Femeile în prima linie a businessului

Postat la 05 aprilie 2021 637 afişări

Femeile în prima linie a businessului

Femeile reprezintă majoritatea angajaţilor «din prima linie» în domeniul sănătăţii, însă acestea sunt slab reprezentate când vine vorba despre persoanele care iau decizii legate de criza pe care o traversăm. Spre exemplu, din echipele de urgenţă implicate în gestionarea situaţiei COVID din 87 de ţări, inclusiv din 17 state membre UE, 85,2% au fost conduse de bărbaţi, potrivit datelor publicate pe site-ul Comisiei Europene.. La fel stau lucrurile şi când vine vorba despre business: chiar dacă femeile reprezintă aproximativ jumătate din forţa de muncă de la nivelul UE (şi din România), ele sunt în continuare subreprezentate când vine vorba despre funcţiile de conducere. De cele mai multe ori, femeile deţin roluri de directori de resurse umane, administrative sau legale – şi, chiar dacă acestea sunt funcţii importante, nu sunt direct legate de profitabilitatea companiilor. Or, acesta este şi argumentul pentru care Business MAGAZIN a decis, în urmă cu 10 ani, să lanseze primul proiect dedicat exclusiv femeilor din business de pe piaţa românească.

Potrivit celor mai recente date ale Eurostat, la nivelul UE, femeile sunt în continuare depăşite în ceea ce priveşte nivelul de management de liderii bărbaţi. În cel de al treilea trimestru al anului 2020, mai mult de 9,5 milioane de oameni deţineau o poziţie de management: 6,2 milioane erau bărbaţi şi doar 2,3 milioane femei. Femeile reprezintă 46% dintre angajaţii din UE, dar sunt subreprezentate în rândul managerilor (34%). Vestea bună este că numărul lor este mai mare decât în trimestrul al doilea al anului 2002, când se plasa sub 30%. Altă veste bună este ca România se află de această dată în extrema optimistă a clasamentului: suntem în prima parte a acestuia, cu 37% funcţii de management ocupate de femei. Înaintea noastră se află Letonia (45%), Polonia (44%), Bulgaria, Ungaria, Slovenia, Suedia (42%), Irlanda (38%).

„Cel mai important lucru pe care l-am aflat este că doamnele din businessul românesc au de gând să depăşească şi următoarele bariere, oricare ar fi acelea, şi să meargă mai departe”, spunea concluzia argumentului de lansare a catalogului dedicat femeilor din businessul românesc, în urmă cu 10 ani. Nimic mai adevărat, acest lucru a fost demonstrat an de an şi poate în cel care a trecut, mai mult ca niciodată.

De-a lungul timpului, am vorbit despre faptul că discriminarea există în continuare – chiar dacă are alte forme – , că regulile de cochetărie merg mână în mână cu regulile de business, despre viziunea femeilor pentru tânăra generaţie, felul în care se raportează ele la succes, despre calităţile femeilor puternice şi felul în care ele pot inspira generaţiile următoare de lideri, despre cariere crescute peste graniţe şi despre prezenţa româncelor la conducerea unor companii de miliarde şi cu mii de angajaţi.

Anul acesta, le-am întrebat pe femeile din business cum fac faţă crizelor, care sunt locurile de unde îşi iau energia necesară depăşirii acestora, persoanele care le sunt alături, deciziile grele în faţa cărora s-au aflat şi, desigur, felul în care cred ele că puterea se îmbină cu feminitatea. Această criză a arătat mai mult ca oricând că a fost nevoie de flexibilitate, rezistenţă şi, nu în ultimul rând, de empatie din partea liderilor pentru a traversa vremurile incerte aduse de pandemie, calităţi care, de cele mai multe ori, nu lipsesc din cele avute de liderii femei – aşa cum reiese din răspunsurile lor. Cu acestea depăşesc ele criza de acum – şi cu aceste calităţi vor depăşi cu siguranţă şi crizele ce vor urma – normale şi acestea, la fel ca în viaţă şi în business.

Metodologie: Business MAGAZIN publică, an de an, răspunsuri de la cele mai vizibile antreprenoare sau reprezentante ale multinaţionalelor, a căror prezenţă în paginile următoare a fost asigurată în baza unor criterii devenite deja tradiţionale: polivalenţa (varietatea proiectelor în care sunt implicate — în business şi în afara businessului); notorietatea; gradul de implicare socială; depăşirea obstacolelor din parcursul profesional; numărul de angajaţi şi veniturile companiilor pe care le reprezintă (date oferite de reprezentanţii firmelor sau regăsite în datele publice disponibile).

Ioana Matei, editor-şef Business MAGAZIN

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.