INTERNET: Blogul va fi de nisa sau nu va mai fi deloc?

Postat la 11 septembrie 2007 1 afişăre

Pe masura ce tot mai multi navigatori pe Internet descopera blogul si in calitate de autori, bloggerii cunoscuti remarca o descrestere a numarului de vizitatori. Sunt prea multi scriitori si prea putini cititori?

Pe masura ce tot mai multi navigatori pe Internet descopera blogul si in calitate de autori, bloggerii cunoscuti remarca o descrestere a numarului de vizitatori. Sunt prea multi scriitori si prea putini cititori?

 

Toate luminile sunt pe site-urile cu cele mai mari audiente, fruntasele topului dat de serviciul de monitorizare Trafic.ro. Dar e interesant de vazut ce se intampla si mult mai jos in topul in care niciun antreprenor online nu ar vrea sa se regaseasca: cele mai putin vizitate site-uri. Nu vorbim aici de pagini web unde apar razlet cativa zeci de vizitatori pe luna, ci de cele la care cinci vizitatori in plus inseamna o crestere de sase ori a traficului.

 

Unul dintre campioni este "Clement", care a reusit sa atraga pe blogul sau smarthome.weblog.ro un singur vizitator, conform datelor publice de pe Trafic.ro. Blogul este unul tematic, avand in atentie echipamentele necesare pentru dotarea unei case inteligente. Un exemplu pur de blog specializat care inca nu s-a intalnit cu publicul. "Perceptia a ramas ca blogul e un jurnal personal si aceasta creeaza cea mai mare atractie, dar astfel de bloguri nu sunt atat de valoaroase ca acelea specializate", este de parere Carmen Holotescu de la compania timisoreana Timsoft, care exact acum un an a realizat RoBloggers Survey, singurul studiu cantitativ despre blogurile din Romania.

 

Recensamantul RoBloggers Survey din 2006 a conchis ca in Romania exista intre 12.000 si 14.000 de bloguri, dar ca doar 1.000 dintre acestea sunt active, adica au o vechime mai mare de sase luni si autorii au publicat acolo de mai multe ori pe saptamana. Numarul celor active poate trece totusi de 4.000 daca se are in vedere o definitie mai laxa. Cate sunt acum? Carmen Holotescu spune ca se va apuca in curand de repetarea studiului, dar ca din primele impresii numarul blogurilor s-a dublat intre timp, spre 28.000.

 

Datele extrase de Trafic.ro vin sa confirme cresterea numarului de bloguri. Fata de aprilie 2007, cand existau 864 de bloguri inscrise, la 22 iulie 2007 numarul lor ajunsese deja la 1.334 - o medie de 36 de bloguri noi inscrise de Trafic.ro saptamanal. In aceeasi perioada, numarul site-urilor din categoria mass-media a evoluat mai putin abrupt din punct de vedere numeric, de la 790 la 819. Avem deci o crestere mai mare a numarului de bloguri decat a site-urilor de media obisnuite. Teoretic, publicul ar fi trebuit sa urmeze acelasi traseu. Practic insa, numarul cititorilor a scazut chiar, la ambele categorii. Pentru bloguri, caderea a fost de la 28,4 milioane lunar in aprilie la 25,8 milioane in iunie, in vreme ce traficul pe site-urile de stiri a scazut cu 40 de milioane de vizitatori, pana la 408 milioane. Trebuie facuta mentiunea ca serviciul Trafic.ro considera drept vizitator un calculator care face o vizita intr-o zi. Daca a doua zi el va reveni pe acelasi site, inseamna  ca site-ul a avut in doua zile doi vizitatori, desi e vorba de aceeasi persoana. Astfel se explica cifrele mari din tabelul generat de Trafic.ro.

 

Cat este insa de relevant acest serviciu de monitorizare pentru blogosfera romaneasca? Tot Carmen Holotescu de la Timsoft precizeaza ca pe Trafic.ro pot fi inscrise doar o parte a blogurilor din Romania. Argumentul tine de platforma web folosita, adica serverele si formatul pe care sunt gazduite blogurile, din care cele mai utilizate la nivel mondial sunt Blogger si Wordpress. Primul poate fi inscris in Trafic.ro, dar al doilea nu. Statistic vorbind, o medie de 5% din numarul total de bloguri inscrise pe Trafic.ro, daca e sa luam estimarea Timsoft a numarului total de bloggeri, constituie o masa critica suficient de mare pentru a estima ce se intampla cu celelalte 95%.

 

Vorbind de cifre mari, cel mai vizitat blog al momentului, Zoso.ro, il punea prin vara pe autorul lui in fata unei intrebari, postata de altfel acolo: "A trecut era blogurilor? Sau e doar vara si lumea sta mai putin online si mai mult pe afara?". Cei care raspund dilemei comentand acest articol pe blog se impart in ambele tabere. Autorul blogului isi da singur raspunsul. "Eu cred in continuare ca n-am vazut nimic si blogurile isi vor vedea de treaba si in viitor, muscand cu pofta din audienta ziarelor", spune Zoso.

 

Alte pareri, pentru ca doar opinia empirica a celor care fac parte din blogosfera poate sa dea indicii despre evolutia blogurilor in lipsa unor mecanisme mai exacte, sustin ca resorturile sunt mai complexe. "Exista in continuare multa valva in jurul notiunii de blog si asta se va risipi intr-un an-doi, odata cu diverse experimente pornite din ideea «hai sa ne facem si noi, ca e gratis», insa blogul nu va disparea ca instrument de comunicare si mini-vehicul media", este de parere Ionut Oprea, un specialist in comunicare cu un blog personal. "Pe langa moda blogului, mai e si cea a retelelor sociale. Insa vor rezista doar instrumentele care si-au dovedit utilitatea, si le vor folosi doar cei care inteleg, apreciaza si exploateaza aceasta utilitate", continua autorul blogului Clickio.ro. Oprea se refera aici la faptul ca retelele de social networking care grupeaza comunitati de persoane cu interese comune s-ar putea substitui unei categorii a blogurilor.

 

Intr-adevar, pentru o parte a bloggerilor, acest tip de interactiune nu este deloc o transpunere in mediul online a propriei persoane, ci reprezinta o unealta pentru sustinerea unei afaceri sau pentru a grupa persoane in jurul unui domeniu comun. GradinitaLittleOne.ro, de pilda, este pagina web a unei gradinite particulare din Bucuresti care combina o platforma de blogging, Wordpress, cu formatul unui site obisnuit. Pagina de Internet a aparut imediat dupa infiintarea gradinitei, acum doi ani, cu o structura foarte simpla ce includea date de contact, fotografii si informatii de baza. Acum, pagina e folosita pentru a publica articole, ca intr-un blog, despre activitatile desfasurate pentru educarea copiilor. Blogul nu a fost facut pentru a atrage audiente mari, pentru ca publicul tinta e limitat. "Blogul ne ajuta in atragerea parintilor care cauta o gradinita. E un punct de atractie si informare. Avem parinti care ne marturisesc ca ne-au gasit prin intermediul paginii", spune Mihaela Roman, directoarea gradinitei Little One. Publicul este, asadar, format din parintii aflati in cautarea unei gradinite si cei ai caror copii frecventeaza deja Little One.

 

Ca si acest blog, apar altele, de nisa. Ro-Chris.eu abordeaza discutii despre sah, pasiunea autorului; pe TeatrulDeAzi.blogspot.com, Cristina Modreanu, sefa departamentului de cultura al cotidianului Gandul, vorbeste in calitate de critic de teatru, iar pe Rnzzz.blogspot.com sunt publicate insemnari despre tuning-ul auto. Niciunul dintre aceste bloguri nu se poate lauda cu audiente mari - mai important este sa capteze audienta potrivita. "Cazurile blogurilor de masa sunt exceptii", spune Ionut Oprea. Scaderea traficului, pe de alta parte, nu inseamna o diluare a audientei, cata vreme audienta respectiva este definita doar cantitativ si nu calitativ. "Atat timp cat nu stii foarte clar cui te adresezi cu un blog, nu iti poti da seama daca o cifra de audienta, oricat ar reprezenta ea, e mult sau putin." Putin trafic deturnat unui blog cu audienta generalista se poate transforma intr-o comunitate profesionala langa un blog cu un scop mai strict. Daca fenomenul a inceput intr-adevar sa se manifeste in cifre absolute, vom putea vedea de-acum incolo, daca vedetele blogosferei nu-si vor fi recuperat publicul pierdut inca prin concedii.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/internet-blogul-va-fi-de-nisa-sau-nu-va-mai-fi-deloc-1010329
1010329
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.