INVESTITII: 0,5 mld. € valoarea estimata a investitiilor in retailul din Romania pana la sfarsitul lui 2006

Postat la 12 februarie 2006 1 afişăre

Zeci de noi magazine vor impanzi pana la finalul anului viitor zone in care n-a patruns, pana acum, "picior" de magazin modern. Cu investitii de sute de milioane de euro, hipermarketurile incep sa patrunda si in provincie, facand cunostinta si cu Timisoara, Clujul, Constanta si Galatiul.

Zeci de noi magazine vor impanzi pana la finalul anului viitor zone in care n-a patruns, pana acum, "picior" de magazin modern. Cu investitii de sute de milioane de euro, hipermarketurile incep sa patrunda si in provincie, facand cunostinta si cu Timisoara, Clujul, Constanta si Galatiul.

Se incinge bataia pe portofelul romanului. Internationalii isi ascut armele si se intrec in investitii, deschideri de magazine si concepte noi, incercand sa valorifice cele doua atuuri pe care Romania le ofera. Primul ar fi chiar populatia: peste 20 de milioane de locuitori pentru care, pana acum vreo opt ani, marii comercianti nu s-au prea batut. Al doilea atu - si poate cel definitoriu - e legat de previziunile de crestere a puterii de cumparare intr-un viitor care se masoara acum in ani, nu in decenii.

De aceea, 2005 si 2006 vor putea fi numiti anii retailului. Investitiile se vor masura in sute de milioane de euro, iar felia din tortul comertului romanesc se va mari pentru marii retaileri si se va micsora pentru magazinele traditionale de tip alimentara si piete deschise.

Numai Kaufland vrea sa deschida 50 de magazine de tip hipermarket in doar cinci ani, ritm prin care va depasi orice alta retea din domeniul bunurilor de larg consum. La un calcul simplu, nemtii de la Kaufland, parte a grupului german Schwartz, ar trebui sa deschida in 2005 si 2006 nu mai putin de 20 de magazine. Primul dintre ele va fi inaugurat in cartierul Colentina din Bucuresti. Iar investitia medie va varia intre 8 si 10 milioane de euro, in functie de dimensiune si locatia magazinului. In urmatorii doi ani, retailerul ar trebui sa cheltuiasca peste 160 de milioane de euro pentru deschiderea de magazine. Iar la acestea se vor adauga alte 40 de milioane pentru dezvoltarea unui centru logistic (depozit central), care va deveni elementul cheie in operatiunile companiei germane in Romania.

Per total, investitiile se apropie de suma de o jumatate de miliard de euro, pentru ca vor fi deschise, pe termen mediu, 50 de magazine, explica Gunter Grieb, general manager al Kaufland Romania. Reprezentatia marilor lansari nu are insa un singur actor. Kaufland se va intrece in deschideri de magazine cu un alt nou venit: Realul, divizia de hipermarketuri a grupului german Metro. Pe principiul "tace si face", Realul s-a ivit in Romania aproape nebagat de seama. Real are deja o companie infiintata in Romania - Hipermarket Romania SRL, iar din luna februarie a acestui an John Rix a preluat pozitia de country manager. Surse din piata au dezvaluit si cateva locatii: Bucuresti (Baneasa), Constanta, Timisoara, Cluj, poate chiar si Brasov. Dintre acestea, doar trei vor fi deschise in 2006, cand Real-ul va face si primul pas in Romania, tara in care planuieste sa deschida pana la 30 de hipermarketuri.

Mai mult de-atat, fostul director general al Metro Romania, Dusan Wilms, a fost numit membru al board-ului Metro International. Wilms este cel care a reusit sa-i convinga pe strategii Metro ca Romania este un teren fertil pentru afacerile grupului. Dovada este ca fata de prima faza de expansiune - cand nemtii vizau doar 10 magazine cash & carry - Metro a ajuns deja la 21. Si mai deschide in 2005 inca trei: la Bucuresti (Baneasa), Timisoara (al doilea) si Arad. Pe de alta parte, insa, alte formate de magazine din portofoliul grupului Metro asteapta si ele sa testeze piata. 

Desi in portofoliul Metro exista sapte formate de magazine, in afara de "modelul" cash & cary doar Praktiker (divizia de bricolaj a grupului), mai este prezenta pe piata din Romania, cu opt magazine. Iar piata romaneasca este, pana la urma, una europeana, care nu ridica probleme de cultura la fel de mari ca cele asiatice. 

In Vietnam, spre exemplu, Metro a aflat ca "nu are voie" sa ambaleze fructele si legumele. Clientii, care simteau nevoia sa verifice marfa, desfaceau pachetele, banuind ca magazinul i-ar putea insela, punand numai la suprafata legume si fructe proaspete. China a oferit celor de la Metro o alta lectie. Acolo, termenul de "proaspat" inseamna altceva decat in Europa: inseamna pur si simplu "viu".

Pe piata romaneasca nu sta degeaba nici Selgros, concurentul direct al Metro pe formatul cash & carry, a carui retea are acum opt magazine, dar planurile de dezvoltare prevad inca cel putin sapte. Dupa ce in martie a inaugurat magazinul din Oradea, pentru anul in curs Selgros mai are planificate doua deschideri: la Arad si la Cluj, investitia fiind de 15 milioane de euro pentru fiecare magazin. Pentru 2006, nemtilor de la Selgros le raman de luat in seama alte cateva mari orase, intre care Galati, Suceava, Craiova, Satu Mare si Bacau, chiar daca, oficial, "planurile nu au fost definite".

Timpul pierdut nu-i avantajeaza, insa, pe nemtii de la Real. Spre deosebire de magazinele Metro, cele Real nu vor mai profita de avantajul cel mai mare al primului sosit - lipsa concurentei. Hipermarketurile lui Metro nu vor intra pe un teren virgin, asa cum a gasit aici formatul cash & carry al grupului. Care sunt si vor fi competitorii? In afara de Kaufland, pe piata se mai lupta Carrefour si Cora. Primul care a adus in Romania conceptul de hipermarket, Carrefour, este cel care are, in prezent, cel mai mare numar de astfel de magazine: patru, dintre care trei in Bucuresti si unul la Brasov. Prin deschiderea magazinului in orasul din inima tarii, francezii au mai sarit o bariera: cea a primului hipermarket deschis in provincie. Iar ritmul de deschideri se va pastra alert, dupa cum a afirmat, in repetate randuri François Oliver, director executiv al Carrefour Romania. Din portofoliul grupului Carrefour mai sunt prezente pe piata romaneasca magazinele de bricolaj Bricostore, care are in plan deschiderea a inca doua magazine in 2005: unul la Brasov si unul la Ploiesti. Domeniul bricolajului il mai atrage si pe Baumax, un lant austriac care si-a declarat intentiile de a investi, pe termen mediu, in 30 de centre de bricolaj in Romania.

La batalia pe segmentul de hipermarket, se anunta insa, proaspata, Cora, care nu are acum decat un singur magazin, in Bucuresti. Oras care il va gazdui si pe al doilea magazin Cora, care se va deschide in zona Lujerului si care va insemna finalizarea unei investitii de 45 de milioane de euro. Iar oficialii grupului au declarat ca, pentru al treilea magazin din Capitala, se afla in faza de cautare a terenului. Lucru cert e ca un hipermarket Cora va fi la indemana clujenilor din toamna lui 2006. In vizor se mai afla si alte orase, ca Brasov, Constanta si Sibiu. Sau Timisoara, unde cei de la Cora au antamat un teren, in apropiere de cele vizate de Real si Tesco, cel mai mare retailer britanic, care are deja o reprezentanta deschisa la Cluj.

Cat priveste profitabilitatea, oficialii companiei sustin ca abia peste patru sau cinci ani vor trece pe plus. In afara de expansiune, Cora mai e preocupata si de "sora sa", reteaua Profi. Asa ca de la 1 iulie, va intra in functiune noua centrala de achizitii, Provera Romania, care va reuni cele doua marci ale grupului Louis Delhaize prezente in Romania: Cora si Profi.

Reteaua Profi reuneste acum 20 de magazine de tip discount, dar de la 1 iulie numarul acestora va creste, adaugandu-se Petrosaniul. Totusi, de la inceputul anului, Profi a inchis portile a doua magazine, cu toate ca a anuntat ca vrea sa deschida nu mai putin de noua, tot in 2005, cu o investitie estimata de 2,7 milioane de euro.

Dar la meciul din divizia de supermarketuri se va aspri concurenta si prin preluarea, la sfarsitul lui martie (contra sumei de 17 milioane de euro), a retelei Artima de catre grupul de investitii Polish Enterprise Fund V (PEF V), un fond de capital privat administrat de Enterprise Investors (EI).

Tranzactia este o premiera prin faptul ca este prima preluare completa (100%) a unei retele romanesti. Artima a fost construita de omul de afaceri Florentin Banu, cel care a inventat si napolitana Joe, pe care a vandut-o catre Nestlé. Artima ajunsese in momentul in care nu se mai putea dezvolta. "Preluata de Enterprise Investors, Artima va creste in continuare", explica Banu.

Pentru urmatorii cinci ani, telul declarat al noului management este de a-si tripla practic reteaua, de la 14 la 50 de supermarketuri. Pentru asta, investitiile necesare sunt estimate intre 17 si 34 de milioane de euro. "Costurile variaza de la magazin la magazin, intre jumatate si un milion de euro. Dar nu vom investi in «caramizi»", spune Jacek Siwicki, Managing Partner al Enterprise Investors, facand referire la faptul ca strategia de dezvoltare nu vizeaza investitii masive in locatii propriu-zise.

Tot de origine romaneasca este si retailerul Univers’all, care anunta in 2002 un ritm de deschidere a trei magazine pe an. Cei de la Univers’all s-au odihnit insa dupa ce au inaugurat doar cinci, insa au atacat recent pe segmentul de hipermarket prin deschiderea magazinului din inima Bucurestiului, langa Unirea Shopping Center, in urma unei investitii de 12 milioane de euro. La fel de brusc ca si Univers’all au iesit din letargie si francezii de la Intermarche. In preajma Craciunului, au deschis un supermarket la Giurgiu, in urma unei investitii de peste 3 milioane de euro. Grupul mai are un magazin la Ploiesti, pe care, dupa ce l-a deschis, a parut sa intre in hibernare, dar in februarie au deschis un magazin si la Targu-Jiu. Urmeaza magazinul de la Focsani, iar planurile pe termen lung cuprind chiar 25 de locatii.

In randul noilor-veniti se va numara si grupul german Tengelmann, care, anul acesta, va deschide 15-20 de magazine in Bucuresti si alte mari orase din tara, dupa cum a anuntat Agentia Romana pentru Investitii Straine (ARIS). Magazinele de pe piata romaneasca vor fi de tip discounter (cu preturi reduse si un sortiment limitat de produse) si vor fi operate de compania Plus Discount sub brandul Plus.

Alti bani aruncati pe piata vin din partea austriecilor de la Billa, care au decis, la sfarsitul anului 2004, construirea a trei supermarketuri in Braila, Galati (al doilea din oras) si Sfantu-Gheorghe. Pe plan international, totusi, Billa face parte din grupul Rewe, care mai are in Romania divizia de cash & carry (Selgros) si patru magazine de tip discounter XXL Mega Discount, investitiile totale ridicandu-se la aproximativ 200 de milioane de euro. Teren de expansiune au gasit in Bucuresti si lituanienii de la VP Market, liderii retailului din regiunea baltica, care au adus, deocamdata, doar formatul magazinelor de discount, numite aici Albinute. Iar ritmul de deschidere a fost destul de vioi: primul magazin alimentar a fost deschis chiar inainte de Sarbatori. Au urmat alte doua, iar pana la sfarsitul lui ianuarie al patrulea isi deschidea portile. Campania de cuceriri a continuat, asa ca reteaua lituaniana are acum nu mai putin de opt magazine, la mai putin de jumatate de an de la deschiderea operatiunilor in Romania. Iar pana la finele anului, planurile prevad o retea cu nu mai putin de 17 magazine, dupa cum a declarat, anterior, pentru BUSINESS Magazin Dmitrijus Nikitinas, director de dezvoltare al VP Market. Numarul de magazine nu este batut in cuie - poate fi redus sau marit. Cifra nu este definitiva, dupa cum spune Nikitinas.

"Actionarii ar putea decide sa investeasca mai mult sau mai putin, in functie de rezultatele pe care le vom avea in primele luni ale acestui an." Nikitinas, care a tinut sa precizeze ca VP este un jucator mic in Romania, este totusi acelasi director de dezvoltare care a castigat pentru lituanieni peste 20% din retailul leton. Desi Dmitrijus Nikitinas nu a facut nici un comentariu asupra investitiilor realizate sau planificate pentru magazinele Albinuta, cu siguranta ca suma pare modica, in comparatie cu cea alocata dezvoltarii in zona baltica: 87 de milioane de euro pentru 2005.

Cu alte dimensiuni intervine in joc, din 2005, miniMAX Discount, care are cate un magazin la Slatina, Targoviste si Urziceni. Totusi, miniMAX pune acum accentul pe centrala de achizitii. In acest scop, a pre-inchiriat un spatiu de 14.000 mp in Mercury Logistic Park, langa Autostrada Bucuresti-Pitesti. Inchirierea este cea mai mare tranzactie de acest fel de pe piata spatiilor industriale din acest an.

La ce-i foloseste un spatiu care este de peste doua ori mai mare decat un teren de fotbal? Depozitul va gestiona stocurile de marfa livrata de toti furnizorii, va centraliza si va coordona intreaga logistica, va pregati si va livra cantitatile exacte inspre magazinele individuale in ordinea asezarii produselor la raft. De la astfel de depozite, marfurile vor pleca de-acum nu numai spre Bucuresti, care este principala tinta de "invazie" a marilor retaileri. Orase ca Piatra-Neamt, Alba-Iulia, Sibiu sau Satu Mare vor fi noile terenuri de joc ale retailerilor, care vor impanzi tara, pana la finalul anului viitor cu zeci de noi magazine. E greu de numarat prin cate noi magazine isi vor plimba cosurile romanii pana la sfarsitul lui 2006.

Planurile sunt, in acest moment, doar niste planuri, dar e cert ca organizatii precum Kaufland, Real si Penny nu pot vorbi decat serios. Se mai indoieste cineva ca 2005 si 2006 vor fi anii retailului?

Urmărește Business Magazin

/actualitate/investitii-0-5-mld-valoarea-estimata-a-investitiilor-in-retailul-din-romania-pana-la-sfarsitul-lui-2006-977143
977143
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.