Marina americană a ales un model de navă propus de Damen Shipyards pentru înzestrarea flotei. ”Aceeaşi abordare bazată pe standardizare şi reutilizarea designurilor verificate în operaţiuni se regăseşte şi în programul propus pentru România”

Autor: Roxana Rosu Postat la 10 decembrie 2025 13 afişări

Marina americană a ales un model de navă propus de Damen Shipyards pentru înzestrarea flotei. ”Aceeaşi abordare bazată pe standardizare şi reutilizarea designurilor verificate în operaţiuni se regăseşte şi în programul propus pentru România”

Naval Sea Systems Command (NAVSEA) a selectat designul Landing Ship Transport (LST) 100 produs de Damen Shipyards Group pentru înzestrarea marinei americane, care căuta un design deja existent, fără dezvoltări suplimentare, pentru a accelera livrarea către floată.

Aceeaşi abordare bazată pe standardizare şi reutilizarea designurilor verificate în operaţiuni se regăseşte şi în programul de Offshore Patrol Vessels (OPV) propusde Damen pentru România. Compania spune că poate utiliza experienţa deja acumulată prin proiectarea şi construcţia navelor similare produse deja la şantierul din Galaţi.

”Folosirea unei platforme mature şi testate permite accelerarea procesului de producţie şi adaptarea rapidă la cerinţele Forţelor Navale Române. În plus, capacităţile demonstrate ale şantierului Damen Galaţi — inclusiv în proiecte militare complexe pentru Ţările de Jos, Belgia, Germania şi Portugalia — oferă baza tehnică necesară pentru livrarea unor OPV moderne, fiabile şi conforme standardelor NATO, şantierul fiind singurul în măsură să producă şi să livreze două astfel de nave la nivel naţional până în 2030, ca parte a programului SAFE”, se arată într-un comunicat al companiei olandeze.

Acordul semnat cu NAVSEA prevede construcţia a până la 35 de nave LST100 în şantiere navale din Statele Unite, în cadrul programului „Medium Landing Ship” (LSM).

Această iniţiativă urmăreşte să consolideze capacitatea Marine Corps de a transporta şi debarca unităţi în medii ostile.

Pentru a accelera livrarea către flotă, Marina americană căuta un design deja existent, fără dezvoltări suplimentare. Damen avea deja un LST100 în exploatare, oferind astfel reprezentanţilor NAVSEA posibilitatea de a evalua o navă aflată în serviciu.

Anul trecut, Guvernul australian a selectat acelaşi design pentru programul „Landing Craft Heavy” al Forţelor de Apărare Australiene, până la opt nave urmând să fie construite în şantierele locale.

Peste 150 de nave proiectate de Damen au fost construite până acum în SUA, inclusiv clasele Sentinel şi Protector, operate de US Coast Guard.

LST100 are o lungime de 100,68 metri, o lăţime de 16 metri şi şi o adâncime a navei în apă de 3,58 metri fiind potrivit pentru misiuni diverse. Datorită capacităţii sale de transport personal, vehicule, echipamente şi marfă, nava poate fi utilizată în operaţiuni de patrulare, debarcare, cercetare, recunoaştere, precum şi pentru misiuni umanitare şi intervenţii în caz de dezastre.

În configuraţia standard include cabine cu paturi suprapuse pentru 282 de persoane.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
design,
nave,
livrare

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.