Inflaţia record şi facturile de iarnă majorate nu îi ţin pe români departe de malluri. „Magazinele sunt pline de clienţi şi doldora de marfă. Oamenii aruncă în stânga şi-n dreapta cu bani“

Autor: Cristina Roşca Postat la 22 decembrie 2022 18 afişări

Consumul privat duduie de sărbători în pofida inflaţiei record şi a faptului că românii trebuie deja să plătească facturi majorate la utilităţi.

Inflaţia record şi facturile de iarnă majorate nu îi ţin pe români departe de malluri. „Magazinele sunt pline de clienţi şi doldora de marfă. Oamenii aruncă în stânga şi-n dreapta cu bani“

♦ Pentru unele sectoare de retail, vânzările ajung în decembrie să fie duble faţă de o lună normală ♦ Pentru orice business de comerţ, ultima lună din an e cea mai bună.

Consumul privat duduie de sărbători în pofida inflaţiei record şi a faptului că românii trebuie deja să plătească facturi majorate la utilităţi. Magazinele stau şi ele pe stocuri mari, spre deosebire de anii de pandemie, când existau probleme pe lanţul de aprovizionare.

„În perioada sărbătorilor, capacitatea de autoapărare a românilor la shopping dispare. Oamenii îşi pierd discernământul. În lunile celelalte, în lunile normale, există un mecanism prin care clienţii pot să îşi tempereze apetitul de consum. De sărbători, acest mecanism dispare“, spune Feliciu Paraschiv, unul dintre cei mai puternici antre­prenori din comerţul alimentar, fonda­torul reţelei Paco Supermarkets. El adaugă că toţi comercianţii speculează acest mo­ment, fiind în interesul jucătorilor din dome­niu să nu stăvilească apetitul de shopping. În pofida faptului că inflaţia a ajuns la un nivel record, de aproape 17%, iar salariile nu au reuşit să ţină pasul, magazinele şi mallurile sunt pline în această perioadă. Astfel, deşi în octombrie şi noiembrie au apărut primele voci care spuneau că se vede o prudenţă în consum, în pragul sărbătorilor de iarnă această atenţie a fost dată uitării.

„În weekend, în Mega Mall, am stat blocată în parcare. Erau cozi pe toate benzile spre ieşire şi am avut nevoie de vreo 30 de minute să ajungem în stradă“, spune Florentina. În cazul altui mall din Capitală, în ParkLake, coada de maşini pentru intrarea în centrul comercial se întindea pe două străzi, spune Amalia, o altă cumpărătoare. Oamenii se înghesuiau să meargă, printre altele, la primul magazin Primark din Bucureşti. Consumatorii locali au stat cu sutele la coadă pentru a putea intra să facă shopping la Primark, situaţie ce a confirmat încă o dată apetitul românilor pentru cumpărături în general şi pentru cumpărături de Crăciun în particular.

„Când vine vorba de cadouri, oamenii aruncă în stânga şi-n dreapta cu bani. E cam ce se întâmpla în pandemie cu vacanţele. Deşi lumea vorbea de criză pe atunci, oamenii cheltuiau bani mulţi pe concedii scumpe, în destinaţii exotice. De regulă, când ceva nu funcţionează, oamenii refulează la shopping“, explică un executiv din modă care nu a dorit să fie identificat.

4,5% a fost creşterea consumului privat în primele zece luni din an (ultimele date disponibile), faţă de perioada similară din 2021, potrivit INS.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.