Avertismentul CEO-ului uneia dintre cele mai mari bănci din România. Cu toţii ne vom schimba comportamentul

Autor: Claudia Medrega Postat la 30 mai 2020 7369 afişări

Avertismentul  CEO-ului uneia dintre cele mai mari bănci din România. Cu toţii ne vom schimba comportamentul

Credit foto: Mihai Barbu, Regard

Crizele vin şi cu oportunităţi, nu doar cu ameninţări şi vulnerabilităţi. Pe lângă digitalizare, strategiile de business ale băncilor vor fi influenţate şi de noile comportamente şi de nevoile clienţilor. Strategia de business a fiecărei bănci, apetitul la risc şi cererea vor influenţa evoluţia creditării, băncile adaptându-se noilor condiţii impuse de criza COVID-19, în opinia lui François Bloch, şeful BRD-SocGen.

„Suntem în situaţia în care o criză sanitară s-a transformat într-o criză economică şi chiar socială. Soluţia acestei crize nu este din păcate una economică, ci una sanitară. Atâta timp cât nu se găseşte o soluţie medicală, perspectivele nu sunt clare. În împrejurări atât de nesigure se poate spune că, în final, sistemul bancar va suferi degradări, printre altele, şi la nivelul profilului de risc. În absenţa unei reveniri a economiei, cererea de produse şi servicii bancare va scădea, iar profitabilitatea sistemului bancar va urmări cu siguranţă aceeaşi tendinţă. În acest scenariu, nimeni n-ar trebui să se aştepte la o dezvoltare a activităţilor bancare. Este un scenariu, dar toată lumea ar trebui să se uite cu atenţie la el şi să-l aibă în vedere, împreună cu alte scenarii”, spune François Bloch, CEO al BRD-SocGen, a treia cea mai mare bancă de pe piaţa locală.

Pentru moment, sistemul bancar din România este solid şi are capacitatea necesară susţinerii economiei, este de părere şeful băncii româneşti cu capital francez. Dar băncile nu pot finanţa economia cu orice preţ şi în orice condiţii, ci în limitele unor standarde normale.

Spre deosebire de situaţia din 2008-2009, acum lichiditatea este abundentă în piaţă. „Toţi am învăţat din lecţiile trecutului şi cred că băncile sunt, în 2020, mai bine pregătite să facă faţă unor asemenea momente decât erau acum zece ani.  Băncile pot finanţa economia în mare măsură, fireşte, nu cu orice preţ şi în orice condiţii, ci în limitele unor standarde normale. BRD a continuat finanţarea, iar cifrele la primul trimestru o dovedesc. Programele guvernamentale de garanţii, cum este IMM Invest, la care BRD participă, sunt foarte utile în aceste condiţii şi ele pot acoperi o parte din cererea eligibilă.”

Băncile se adaptează noilor condiţii impuse de criza coronavirusului, iar creditarea va continua, însă rămâne de văzut  în ce ritm, în funcţie de strategia de business, de apetitul la risc al fiecărei bănci şi, desigur, de cerere, explică şeful BRD. Creditarea în 2020 va fi în scădere comparativ cu viteza de creştere din 2019, de 7,6%, în medie.

„Vorbind despre cerere, ea va depinde, la rândul ei, de reluarea activităţii economice la un nivel, pe cât posibil, apropiat de ceea ce aveam înainte de izbucnirea epidemiei. Din semnalele pe care le primim din piaţă, companiile au continuat să-şi implementeze proiectele, creditare s-a făcut în continuare, deci nu s-a ajuns la o oprire a activităţii. Avem clienţi care şi-au adaptat rapid producţia la cererea actuală şi au înregistrat creşteri ale cifrei de afaceri. La final de an, vom avea în statistici cel puţin o lună în care nivelul creditării va apărea foarte jos. Este destul de dificil ca această lună să fie compensată cumva în perioada rămasă până la finalul anului, deci la prima vedere cifrele la final de 2020 vor arăta o scădere a creditării în raport cu 2019.”

Criza economică determinată de pandemia de COVID-19 se va vedea şi în bilanţurile băncilor. Nu este exclus să asistăm în perioada următoare la o creştere a ratei creditelor neperformante, crede şeful BRD.

„Este puţin probabil ca băncile, care sunt atât de conectate la economie, să fie, ca prin minune, ocolite de efectele acestei crize. Să nu ne păcălim - băncile vor fi printre actorii economici afectaţi în perioada următoare. Dar sunt pe deplin convins că vor găsi metode să diminueze impactul.”

În ceea ce priveşte BRD, François Bloch spune că banca este „extrem de solidă, bine capitalizată şi cu un nivel al lichidităţii foarte bun, cu o experienţă vastă şi o rezistenţă la stres, dovedită. Aşadar, în ceea ce ne priveşte, avem soluţii şi metode să ne servim clienţii în cel mai bun mod şi pentru ei, şi pentru noi”. BRD a înregistrat în zona creditării corporate o creştere comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, ceea ce oferă motive de optimism.

„În privinţa programului Prima casă, el a suferit schimbări. Condiţiile de eligibilitate au îngustat într-o anumită măsură accesul la program şi rămâne de văzut cum vor fi ele receptate de public. Pe de altă parte, acest aspect va încuraja dezvoltarea propriilor oferte ale băncilor, iar concurenţa pe această piaţă va creşte. Suntem pentru o vreme într-un mediu de dobânzi mici, şi acest lucru va încuraja mult concurenţa pe ofertele proprii de creditare ipotecară.”

În primul trimestru din acest an, BRD-SocGen a obţinut un profit net de 233 de milioane de lei, în scădere cu 19,3% faţă de câştigul raportat pentru aceeaşi perioadă din 2019. Rezultatul a fost afectat în principal de costul negativ al riscului. Stocul de credite nete acordate de BRD-SocGen a urcat până la 29,5 de miliarde de lei.

Măsurile luate de BRD în contextul crizei coronavirusului

„Am procesat peste 70.000 de cereri de amânare a plăţii ratelor pe perioade de până la

9 luni şi am aprobat deja mai mult de trei sferturi dintre ele. Am modificat câteva dintre procedurile şi procesele noastre şi în condiţiile unui număr mare de interacţiuni pe care le gestionăm de la distanţă am făcut progrese mari în zona semnăturii electronice.”

Criza coronavirusului a avut un impact asupra fiecăruia dintre noi, inclusiv asupra băncilor, impact care s-a manifestat atât la nivel operational, cât şi la  nivelul businessului, explică François Bloch.

„La nivelul operaţiunilor, am luat toate măsurile necesare de distanţare socială şi de protecţie pentru angajaţi şi clienţi. Am implementat rapid noi modalităţi de lucru, work from home, rotaţia echipelor, orare flexibile…  Am luat multiple măsuri de protecţie în agenţii, dar nu numai – dezinfectanţi, echipament de protecţie pentru angajaţi, panouri de protecţie. Unităţile care au rămas deschise au preluat servirea clienţilor din portofoliilor unităţilor temporar închise. Ne-am încurajat clienţii să folosească instrumentele bancare la distanţă. Pentru aceia dintre clienţi care nu folosesc încă internet sau mobile banking asigurăm activarea acestor servicii prin Contact Center. Am crescut capacitatea call

center-ului nostru în aşa fel încât să poată prelua peste 8.000 de apeluri pe zi (am avut şi peste 14.000 de apeluri pe zi). Centrul nostru de contact operează acum din patru sedii în loc de două, iar numărul mediu de apeluri per operator pe zi este de 70. În aceste condiţii complexe, 70% dintre unităţile BRD sunt deschise şi toată gama de produse şi servicii este disponibilă.”

BRD a aplicat în prima fază propria soluţie de amânare a ratelor pentru clienţii şi, ulterior, a implementat soluţia legiferată de guvern.

„Am procesat peste 70.000 de cereri de amânare a plăţii ratelor pe perioade de până la 9 luni şi am aprobat deja mai mult de trei sferturi dintre ele. Am modificat câteva dintre procedurile şi procesele noastre şi în condiţiile unui număr mare de interacţiuni pe care le gestionăm de la distanţă am făcut progrese mari în zona semnăturii electronice.”

Digitalizare accelerată, cu pedala la podea

„Existenţa băncilor mici pe piaţă este problematică. Ca bancă mică, nu este realist să îţi propui să fii bancă universală, cu toată gama de servicii de retail şi corporate. Retailul costă mult, şi nu este rentabil, ca bancă mică, să faci retail, dacă ai o cotă de piaţă mai mică de 5%. Mai există şi varianta de a te concentra pe o anumită nişă de clienţi. Multe lucruri depind şi de dorinţa acţionarilor de a veni cu capital în condiţiile în care businessul nu este rentabil. Pe termen lung, este foarte probabil să vedem consolidări pe piaţă.”

Crizele vin şi cu oportunităţi, nu doar cu ameninţări şi vulnerabilităţi, în opinia şefului BRD-SocGen. Iar una dintre oportunităţi este accelerarea proceselor de digitalizare.

„Deşi sună a clişeu, acest lucru se verifică în realitate. Pentru noi, această situaţie, pe cât de inedită, pe atât de neaşteptată, a determinat o accelerare extraordinară, cu pedala la podea, a proiectelor de digitalizare şi automatizare a fluxurilor. Am făcut în doar câteva săptămâni paşi mari, progrese pe care, într-o perioadă mai puţin complicată, le-am fi făcut probabil în luni de zile. Deci principala oportunitate este tocmai această accelerare a proiectelor de digitalizare, care ne va ajuta să ne atingem mai repede obiectivele pe care le-am înscris în planul nostru de transformare.”

Riscuri şi vulnerabilităţi există, însă ele ţin mai mult de modul în care BRD, dar şi industria bancară şi economia în general ştiu să internalizeze concluziile care trebuie trase în urma acestei situaţii cu totul neobişnuite, susţine François Bloch.

„Pe scurt, nu ar trebui să ignorăm niciuna dintre realităţile pe care această criză ni le-a semnalat tuturor. În primul rând, trebuie să folosim tehnologia la maximum, pentru noi şi pentru clienţii noştri.  În al doilea rând, din această situaţie vom ieşi doar împreună, băncile, clienţii şi economia în general, cu optimism şi încredere.  Am învăţat multe din precedenta criză – chiar dacă atunci cauzele şi circumstanţele au fost altele – şi ştim că atâta vreme cât există optimism, încredere, muncă şi determinare, revenirea la normal este doar o chestiune de timp.”

Strategiile de business ale băncilor vor fi tot mai mult influenţate de digitalizare, de noile comportamente şi de nevoile clienţilor, consideră şeful BRD.

„Ca şi în multe alte zone ale serviciilor, vedem că foarte multe lucruri care sunt făcute de la distanţă funcţionează foarte bine. Prin urmare, am observat şi la nivelul nostru că mulţi clienţi sunt mulţumiţi de noile moduri în care li se livrează serviciile şi luăm în considerare menţinerea acestor fluxuri şi în perioada următoare. Vor urma şi alte proceduri şi fluxuri astfel încât în curând vom avea un spectru mult mai larg de servicii şi produse care vor putea fi oferite la distanţă, având mereu în centrul preocupării aşteptările, nevoile şi satisfacţia clienţilor. Digitalizarea a fost şi va rămâne mereu în atenţia noastră. În contextul epidemiei, am fost puşi în situaţia de a relaţiona la distanţă cu clienţii într-o măsură mult mai mare decât până acum. Clienţii au fost puşi în situaţia de a lucra la distanţă.”

Volumele cheltuite de clienţii BRD pe e-commerce s-au dublat, cu vârfuri pe supermarketuri, farmacii, utilităţi şi taxe, iar 30% dintre tranzacţiile pe serviciile online şi mobile ale clienţilor persoane fizice sunt reprezentate de plăţi de facturi.

Este mai greu de spus în acest moment cum se va schimba amprenta fizică a băncilor, aceasta depinzând şi de ceea ce îşi doresc clienţii, de ceea ce le acomodează mai bine nevoile, apreciază Bloch. „Probabil se va impune o abordare mixtă, un model phygital, care combină prezenţa fizică cu digitalizarea fluxurilor şi accesarea lor la distanţă.”

Şeful BRD aminteşte că în România proporţia populaţiei bancarizate reprezintă încă o problemă, ca de altfel şi proporţia clienţilor cu instrumente digitale în total, totuşi menţinerea unor reţele de unităţi extinse nu va mai fi o regulă în viitor.

În contextul crizei coronavirusului se poate intensifica procesul de consolidare pe piaţa bancară românească.

„Existenţa băncilor mici pe piaţă este problematică. Ca bancă mică, nu este realist să îţi propui să fii bancă universală, cu toată gama de servicii de retail şi corporate. Retailul costă mult, şi nu este rentabil, ca bancă mică, să faci retail, dacă ai o cotă de piaţă mai mică de 5%. Mai există şi varianta de a te concentra pe o anumită nişă de clienţi. Multe lucruri depind şi de dorinţa acţionarilor de a veni cu capital în condiţiile în care businessul nu este rentabil. Pe termen lung, este foarte probabil să vedem consolidări pe piaţă.”

BRD va miza în continuare pe creştere organică, dar fără a exclude eventuale achiziţii, dacă apar „oportunităţi deosebite”.

„Noi avem toate elementele care să ne permită să ne dezvoltăm businessul fără să se impună vreo achiziţie. Avem susţinerea şi know-how-ul acţionarului majoritar, avem fondul de comerţ şi dimensiunea critică, avem o echipă hotărâtă şi puternică. Dar studiem dosarele care apar pe piaţă şi, în cazul în care se va prezenta, nu vom spune nu unei oportunităţi deosebite.”

Tendinţe pe pieţele financiare

În condiţiile actuale determinate de criza coronavirusului nu poate fi eliminat niciun scenariu. Iar volatilitate pe pieţele financiare va exista, însă intensitatea va fi diferenţiată regional.

„Preţul oricărei monede, cu atât mai mult al celor emergente, va depinde de un cumul de factori: capacitatea de asigurare a lichidităţii, încrederea în acea monedă, coordonarea autorităţilor, suportul politic pentru măsurile necesar a fi luate dar nepopulare, percepţia agenţiilor de rating. În cele din urmă întregul, oricât ar fi de mare, se construieşte din părţi mici. Este, cred, extrem de important ca noi toţi să respectăm măsurile impuse de autorităţi pentru a nu declanşa un alt val al pandemiei care să agraveze recesiunea economică, cu toate consecintele ce decurg de aici pentru noi toţi.”

Per ansamblu, BRD  se aşteaptă ca Banca Naţională să păstreze un nivel scăzut al dobânzilor, iar leul să aibă o depreciere moderată.

În ceea ce priveşte posibilitatea continuării relaxării politicii monetare, şeful BRD spune că „Banca Naţională este singura în măsură să aprecieze nivelul optim al instrumentelor de care dispune, iar în cazul în care va considera că se impun modificări, sunt sigur că o va face”.

În perioade de incertitudine, tendinţa cunoscută este de a economisi. Deci, în mod normal, cu cât situaţia se prelungeşte, cu atât apetitul de economisire sau tezaurizare va creşte, anticipează François Bloch.L, V sau W?

Cum va evolua

economia României?

În acest an, economia României, precum multe altele, va începe faza de final de ciclu economic, faza de contracţie.

„Indiferent de litera folosită, L, V, W anul acesta este la bază. Dacă recesiunea va fi puternică sau nu depinde de toţi cei angrenaţi în lanţul de producţie şi schimburi, nu doar de un singur stat, oricât de mare sau de mic ar fi. Încă o dată, subliniez că ţine şi de fiecare dintre noi, de modul în care înţelegem să respectăm măsurile impuse de autorităţi pentru a împiedica proliferarea unui alt val al pandemiei. Prin urmare, vom trece prin această perioadă şi vom ieşi toţi împreună.”

„Textura” financiară a crizei există, însă cât de pregnantă va fi rămâne de văzut, mai spune CEO-ul BRD.

„Asumarea de riscuri în lumea bancară este un modus vivendi, indiferent de context. Dar fiecare trebuie să înţeleagă că are un rol serios, că este responsabil şi pentru sine, şi pentru ceilalţi.”

Multe lucruri, inclusiv perioada de revenire din situaţia prin care trecem, depind de stategia postpandemie decisă de autorităţi, de politicile de relansare adoptate de acestea, de ritmul cu care se va relansa producţia, de lanţurile de schimb şi de comportamentul consumatorilor, în opinia şefului BRD. La prima vedere, cele mai afectate sectoare sunt HoReCa, industria manufacturieră, distribuţia (alta decât cea a bunurilor de consum) şi transporturile. Cine îşi va reveni cel mai repede este greu de prezis cu precizie pentru că actualul context este încă impredictibil prin definiţie, marcat de cerere slabă pentru bunurile neesenţiale, legăturile economice sunt afectate şi există foarte multă presiune pe cele mai multe dintre industrii. Aceasta conduce la un impact vizibil asupra profilului de lichiditate al majorităţii companiilor, indiferent de industrie, mai spune François Bloch.

Prin contrast, sectoarele agro şi alimentar îşi dovedesc rezistenţa în această perioadă, în ciuda schimbărilor în comportamentul de consum.

„Aşadar, cred că soluţia este să nu ne uităm global, pe sectoare, ci individual, la fiecare client al nostru, pentru că dacă îi punem într-o categorie câştigătoare sau perdantă, nu prea ajută. La capitolul puncte tari avem companiile care aveau deja o amprentă şi reţele bine definite şi soliditate financiară, înainte de declanşarea pandemiei. Acum observăm că unii clienţi şi-au regândit domeniul de activitate şi s-au adaptat rapid noilor contexte, creându-şi oportunităţi de bussines pe termen scurt şi mediu.” Oricum, şeful BRD atenţionează că trebuie să realizăm că nimic nu va mai fi la fel ca înainte de această criză.

„Trebuie să fim atenţi şi să acţionăm cu mare responsabilitate în această perioadă pentru că este esenţial să evităm un alt val de pandemie, poate şi mai serios decât cel actual. Ţine de fiecare dintre noi, individual, să fim responsabili şi să respectăm cerinţele autorităţilor. BRD este lângă clienţii săi indiferent de situaţie, în vremuri bune şi mai puţin bune pentru noi toţi. Ne uităm cu optimism în viitor şi nu ezităm să o arătam şi să o spunem. Tocmai am lansat o campanie de susţinere – Restartăm Împreună - cu scopul declarat de a ne susţine unii pe alţii: clienţi, parteneri, comunitate - şi de a privi cu curaj înainte. Suntem 100% hotărâţi şi angajaţi să susţinem economia României. Acesta este şi va rămâne scopul nostru, înscris în ADN-ul nostru: să fim banca de dezvoltare a României.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.