Facelift dupa vanzare

Postat la 25 aprilie 2006 1 afişăre

In banci sau in telecomunicatii, privatizarea si venirea unei companii straine inseamna automat o schimbare de mod de lucru, o alta filozofie pentru angajati, mai multe ghisee si servicii mai rapide. Cum simte clientul de rand privatizarea companiei care ii furnizeaza electricitate sau gaze?

In banci sau in telecomunicatii, privatizarea si venirea unei companii straine inseamna automat o schimbare de mod de lucru, o alta filozofie pentru angajati, mai multe ghisee si servicii mai rapide. Cum simte clientul de rand privatizarea companiei care ii furnizeaza electricitate sau gaze?

 

Visele, exprimate sau nu, ale clientilor de electricitate si gaze sunt cozi mai mici pentru plata facturilor, specialisti prompti care sa repare defectiunile, call-centere cu personal amabil si, bineinteles, facturi mai mici. Multumirea clientului, esentiala pentru companie (dat fiind ca, odata cu liberalizarea partiala a pietei, furnizorul poate fi schimbat), a fost pusa insa pe planul al doilea de catre companiile straine care au cumparat anul trecut cele doua distributii de gaze (Distrigaz Nord si Sud) si patru din distributiile de electricitate (Moldova, Oltenia, Banat si Dobrogea). Primul loc a fost ocupat de refacerea infrastructurii, care, in mare parte, nu a mai fost modernizata de ani buni.

 

"Prioritatea este imbunatatirea eficientei retelei, deoarece aceasta are un nivel inalt de pierderi si o siguranta scazuta", afirma oficialii Enel, care detin in Romania controlul distributiilor de electricitate Banat si Dobrogea. Mai precis, desi tentatia de a da bine in ochii clientului este mare, investitiile care sa-i ajute sa-si scada costurile si pierderile sunt mai importante. Conform country managerului Enel in Romania, Brunello Botte, investitiile pentru 2006 vor fi de 65 mil. euro si vor fi in special dedicate retelelor. Previzibil, oficialii Enel spun insa ca investitiile in retele, pe langa faptul ca scad costurile companiei, ajuta in final tot clientul: "Planul de investitii va avea ca rezultat scaderea costurilor de operare, care ar putea duce la o scadere a tarifului de distributie, dar si la o siguranta crescuta: intreruperi mai rare ale curentului si o interventie mai rapida in caz de cadere".

 

Dincolo de retele, italienii intentioneaza sa aloce o parte din suma de 65 mil. euro si pentru un call-center si noi sisteme de facturare. Asadar, clientilor din Banat si Dobrogea li se vor instala noi sisteme de masurare a consumului: "Compania va introduce si in Romania, pe termen mediu, proiectul Telegestore, deja implementat in subsidiarele Enel din Italia si Spania". Sistemul prevede inlocuirea contorului clasic cu un contor digital, conectat in timp real la centrul de calcul al companiei, care permite citirea contorului, facturarea conform consumului real, dar si observarea defectiunilor. Oficialii Enel spun ca acest sistem permite si oferirea de tarife conforme cu nevoile de consum ale clientilor, dupa metoda companiilor de telefonie mobila. Sistemele digitale nu sunt deocamdata in planul altor companii din Romania. Dar inlocuirea contorului la consumatori este si in planurile CEZ Romania, si ale E.ON Electrica Moldova.

 

"Anul acesta vom schimba 280.000 din contoarele cu vechime mai mare de 10 ani si vom aplica un proiect de optimizare a operatiunilor de citire-facturare-incasare a energiei electrice in relatia cu consumatorii casnici", spun oficialii CEZ Romania. Si CEZ are in plan construirea unui call-center, iar E.ON Moldova planuieste sa deschida unul in mai pentru toti clientii Electrica Moldova. "Investitia nu e foarte mare, deoarece avem deja sediul si tehnica de calcul, iar acum facem evaluarea exacta a echipamentelor de care avem nevoie", spune Lucian Luca, directorul de comunicare al E.ON Moldova.

 

In zona Moldovei, unde plata la banca sau prin bancomat a facturilor de energie nu este inca posibila, ghiseele Electrica sunt deseori depasite de situatie: "Este un amestec nefericit intre data limita pentru plata facturii, zilele de salariu/pensie si dimineata intre orele 7,30 si 12, cand aglomerarea la ghisee este foarte mare; de aceea dorim sa negociem plata prin bancomat, la banca, la benzinariile OMV sau prin cont bancar", spune Luca.

 

Companiile de distributie de gaze lucreaza si ele la deschiderea de noi puncte de incasare a facturilor si la deschiderea de call-centere. Neajunsul pentru distributiile de gaze e ca principalul scop pentru acest an este atingerea unui echilibru intre pretul de achizitie a gazelor si cel de livrare pentru a nu majora prea mult pretul la consumator. De asemenea, pe langa investitiile pe care le mai au de facut, aceste companii trebuie sa faca orice pentru a nu mai incheia acest an pe pierderi, asa ca in 2005. 

 

Distrigaz Sud, intrata de anul trecut in portofoliul Gaz de France, are cateva planuri pentru acest an: un program prin care clientul sa depuna mai putine acte pentru a se conecta la retea, dar cu toate acestea sa aiba mai repede acces la ea (scurtarea timpilor necesari pentru obtinerea aprobarilor si instalare mai rapida); inlocuirea treptata a receptiei fizice prin cea telefonica (prin deschiderea unui call-center); comunicari periodice scrise despre cum cum se face economia de energie si noutati despre companie odata cu factura, dar si sisteme noi de citire si incasare pentru a se evita cozile care se creeaza la casierii in jurul datei de 15 ale lunii.

 

Oficialii companiei nu au dat un cuantum al investitiei, dar acestea vor fi facute din suma de 100 mil. euro. Un alt plan al Distrigaz Sud este extinderea cu peste 400 km a retelei existente, precum si realizarea de retele noi pentru a conecta noi zone - program a carui valoare se ridica la 20 mil. euro. Acum, distributia sudica are 14.000 km, din care mai putin de o treime este formata din conducte de polietilena, material cu o rezistenta mare, restul fiind de otel. Oficialii Distrigaz Sud spun ca vor mentine un ritm de inlocuire a conductelor de 450-500 km/an, ceea ce ar insemna ca inlocuirea actualei infrastructuri a companiei ar putea dura 20 de ani.

 

In acest an, Distrigaz Sud va implementa o noua modalitate de facturare (de la 1 iulie) prin trecerea contorizarii consumului de gaze de la metri cubi la kw/h, schimbare ce nu va afecta semnificativ valoarea facturilor, conform reprezentantilor Distrigaz Sud. Echivalentul unui metru cub de gaze este de 10 kw/h. Noul sistem va presupune instalarea unor calorimetre la clientii mari si la conexiunea sistemului de distributie al Transgaz cu cel al Distrigaz Sud, care vor masura puterea calorica a gazelor livrate si vor fi citite zilnic. Rezultatul va fi o simplificare a procedurilor si a modului de citire.

 

Daca noii investitori se tin de cuvant, in luna aprilie a anului viitor vom avea alte conditii de citire, plata si mod de comunicare cu furnizorii nostri de curent si gaze. Asadar, un an de gratie pentru a ne simti ceva mai aproape de conditia clientilor din Vest ai acestor companii.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Facelift dupa vanzare
/actualitate/facelift-dupa-vanzare-1005719
1005719
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.