 214 milioane USD în urma unei fraude bazate pe reclame ce direcţionau utilizatorii către grupuri de WhatsApp controlate de infractori.

Deşi Meta susţine că sistemele sale automate au blocat sau eliminat milioane de reclame suspecte şi că lucrează alături de autorităţi, critici şi foşti angajaţi afirmă că toleranţa faţă de conţinutul fraudulos este determinată, în mare parte, de obiectivul de a creşte veniturile.

Complexitatea reţelelor de agenţii intermediare şi modul opac de vânzare a reclamelor provenite din China facilitează publicarea masivă de conţinut fraudulos. Documentele interne arată că, chiar şi atunci când reclamele sunt marcate ca problematice sau detectate automat, ele pot rămâne active mai multe zile înainte de a fi revizuite manual, dacă acest pas are loc.

Investigaţia Reuters evidenţiază conflictul dintre protejarea utilizatorilor şi maximizarea veniturilor. Ca urmare a dezvăluirilor recente, oficiali din SUA au cerut autorităţilor de reglementare să impună Meta o reevaluare a politicilor de administrare a reclamelor şi a responsabilităţii sale ca furnizor de conţinut plătit.

Aceste informaţii apar într-un context în care marile companii tehnologice se confruntă cu critici crescânde privind modul de gestionare a publicităţii şi protecţia consumatorilor, existând posibilitatea unor modificări legislative şi reglementări suplimentare în viitor.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
meta,
china,

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.