FARMACEUTICE: Companiile romanesti prescriu retete diferite pentru profit

Postat la 29 mai 2006 3 afişări

Companiile farmaceutice sunt peste tot in lume printre vedetele burselor, gratie ratelor mari si relativ constante ale profitului. Si in Romania, firmele din industria farmaceutica sunt interesante pentru investitori. Dar cat castiga ele de fapt?

Companiile farmaceutice sunt peste tot in lume printre vedetele burselor, gratie ratelor mari si relativ constante ale profitului. Si in Romania, firmele din industria farmaceutica sunt interesante pentru investitori. Dar cat castiga ele de fapt?

 

Cand Ranbaxy a anuntat ca va plati 324 de milioane de dolari pentru 96,7% din Terapia - evaluand astfel producatorul clujean la 335 mil. $ -, multi analisti s-au aratat surprinsi de marimea pretului. De cealalta parte, managerii indieni ai Ranbaxy se aratau foarte incantati de ceea ce tocmai cumparasera. Si de ce n-ar fi fost? Pe langa accesul la un portofoliu de produse cu marci solide si o capacitate de productie pe care Ranbaxy o poate transforma intr-un hub regional pentru a ataca piata europeana, indienii au luat si o mina de aur.

 

Terapia a avut anul trecut o profitabilitate demna de invidiat, respectiv o marja a profitului brut de 59%, din vanzarile de 74 de milioane de dolari, potrivit datelor furnizate de Ranbaxy. Iar cel mai important indicator in industrie - EBIDTA (Earning Before Interests Taxes Depreciation and Amortization - profit inainte de plata dobanzilor, taxelor, deprecierii si amortizarii), a fost de 28 mil. dolari. Adica rata EBITDA la Terapia a fost de aproape 38%, mult peste media industriei.

 

In ultimii ani, fabrica clujeana a reusit sa-si creasca foarte mult profitabilitatea. Terapia a avut, pe baza datelor depuse la Ministerul de Finante, o marja a profitului brut de circa 23% in 2004. Pe plan international, companiile farmaceutice au in general EBITDA de 20% din vanzari - ceea ce este oricum mai mult decat in alte industrii traditionale, in timp ce rata profitului net este mai mare de 15%.

 

De obicei, in Romania, in special in cazul producatorilor vechi (cum este si Terapia), acest indicator este ceva mai redus. "Producatorii romani au rate ale EBITDA sub nivelul celor straini, din motive de preturi", apreciaza Marius Chereches, director executiv al distribuitorului de medicamente PharmaFarm si fost membru al conducerii Terapia pana in 2004. Producatorii de medicamente au in portofoliu si produse vechi, vandute la preturi foarte mici. In timp insa, aceste produse vor iesi usor-usor de pe piata, fiind inlocuite cu medicamente mai noi, dar la preturi mai mari. Ca urmare, rata profitabilitatii va creste in urmatorii ani, chiar daca vor mai creste si costurile.

 

"Profitabilitatea Sicomed nu este la fel de mare, dar cred ca in 2-3 ani va ajunge la nivelul fabricilor din Cehia si Slovacia", recunoaste Alexander Marcek, director corporate finance al companiei cehe Zentiva, care a preluat in toamna anului trecut cel mai mare producator roman de medicamente, Sicomed, evaluat la circa 200 de milioane de dolari. Profitul net al Sicomed - actualmente Zentiva SA - a fost anul trecut de 4,4 milioane euro, la o cifra de afaceri de 53,4 milioane de euro. Respectiv o rata de 8,2%.

 

Iar una dintre caile de crestere a profitabilitatii este chiar disparitia treptata a vechilor medicamente. "Nu vom renunta voluntar la nici un produs care este conform cu reglementarile", afirma Jiri Emmer, commercial strategy director al Zentiva. El explica insa ca "produsele ieftine si invechite vor muri de la sine, cand vor aparea optiuni mai bune la preturi accesibile".

 

De altfel, planurile pentru acest an sunt mult mai ambitioase, bugetul pe 2006 previzionand o dublare a rezultatului net, pe fondul unei cresteri cu doar 15% a vanzarilor. Astfel, compania estimeaza o cifra de afaceri de 61,6 mil. euro si un profit net de circa 9,3 mil. euro. Adica o marja a profitului net de 15%, comparabila cu rezultatele pe plan mondial. De exemplu, chiar proprietarul fostului Sicomed, Zentiva, a avut anul trecut o rata a profitului net de circa 16%.

 

Producatorii de medicamente inclusi in topul Fortune 500 au avut in medie, in anul 2004, o rentabilitate de 17,9%, industria farmaceutica inregistrand, de altfel, cea mai mare rata medie a profiturilor din toate domeniile incluse in topul revistei americane.

 

Totusi, si in Romania, producatorii de medicamente se numara printre cele mai performante companii, chiar daca "profiturile producatorilor romani sunt limitate pe partea de medicamente cu prescriptie din modul de stabilire al preturilor", remarca Adriana Marin, analist la BRD Securities.

 

Si ea apreciaza ca marjele vor creste "si prin cresterea ponderii produselor noi cu valoare adaugata mare, si a medicamentelor OTC (over the counter - care se pot elibera fara reteta - n.r.), precum si prin cresterea ponderii vanzarilor catre farmacii in raport cu vanzarile catre spitale".

 

Pretul produselor OTC nu este reglementat, in timp ce preturile medicamentelor care se elibereaza pe reteta sunt fixate de Ministerul Sanatatii, prin negocieri cu producatorii, in cazul celor autohtone; respectiv pornind de la cel mai mic pret al respectivului medicament in Bulgaria, Ungaria si Cehia, dar si in alte tari europene, in cazul celor importate. Ca urmare, producatorii pot realiza marje mai bune din vanzarea medicamentelor eliberate fara reteta. Surse din piata afirma, de altfel, ca in cazul multor produse OTC s-au inregistrat in ultima perioada cresteri semnificative de preturi.

 

Analistii arata ca, in cazul producatorilor mai mici, infiintati in special dupa 1990, "povara" vechilor produse nu mai exista, astfel ca profitabilitatea este ceva mai ridicata. Pe de alta parte, foarte putini dintre acestia au atins dimensiuni care sa-i faca atractivi pentru potentialii cumparatori care analizeaza piata romaneasca. Mai ales dupa tranzactiile incheiate in ultima perioada (achizitia Sicomed de catre Zentiva, cumpararea Terapia de catre Ranbaxy si preluarea producatorului de oncologice Sindan de catre islandezii de la Actavis), interesul investitorilor pentru piata farmaceutica este foarte ridicat. Atat fondurile de investitii, cat si investitorii strategici urmaresc cu atentie evolutia pietei, cat si a potentialelor tinte de achizitie.

 

Piata farmaceutica romaneasca, estimata la 1,26 miliarde de euro (1,57 miliarde de dolari) in 2005, este inca redusa din punctul de vedere al consumului per capita. Cheltuielile cu medicamentele pe cap de locuitor plaseaza Romania la coada Europei, in cam toate statisticile. "Piata romaneasca trebuie sa creasca indiferent ce parghii administrative se vor folosi", considera Marius Savu, presedintele Asociatiei Producatorilor Internationali de Medicamente.

 

"Investitorii sunt interesati de acest sector pentru potentialul acestuia", crede Adriana Marin. Analistul BRD Securities citeaza consumul scazut per capita, populatia relativ numeroasa si in proces de imbatranire relativa, imbunatatirea nivelului de trai si a puterii de cumparare ca factori ce vor duce la cresterea consumului de medicamente. De altfel, pentru 2006, estimarile vizeaza un avans de 15% al pietei farma, in baza majorarii cu acelasi procent a bugetului alocat sanatatii fata de 2005.

 

Putini producatori ar mai fi insa de vanzare, dintre acestia detasandu-se Antibiotice Iasi, care ar urma sa fie privatizat in acest an. De aceea, alte companii din industrie, precum distribuitorii de medicamente si lanturile de farmacii, sunt acum cautate de potentiali investitori. In cazul acestora, marjele de profit sunt mult mai mici decat in cazul producatorilor, in special pentru ca adaosurile comerciale sunt reglementate de stat. O companie de distributie poate obtine un profit net de 2-3% din cifra de afaceri, in timp ce profitul unei farmacii poate ajunge la 3-4% din vanzari, apreciaza analistii. In pofida cifrelor care nu sunt neaparat incurajatoare, interesul investitorilor straini pentru distribuitorii si lanturile de farmacii din Romania ramane ridicat. Spre exemplu, Celesio, care controleaza PharmaFarm, nu se multumeste cu locul 8-9 in topul distribuitorilor si intentioneaza sa intre in primii trei. Iar aceasta evolutie nu este posibila decat prin achizitii.

 

A&D Pharma - holdingul care reuneste cel mai mare distribuitor, Mediplus, si cel mai mare lant de farmacii, Sensiblu - a fost in negocieri atat cu fonduri de investitii, cat si cu investitori strategici. Tranzactia a fost suspendata de discutiile privind legea farmaciei. Surse din piata sustin ca si alte companii sunt vizate de cumparatori. Atractivitatea pietei se datoreaza nu atat profiturilor potentiale, cat faptului ca nici activitatea de distributie si cu atat mai putin nici cea de retail nu sunt consolidate. In Romania sunt inregistrate circa 200 de companii care au ca obiect de activitate distributia de medicamente. Ce-i drept, nu toate sunt active, dar analistii estimeaza ca vor ramane doar 10-15 companii. In cazul farmaciilor, din cele aproximativ 4.500 de farmacii, doar o zecime apartin lanturilor.

 

Chiar daca acum marjele nu sunt mari, concentrarea va duce la profituri mult mai semnificative. Un procent similar, dar aplicat unui volum mult mai mare, inseamna un castig substantial. Daca se ia in calcul si consumul de medicamente pe cap de locuitor cel mai redus din UE, rezulta o expresie extrem de utilizata in economia romaneasca: "potential imens". Cine va profita de el?

Urmărește Business Magazin

/actualitate/farmaceutice-companiile-romanesti-prescriu-retete-diferite-pentru-profit-1006030
1006030
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.