Lungul drum spre Bursa de la Bucureşti

Autor: Alex Ciutacu Postat la 06 martie 2019 138 afişări

MedLife a spart gheaţa în 2016 după o pauză de opt ani în care nicio companie nu s-a listat pe piaţa principală a Bursei de la Bucureşti, iar anul trecut doar producătorul de vinuri Purcari a ajuns pe bursa locală. Care sunt perspectivele de listare pe bursa de la bucureşti în prezent?

„Aşa cum spuneam în urmă cu câţiva ani că orice om din România trebuie să treacă măcar şase luni printr-un call center ca să vadă cum discuţi cu un client nemulţumit, aşa spun acum că fiecare companie ar trebui să se comporte ca şi cum ar fi pe bursă, pentru că asta va da un anumit standard practicilor din companie”, a spus Florin Talpeş, fondator al companiei româneşti Bitdefender, în cadrul evenimentului Romanian Stock Market Summit, organizat săptămâna trecută.

În situaţia unei listări, producătorul românesc de soluţii de securitate cibernetică Bitdefender ar putea deveni următorul unicorn al României, în prezent compania fiind evaluată la 687 milioane de euro. Bitdefender îşi remunerează angajaţii şi prin aşa-numitul stock option plan, prin care aceştia devin acţionari în companie. Pe baza acestei structuri, Talpeş a povestit despre această evaluare a performanţei la care se supune oricum în faţa acţionarilor existenţi.

„Când vorbim de companii din tehnologie, noi spre exemplu avem stock option plan, iar numărul de acţionari este destul de mare. (...) Vedem Bitdefender ca pe un business de familie, deşi avem investitori, deşi avem mulţi acţionari nefiind pe bursă. Mie îmi place jocul ăsta în care ei ne evauează performanţa. De multe ori când stau de vorbă, mai ales cu amici americani, ei merg pe mitul acesta că de fapt ieşirea pe busă poate să frâneze inovaţia într-o companie. Ieşirea pe bursă aduce creşterea birocraţiei, vine cu un stil corporatist de a te organiza şi aşa mai departe”, completează Talpeş.

Deşi el se consideră un „partizan” al bursei, atrage atenţia că nu are un proiect iminent de ieşire pe bursă. „Nu o să afirmăm că ieşim până nu avem un proiect concret şi nu am semnat un contract cu un consultant ca să ne listăm, dar o privim ca pe una dintre opţiuni”, adaugă antreprenorul. Din perspectiva unui antreprenor care a făcut deja pasul curajos spre bursa de la Bucureşti, Mihai Marcu, preşedintele MedLife, susţine că listarea nu este „aşa complicată pe cât pare” şi că cel mai important este să respecţi promisiunile făcute în faţa acţionariatului.

„Listarea nu este aşa de complicată pe cât pare. Atunci când eşti listat, independenţa fondatorilor şi a managementului este mult mai mare decât se aşteaptă lumea. Atunci când o companie listată livrează ce spune, chiar şi într-un mediu ostil, acţionarii nu vor să schimbe nimic. Chiar şi în companiile gigant fondatorii controlează compania, pentru că investitorii au venit acolo pentru ei, pentru că au încredere în ei”, notează Mihai Marcu.

El a declarat recent în cadrul Romanian Stock Market Summit că listarea a fost un lucru foarte bun pentru MedLife, încât de la listarea la BVB, după un 2015 cu afaceri de 85 milioane de euro, a ajuns prima companie medicală privată din România care a depăşit pragul de 100 de milioane de euro, ajungând la finele lui 2018 la 176 milioane de euro.

Nu doar piaţa principală a bursei de la Bucureşti poate aduce o valoare adăugată foarte mare pentru companiile antreprenoriale, dar şi AeRO, piaţa secundară de la Bucureşti, poate să funcţioneze bine, potrivit reprezentanţilor companiei româneşti de software Bittnet Systems, listată pe această bursă alternativă. 

„Pentru noi piaţa de capital a funcţionat. Noi am atras peste 30 de milioane de lei ca obligaţiuni, am capitalizat toate profiturile şi am atras majorări de capital de equity de 5 milioane de lei. Dacă facem fast-forward între aprilie 2015 şi astăzi, dacă atunci aveam 8 milioane de lei cu activitate în training IT şi integrare, începem 2019 ca un grup de 4 companii cu peste 120 de angajaţi şi colaboratori, care a făcut peste 60 de milioane de lei cifră de afaceri şi ţintim anul acesta 120 milioane euro”, explică Cristian Logofătu, CFO al companiei Bittnet Systems, pe care a fondat-o alături de fratele său, Mihai Logofătu.

El spune că nu ar fi reuşit să multiplice de şase ori capitalizarea companiei, la o lichiditate destul de ridicată, dacă nu ar fi ales abordarea în care reinvestesc de fiecare dată profitul, ceea ce le-a permis să se împrumute şi mai mult de la investitori, în condiţiile în care au livrat de fiecare dată pe cupoanele de obligaţiuni.

Şi business angelul Sergiu Neguţ este de părere că bursa poate fi un instrument foarte bun de finanţare, mai ales atunci când vine vorba de un risc mai mare decât cel pentru care au băncile apetit.

„Ce s-a întâmplat la BVB este că instrumentele de finanţare au devenit accesibile pentru companii. Dacă la început toată lumea se uita de la distanţă, este foarte interesant că a prins. Chiar şi pentru companiile listate pe AeRO poţi emite obligaţiuni la un cost al creditului pe care ţi-l asumi, care este comparabil cu costul total al împrumutului bancar şi fără garanţii personale. Într-adevăr trebuie să faci ajustări, să devii SA, dar te gândeşti dacă e o rută mai avantajoasă”, explică Neguţ.

Dragoş Neacşu, CEO al Erste Asset Management, spune că drumul companiilor spre bursă este mai rapid decât era în urmă cu câţiva ani, unele companii făcând paşi spre listare la doar 3-4 ani de la înfiinţare, precum Bittnet.

City Grill s-ar putea număra în rândul companiilor româneşti care s-ar putea lista anul acesta, potrivit declaraţiilor lui Dragoş Petrescu, fondatorul grupului românesc de restaurante. „M-am gândit la listare. Sunt un fan al capitalului românesc şi dacă aş ajunge să fiu listat aş vrea să fiu listat aici. Noi suntem un brand românesc. (…) Listarea e o validare pentru orice antreprenor. Te poţi finanţa şi îţi este recunoscută valoarea ta, ca persoană şi ca acţionar. Dar trebuie să fii foarte curajos. Curajul e legat de încredere şi încrederea este legată de predictibilitate”, spune Petrescu.

Chiar şi Adrian Mihai, fondator al FAN Courier, susţine avantajele listării. „Sunt multe avantaje atunci când te listezi şi cel mai mare este vizibilitatea. Un dezavantaj ar fi că indiferent cât de bine arată cifrele, depinzi de o declaraţie care poate duce bursa foarte jos (cum s-a întâmplat în luna decembrie când a fost anunţată deja celebra OUG 114, care a dat startul unor scăderi ce au anulat creşterile din întreg anul 2018 şi nu numai).”

Şedinţă foto din trei în trei luni

Cu toate aceste avantaje, de ce nu avem 120 de IPO-uri pe an, cum a avut Polonia în 2018? Unul dintre principalele motive ar fi această frică de „fotografie” odată la trei luni, când companiile trebuie să iasă şi să le arate investitorilor „bucătăria” lor, aşa cum o numeşte Omer Tetik, CEO la Banca Transilvania. „Bursa a fost o consultanţă importantă pentru noi pentru că la fiecare trei luni ieşim în piaţă şi ne uităm în bucătăria noastră, cum am făcut bani, unde am făcut, unde am greşit”, apreciază Tetik.

Sergiu Neguţ, din poziţia de investitor, atrage atenţia că pe bursă compania trebuie să fie „în formă în fiecare zi”, ceea ce reprezintă un efort în plus din partea antreprenorilor, unul care are chiar şi aspecte de comunicare. „Faţă de alte modalităţi, la bursă trebuie să fii în formă zilnic, la fiecare poză din trei în trei luni. Asta cred că limitează inovaţia pentru că e mai greu să faci un plan pe trei ani şi jumătate pe care numai boardul îl înţelege foarte bine, trebuie să explici tuturor ce faci încât să fii în poziţie maximă la fiecare trei luni”, spune Neguţ.

Însă la fel cum spune şi Talpeş, acesta poate fi un exerciţiu bun deoarece companiile îşi pot implementa norme de guvernanţă corporativă. Marius Ştefan, fondator al Autonom Services şi investitor de peste 20 de ani pe bursă, îndeamnă antreprenorii să încerce doar să facă exerciţiul practic de a se pregăti pentru listare, chiar dacă nu o vor face efectiv. „Am două lucruri pe care vreau să vi le spun, şi-anume mergeţi să vă şocaţi contabilul. Spuneţi-i că v-aţi hotărât să vă listaţi la bursă şi cereţi să vă pregătească rapoartele. Apoi, cu acele rapoarte financiare mergeţi şi le prezentaţi în faţa colegilor voştri. Şi atunci veţi înţelege nu doar cum arată cifrele voastre, dar vor avea şi colegii voştri o idee”, spune Marius Ştefan, care menţionează că ei au hotărât până acum să nu se listeze, deşi compania lor ar putea aduce un plus de diversitate în portofoliile investitorilor de la BVB.

Şi Dragoş Anastasiu, preşedinte al grupului de turism Eurolines, intră în linie cu antreprenorii care susţin utilitatea exemplului oferit de bursă. „Bursa este un exemplu de urmat chiar dacă nu vrei să te listezi. Trebuie să te comporţi ca şi când ai dispărea mâine şi vrei ca firma ta să dăinuie. Să ne comportăm ca şi cum am fi listaţi. Asta ar trebui să ajungă în sângele oricărui antreprenor”, spune Anastasiu.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
bucuresti,
bursa,
drum,
companie,
listare,
refuz,
medlife

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.