Expat în România: România, prima ţară „adoptivă”

Autor: Ioana Matei Postat la 24 iulie 2023 89 afişări

Pentru Mathieu Bauduin, CEO al Leroy Merlin pe piaţa locală, România i-a adus prima  experienţă ca expat de până acum. El descoperă ţara treptat, începând de anul trecut, de când a venit aici ca Lider Regional al Leroy Merlin. Spune însă că provocările de a se adapta ÎN MEDII NOI îi sunt familiare încă din copilărie. Mergând încă de la vârsta de 13 ani către pregătirea pentru sport de performanţă, a fost pus în situaţia de a negocia cu schimbarea. Cum a negociat până acum felul în care s-a adaptat în România?

Perioada de formare profesională în domeniul pe care îl dezvoltă şi acum a mers o perioadă în paralel cu sportul de performanţă, Mathieu Bauduin concentrându-se pe zona de economie şi management în cadrul unui program de masterat. În ceea ce priveşte traseul profesional, lucrurile s-au desfăşurat cu rapiditate pentru el, însă având timpul necesar pentru a aprofunda şi a duce mai departe fiecare misiune. „Ritmul accelerat de învăţare şi adaptare, orientarea către performanţă, dinamismul îmi erau familiare din lumea sportului”, spune CEO-ul Leroy Merlin. Şi-a început cariera profesională la Auchan ca manager de vânzări (electrocasnice şi televiziune), apoi ca Auchan drive manager din 2007 până în 2014. Apoi a ajuns la Leroy Merlin France ca area manager timp de trei ani, store manager timp de trei ani, Regional Manager timp de 18 luni, 10 luni regional manager în România şi CEO al Leroy Merlin România din 23 iunie 2023. „Am intrat din întâmplare în retail şi mi-a plăcut imediat. Am jucat baschet la nivel înalt şi găsesc multe asemănări între retail şi sportul de performanţă: importanţa de a acţiona într-o matrice de valori şi o cultură comună, puternică, în care să te regăseşti şi care să seteze cadrul pentru lucrul în echipă, rolul esenţial pe care îl are dezvoltarea permanentă a aptitudinilor, încrederea că se poate, chiar şi conceptele de relaţie şi client. Tot din lumea sportului vine şi dorinţa de a fi lider. Însă nu în sensul de putere, strict. Ci în sensul de a avea o viziune puternică, obiective în care crezi cu putere, pasiune şi găsirea celei mai bune strategii pentru a duce oamenii din echipe înspre un succes de care toţi se bucură”, descrie el felul în care se completează experienţele sale. Venirea la Leroy Merlin România răspunde pe deplin abilităţilor sale de a pune lucrurile în mişcare, spune el, cât şi „acestei noţiuni de a crea o dinamică de cucerire umană, fizică, omnicanal şi pozitivă, sustenabilă într-o ţară în plină transformare”.

Şedere fără deadline. Despre România a auzit, înainte să vină, că este o ţară cu valori şi cultură puternice: „O ţară în care ai un mediu plăcut în care să trăieşti, sigur, cu acces la educaţie de calitate şi unde perspectivele de afaceri sunt enorme. Compania noastră are ambiţii puternice în România şi vreau să particip cu dedicare la acest proiect. A fost şi un moment potrivit în viaţa mea pentru a accepta provocarea acestui proiect îndrăzneţ şi pentru a mă imersa într-o nouă aventură profesională şi personală”. Nu şi-a fixat un termen pentru perioada în care va sta aici, dar spune că misiunea sa este să realizeze un  proiect de afaceri puternic, astfel că nu îşi pune astăzi întrebarea temporalităţii. Primul său sentiment despre România este că reprezintă o ţară prea puţin recunoscută pentru numeroasele ei calităţi: „Am găsit aici o diversitate a peisajelor şi o cultură impresionantă. Ai posibilitatea să treci de la drumeţii, la schi, trecând prin Delta Dunării pentru a ajunge la plajă. Acest lucru este excepţional! Găsim asta în puţine ţări din lume. Pentru a face lucrurile încă şi mai plăcute şi uşoare, românii sunt foarte calzi şi primitori. Este o plăcere să trăieşti în România şi adaptarea este uşoară”. La categoria avantaje, mai enumeră dinamismul, faptul că se află în centrul Europei şi că ai un climat foarte plăcut, echilibrat, care participă pozitiv la starea de bine. „Nu pot să vorbesc despre ceea ce îmi place fără să vorbesc de partea umană. Ai posibilitatea să petreci timp, să lucrezi cu oameni care sunt mereu dispuşi să înceapă lucruri noi şi să le ducă la bun sfârşit, găsind mereu soluţii sau fiind deschişi la noutate. Ceea ce mă mai impresionează la români este şi respectul pe care îl au faţă de familie şi de tradiţii. Revin asupra peisajelor diverse şi surprinzătoare nu doar din perspectivă estetică, ci şi pentru modul în care acestea amprentează cultura din fiecare zonă. Totul se leagă şi rămâne variat în acelaşi timp. România este o ţară în schimbare, care rămâne însă conectată la rădăcinile şi valorile sale umane.” Iar dacă ar fi să numească ce îi place mai puţin la România, se referă la zona de infrastructură, partea de  transport (trenuri, drumuri, autostrăzi): „Însă, în modul în care sunt obişnuit să văd lucrurile, nu este un dat, este doar un domeniu în care se pot aduce îmbunătăţiri”.

În ceea ce priveşte obiectivele sale de business, principala responsabilitate acum, în calitate de CEO al Leroy Merlin România, este să înţeleagă din ce în ce mai bine contextul din România, oamenii, realitatea fiecărui oraş în care avem magazine. Dincolo de asta, îşi doreşte să se bucure de viaţa de proaspăt locuitor al Bucureştiului şi să petreacă mai mult timp descoperind cultura acestei ţări. „România este o ţară extrem de importantă pe harta grupului ADEO (din care face parte şi Leroy Merlin - n.red.). Cum spuneam, potenţialul de creştere pe termen lung este unul fantastic. Da, au fost şi sunt dificultăţi, având în vedere mediul economic nu foarte încurajator din ultimii doi ani, când am gestionat de la sincopele din lanţul de aprovizionare la creşterea preţurilor în rândul materiilor prime şi al energiei, până la inflaţia care afectează clientul final. Însă am găsit soluţiile potrivite atât pentru a proteja puterea de cumpărare a românilor, cât şi pentru a merge mai departe cu toate proiectele setate pentru România, inclusiv expansiunea reţelei.” Adaugă că, privind la nivel internaţional, Leroy Merlin România este, din anumite puncte de vedere, încă la început faţă de alte ţări pe zone ce ţin, de exemplu, de extindere, de dezvoltare durabilă sau omnicanalitate: „Însă potenţialul de creştere, dorinţa şi energia sunt foarte mari pe toate palierele. Cred cu tărie că pe termen lung, piaţa locală de DIY are un potenţial enorm, de unde toate eforturile noastre de a fi competitivi şi de a ne poziţiona ca primă alegere a românilor când vine vorba de confortul casei. Obiectivul Leroy Merlin în România este să devenim liderul pieţei”.  Legat de climatul economic actual, Mathieu Baudain observă că acesta este influenţat de perioada dificilă din 2022, care reverberează încă la nivel de putere de cumpărare, în primul rând. Punctual, însă, pentru Leroy Merlin, anul trecut a fost unul foarte bun, în care s-au extins, au consolidat strategia de omnichannel cu o prezenţă foarte bună pe online şi au reuşit să atragă un prag de vânzări de peste 3,4 miliarde lei. Potenţialul este mare, atât pe termen lung, cât şi pentru anul în curs, deoarece, observă el, românii îşi iubesc casele:

„Raportat la anul în curs, piaţa locală de DIY ar trebui să depăşească valoarea de 6 miliarde de euro, conform estimărilor noastre”. 

Care ar fi sfatul dvs. pentru persoanele din întreaga lume care doresc să înceapă o viaţă în România - fie că sunt nomazi digitali sau cadre expatriate?

Primul meu sfat este să ai încredere în România şi în români şi să mergi în această aventură. Desigur, suntem cu toţii diferiţi şi trăim fiecare experienţele în mod unic. O generalizare este dificilă şi poate nici indicată. Prin urmare, un al doilea sfat este ca fiecare să îşi aleagă o locaţie în funcţie de nevoile şi dorinţele sale.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.