Lecţiile învăţate în anul 2020 vor duce businessurile mai departe anul viitor: Planificarea bugetului înseamnă elaborarea unei strategii

Autor: Miruna Diaconu Postat la 17 decembrie 2020 130 afişări

Anul 2020 a reprezentat pentru companii nu doar o perioadă plină de pro­vocări, ci şi un an în care au învăţat cum să îşi ţină businessurile în picioare în momente neprevăzute. Pentru a putea duce mai departe businessurile şi în 2021, e nevoie ca antreprenorii şi managerii să ţină cont de aceste lecţii ale anului 2020 pentru a-şi face un plan de strategie bine pus la punct astfel încât să fie pregătiţi pentru eventualele situaţii dificile, spune Felix Daniliuc, director departament IMM, BRD Groupe Société Générale, în cadrul videoconferinţei organizate de Ziarul Financiar în parteneriat cu BRD Groupe Société Générale-Buget 2021: Cum pregătim viitorul?, unde au fost abordate teme privind modul în care ar trebuie să se pregătească companiile pentru 2021, un an care se anunţă aproape la fel de dificil ca 2020.

Lecţiile învăţate în anul 2020 vor duce businessurile mai departe anul viitor: Planificarea bugetului înseamnă elaborarea unei strategii

♦ „Când vorbim de oportunităţi este foarte important să înţelegem care sunt, dar şi mai important este să evaluăm gradul nostru de pregătire în a capta aceste oportunităţi.“ ♦ „Industriile sunt sub presiune, dar există un număr destul de mare de companii care investesc, chiar şi în ciuda contextului actual.“ ♦ „Oportunitatea României este agenda europeană şi faptul că fonduri semnificative vor fi alocate pe câteva direcţii, sectorul agroalimentar sau pentru schimbări climatice.“ ♦ „Este clar că fondurile europene sunt o oportunitate, dar firmele româneşti ar trebui să fie mai proactive în a gestiona businessurile lor.“ ♦ „Anul 2021 vine cu foarte multe semne de întrebare, sunt multe vulnerabilităţi la care trebuie să fim atenţi.“

Anul 2020 a reprezentat pentru companii nu doar o perioadă plină de pro­vocări, ci şi un an în care au învăţat cum să îşi ţină businessurile în picioare în momente neprevăzute. Pentru a putea duce mai departe businessurile şi în 2021, e nevoie ca antreprenorii şi managerii să ţină cont de aceste lecţii ale anului 2020 pentru a-şi face un plan de strategie bine pus la punct astfel încât să fie pregătiţi pentru eventualele situaţii dificile, spune Felix Daniliuc, director departament IMM, BRD Groupe Société Générale, în cadrul videoconferinţei organizate de Ziarul Financiar în parteneriat cu BRD Groupe Société Générale-Buget 2021: Cum pregătim viitorul?, unde au fost abordate teme privind modul în care ar trebuie să se pregătească companiile pentru 2021, un an care se anunţă aproape la fel de dificil ca 2020.

„Avem lecţii, este important să ne uităm la 2020 pentru că este un an cu totul şi cu totul diferit, care ne-a adus multe lecţii şi ne-au pus în situaţii astfel încât să ne ridicăm întrebări şi să transpunem aceste lucruri în perioada următoare. Bugetul reprezintă o invitaţie pentru a pregăti 2021, buget are semn egal cu plan de strategie, pentru a anticipa şi a înţelege ce ne dorim să facem şi cum trebuie să facem. Când vorbim de oportunităţi este foarte impor­tant să înţelegem care sunt, dar şi mai important este să evaluăm gradul nostru de pregătire în a capta aceste oportunităţi. Dacă vorbim de ameninţări atunci să fim pregătiţi să înţelegem care este zona fragilă din businessul nostru care ar trebui întărită pentru a face faţă acestor ameninţări“, spune Felix Daniliuc.

El precizează faptul că firmele româneşti trebuie să se pregătească şi în cazul unor ameninţări ale businessului, astfel că antreprenorii şi managerii trebuie să identifice zonele fragile ale businessului şi ulterior să ne întărească pentru a putea trece peste situaţiile dificile.

Anul 2020 a fost dificil, cu multe provocări şi situaţii neprevăzute la care companiile a trebuit să facă faţă astfel încât să poată supravieţui. Adaptabilitatea şi flexibilitatea companiilor au fost elementele cheie în trecerea mai uşoară prin această criză. Chiar dacă au existat companii şi industrii foarte afectate de pandemie şi restricţiile impuse de către autorităţi, au fost şi cazuri ale unor firme care în ciuda contextului au continuat să investească.

„Sunt veşti bune, există un semn că economia îşi revine, industriile sunt sub presiune, dar există un număr destul de mare de companii care investesc, chiar şi în ciuda contextului actual. Totodată, sunt sectoare care se dezvoltă, unele chiar foarte repede, iar acest lucru se datorează şi combinaţiei eforturilor autorităţilor, băncilor şi industriilor, astfel că nivelul împrumuturilor creşte şi există suport să restartăm economia“, spune Yves Lallemand, deputy CEO (director general adjunct, coordonator al Polului Corporate), BRD Groupe Société Générale.

Cu toate acestea, România are şansa de a trece mai uşor prin această criză, astfel încât să se producă revenirea economiei româneşti, dar ca acest lucru să fie posibil e nevoie de fructificarea oportunităţilor oferite de către Uniunea Europeană. România are printre cele mai mici rate de absorbţie a fondurilor europene din toată Uniunea, dar acest lucru trebuie să se schimbe.

„Oportunitatea României este agenda europeană şi faptul că fonduri semnificative vor fi alocate pe câteva direcţii, sectorul agroalimentar sau pentru schimbări climatice. Pe sectorul agroalimentar avem o problemă în România, avem un deficit de balanţă comercială, importăm mai multe produse decât exportăm, deficitul e de câteva miliarde bune. Ar fi o oportunitate de a fructifica mai bine lanţul intern de producţie şi de a căuta să genereze valoare adăugată pe acest domeniu“, spune Florian Neagu, director adjunct, Direcţia de Stabilitate Financiară, BNR.

De aceeaşi părere este şi Bogdan Belciu, partner, Boston Consulting Group, care spune că fondurile europene sunt o oportunitate, dar companiile româneşti mai întâi trebuie să îşi gestioneze mai bine businessurile, ca mai apoi să poată profita de fondurile europene pentru a putea face investiţii.

Nicolae Duşu, preşedintele consiliului de administraţie al Celco SA, producător de materiale de construcţii din Constanţa, spune că anul viitor vine cu foarte multe incertitudini, care determină companiile să se focuseze pe vulnerabilităţile busi­nessurilor.

„Noi nu am avut probleme, după reducerea din martie-aprilie, noi am revenit şi am şi depăşit. Din punctul nostru de vedere ca producător de materiale de construcţii, a fost un an bun, a păstrat trendul normal, am recuperat tot şi nu avem probleme pe linia asta, doar pe linia de producţie avem o reducere mai ales în zona varului pentru industrie, a existat o reducere a comenzilor. Anul 2021 vine cu foarte multe semne de întrebare, sunt multe vulnerabilităţi la care trebuie să fim atenţi. Nu ştiu cum se vor rezolva problemele care au fost în economie, nu cred că putem merge înainte fără un mediu prielnic“, spune Nicolae Duşu.

Yves Lallemand, Deputy CEO (director general adjunct, coordonator al Polului Corporate), BRD Groupe Société Générale

Sunt veşti bune, există un semn că economia îşi revine, industriile sunt sub presiune, dar există un număr destul de mare de companii care investesc, chiar şi în ciuda contextului actual. Totodată, sunt sectoare care se dezvoltă, unele chiar foarte repede, iar acest lucru se datorează şi combinaţiei eforturilor autorităţilor, băncilor şi industriilor, astfel că nivelul îmrpumuturilor creşte şi există suport să restartăm economia.

2020 a fost un an al surprizelor, eram obişnuiţi cu crizele financiare sau cele economice, dar criza sanitară a fost complet nouă şi foarte provocatoare. Vedem lumina de la capătul tunelului, dar încă sunt multe incertitudini şi pentru companii şi pentru economie.

Noi am încercat anul acesta să susţinem economia şi i-am ajutat pe cei care au vrut să investească.

Am avut trei priorităţi, prima a fost să gestionăm situaţia sanitară astfel încât să ne protejăm echipa, clienţii şi partenerii. Cea de-a doua prioritate a fost să sprijinim clienţii care s-au confruntat cu dificultăţi şi să îi încurajăm să investească pentru a facilita revenirea. Cea de-a treia prioritate a fost să simplificăm viaţa clienţilor noştri, să facem lucrurile mult mai simple prin intermediul soluţiilor digitale.

Economia va trebuie să funcţioneze şi fără schemele guvernamentale de ajutor al economiei.

Bogdan Belciu, partner, Boston Consulting Group

Este clar că fondurile europene sunt o oportunitate, dar firmele româneşti ar trebui să fie mai proactive în a gestiona businessurile lor, de a eficientiza cheltuielile, a gestiona mai bine cash-ul şi eventual complementând cu fondurile europene pentru a face investiţii.

Este destul de greu să te uiţi la ceva foarte sigur şi stabil, din martie prognozele s-au schimbat semnificativ, în continuare există plaje foarte largi privind evoluţia macroeconomică, în contextul în care avem atât de multe incertitudini, o planificare eficientă este cea bazată pe scenarii. Identificăm 2-3 scenarii şi ne modelăm activitatea în această direcţie, să fim pregătiţi să acţionăm când lucrurile sunt mai dificile decât ne-am fi aşteptat.

Valentin Ionescu, director cabinet, Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză

Pentru 2021 trebuie să ne pregătim astfel încât economia să treacă într-un alt sistem de producţie, eu sunt rezervat, trebuie să întărim capacitatea absorbţiei fondurilor europene.

În ceea ce priveşte politica fiscală, pe latura taxării nu se va produce nicio schimbare, dar sper să se producă pe latura cheltuielilor în aşa fel încât politica fiscală să fie un motor al schimbărilor de natură structurală la nivel guvernamental.

În sectorul public avem resurse substanţiale din fondurile europene şi trebuie să vedem cum vor fi aceste fonduri europene mobilizate ca să ne ducă la un anumit tip de rezultat.

Anul viitor vom avea o creştere pe servicii inclusiv servicii adresate populaţiei, industria depinde nu atât de cererea internă, cât mai cu seamă de cererea externă.

Felix Daniliuc, director Departament IMM, BRD Groupe Société Générale

Suntem într-o componentă reactivă în care răspundem solicitărilor pe care le avem din partea companiilor, dar ce se va întâmpla de acum încolo este să creăm oportunităţi pe baza cărora să încercăm să anticipăm aceste tendinţe.

Avem lecţii, este important să ne uităm la 2020 pentru că este un an cu totul şi cu totul diferit, care ne-a adus multe lecţii şi ne-a pus în situaţii astfel încât să ne ridicăm întrebări şi să transpunem aceste lucruri în perioada următoare. Bugetul reprezintă o invitaţie pentru a pregăti 2021, buget are semn egal cu plan de strategie, pentru a anticipa şi a înţelege ce ne dorim să facem şi cum trebuie să facem.

Când vorbim de oportunităţi este foarte important să înţelegem care sunt, dar şi mai important este să evaluăm gradul nostru de pregătire în a capta aceste oportunităţi.

Dacă vorbim de ameninţări atunci să fim pregătiţi să înţelegem care este zona fragilă din businessul nostru care ar trebui întărită pentru a face faţă acestor ameninţări.

Adaptabilitatea este trăsătura noastră umană, trebuie să avem acest confort şi pentru anul viitor.

Liviu Rogojinaru, secretar de stat, Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri

Dacă vom fi suficient de deştepţi vom putea să ne creăm o certitudine, măcar aproximativă, care să ne facă să mergem înainte.

Am avut discuţii cu Ministerul Agriculturii pe banii care vor veni, foarte mulţi bani vor fi alocaţi în industria alimentară pentru că trebuie dezvoltată. Pe partea comercială ceea ce încercăm să facem este o regândire comercială foarte rapidă a situaţiei României, încercăm dă facem din România un hub balcanic, în care să strângem produsele, să încercăm să le exportăm de aici.

Încercăm să câştigăm câteva pieţe, încercăm să ne îndreptăm către Africa şi Asia, încercăm să ne facem cât mai prezenţi acolo, vom ajuta cât mai mult exportatorii care se vor îndrepta către aceste pieţe.

Florian Neagu, director adjunct, Direcţia de Stabilitate Financiară, BNR

Vedem mai mult decât în trecut necesitatea fructificării resurselor europene şi a planurilor care sunt pe agenda europeană. Sunt sume mari care sunt alocate României şi aceste sume trebuie cofinanţate, aştept ca sectorul bancar să fie partener, vedem o soluţie foarte bună ca activitatea de creditare să continue semnificativ inclusiv pe acest canal.

Oportunitatea României este agenda europeană şi faptul că fonduri semnificative vor fi alocate pe câteva direcţii, sectorul agroalimentar sau pentru schimbări climatice. Pe sectorul agroalimentar avem o problemă în România, avem un deficit de balanţă comercială, importăm mai multe produse decât exportăm, deficitul e de câteva miliarde bune. Ar fi o oportunitate de a fructifica mai bine lanţul intern de producţie şi de a căuta să genereze valoare adăugată pe acest domeniu.

România are vulnerabilităţi care s-au tot acumulat în ultimele două decenii, un nivel de capitalizare scăzut, o bună parte din firme au capitaluri negative, ceea ce face foarte dificil accesul la finanţare. Partea bune este că se constată o îmbunătăţire a acestei vulnerabilităţi.

Ionel Ciucioi, preşedinte CA & director general, Vrancart Adjud

Noi activăm nu doar în Adjud, ci în toată România, avem patru fabrici şi o reţea de centre de colectare. Ne-am lovit de probleme la nivelul întregii ţări şi rezultatele sunt puţin în scădere faţă de anul anterior, noi suntem optimişti şi credem că ne-am descurcat bine în această perioadă.

Industria de ambalaje venea după o serie de cinci ani de creştere de două cifre în fiecare an. A fost un trend extrem de pozitiv, eram o industrie pe val care în luna aprilie a căzut. Ne-au scăzut volumele la 50%, după un trend pozitiv, nimeni nu se aştepta la scăderea aceasta. Acum ne-am revenit, avem comenzi chiar şi pentru anul viitor. Anul acesta am învăţat să fim flexibili şi să fim tot timpul pregătiţi pentru condiţiile de piaţă.

Vedem 2021 un an moderat, ne aşteptăm la o creştere, industria de ambalaje îşi va reveni, ne aşteptăm la probleme ale clienţilor noştri finali, este foarte important ce sprijin vor mai primi aceşti clienţi.

Emilian Stere, director general, CMA CGM România

Pentru noi, anul 2020 a fost un an extraordinar de bun, am ştiut să folosim fiecare oportunitate găsită în piaţă şi să creştem atât volumele de transport maritim, cât şi pe partea de intermodal.

Pentru 2021 ne aşteptăm la o creştere mai mare, lumea tot timpul va avea nevoie de bunuri şi 80% din bunuri sunt transportate pe mare, noi ca şi companie de transport oferim soluţii logistice clienţilor locale atât pentru importuri, cât şi pentru exporturi.

Pot să spun că infrastrucuta din România nu are o dezvoltare la nivelul multor ţări care şi-au dat seama că acest lucru face diferenţa economică.

Transporturile în România, atât importuri, cât şi exporturi, sunt în scădere, consumul a scăzut şi exportul a scăzut.

Lidia Fati, acţionar & fondator / director general, Dacris Impex SRL

Ce nu te omoară te face mai puternic, la noi acest principiu se aplică, de data aceasta nu au dispărut banii de pe piaţă, ci au dispărut consumatorii şi s-a îngustat şi numărul lor. Ne-am adaptat repede, am înlocuit cererea cu produsele pe care nu mai puteam să le vindem cu produse de care oamenii aveau nevoie.

Am avut provocările importurilor de materiale de protecţie, am reuşit să ne servim clienţii, avem clienţi care şi-au continuat activitatea, sunt industrii care au mers foarte bine şi ei au nevoie de genul acesta de produse, am încercat să îi susţinem pe cât am putut.

Am trecut un an greu fără să scădem cifra de afaceri, decât cu foarte puţine procente, reuşind să ne creştem profitul, evitând să facem anumite cheltuieli.

Nicolae Duşu, preşedinte CA, Celco SA / GRUP DD

Noi nu am avut probleme, după reducerea din martie-aprilie, noi am revenit şi am şi depăşit. Din punctul nostru de vedere ca producător de materiale de construcţii, a fost un an bun, a păstrat trendul normal, am recuperat tot şi nu avem probleme pe linia asta, doar pe linia de producţie avem o reducere mai ales în zona varului pentru industrie, a existat o reducere a comenzilor.

Anul 2021 vine cu foarte multe semne de întrebare, sunt multe vulnerabilităţi la care trebuie să fim atenţi. Nu ştiu cum se vor rezolva probleme care au fost în economie, nu cred că putem merge înainte fără un mediu prielnic.

Resursa noastră principală a fost efortul întregii echipe ca firmele să fie capitalizate, în primul rând capitalul de lucru să fie al firmei, noi folosim creditarea pentru dezvoltare şi investiţii noi, chiar şi în această zonă trebuie să ne facem bine calculul în aşa fel încât să fie foarte bine gândit, să nu creăm probleme băncii, iar banca să fie un partener solid.

Mircea Andreev, director general, Apan Motors/Grup APAN

Piaţa a dat semne de revigorare începând cu luna mai, deşi o statistică arată o scădere a autoturismelor noi cu 25%, iar second hand cu 9,6%, totuşi, grupul Apan are două domenii de activitate, unul de auto, iar celălalt de agricultură. Ambele au fost foarte afectate, dar cred că am reuşit să surmontăm acest handicap pe care l-am avut în aprilie şi mai.

Comerţul auto va exista în permanenţă, lumea are nevoie de mobilitate, tendinţa consumatorului s-a schimbat, iar consumatorul este mult mai informat.

Digitalizarea a făcut ca activitatea de autoturisme să crească cu 40%, este pariul pe care l-am făcut cu mulţi ani în urmă şi acum ne aduce plus valoare.

Online pregătim viitorul, avem o reducere semnificativă de costuri pentru că nu am mai fost prezenţi în diverse târguri şi expoziţii, facem marketing online.

Doru Simiz, administrator, Pandora Prod

Aşteptăm lunile ianuarie şi februarie pentru a vedea predicţiile anului 2021, acum e destul de dificil să facem predicţii. Pe o scădere puternică de consum, lucrurile nu pot fi generate de istoric şi încercăm să facem scenarii. Industria textilă din România în acest context are şi avantaje date de proximitatea pieţei, însă venind din spate de câţiva ani o creştere a costurilor, ne face să nu mai fim la fel de competitivi cu produsele venite din Orient.

Cel mai optimist scenariu pentru 2021 arată o creştere faţă de 2020, anul acesta avem o uşoară creştere faţă de 2019 şi ne aşteptăm ca anul viitor să mergem pe acest trend.

Avem 750 de angajaţi, dar am avut chiar şi 1.000 şi 1.500, dar trendul este în scădere a producţiei, dar şi de faptul că România este destul de puternic cunoscută în industria de tip lohn.

Florin Radu, director general, Belor SA

Belor România activează în domeniul importului şi distribuţiei de îngrăşământ şi exporturi de cereale, mergem într-o paritate aproape egală.

Ne bazăm foarte mult şi pe statistică, încercăm ca notele de fundamentare pentru elaborarea bugetul să ţinem cont de realităţile actuale.

Ne aşteptăm ca în prima parte a anului viitor să se păstreze cererea de îngrăsământ, iar în partea a doua considerăm că aşa cum se arată prognoza, va fi un an bun din punct de vedere agricol, ne aşteptăm ca producţia agricolă să revină în top la nivel european. Ne aşteptăm cu această ocazie să putem să valorificăm produsele noastre care inglobează tehnologie, cât şi produse de import astfel încât să revenim într-un echilibru.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.