Eu raman in Romania

Postat la 03 iulie 2007 10 afişări

Dupa ce a adus pe piata romaneasca magazinul de tip discount de mari dimensiuni - Kaufland - si a imprimat retelei cel mai rapid ritm de dezvoltare dintre toate lanturile de magazine, Günter Grieb i-a predat fraiele lui Adrian Viman, care acum este singurul roman ce conduce o retea comerciala internationala.

Dupa ce a adus pe piata romaneasca magazinul de tip discount de mari dimensiuni - Kaufland - si a imprimat retelei cel mai rapid ritm de dezvoltare dintre toate lanturile de magazine, Günter Grieb i-a predat fraiele lui Adrian Viman, care acum este singurul roman ce conduce o retea comerciala internationala.

 

Fara urma de indoiala, spune Günter Grieb, ar prefera sa ramana in Romania. "Momentan ma aflu insa in discutii pe marginea mai multor oferte", adauga ex-directorul general al Kaufland. Nu a luat inca o decizie si, desi nu doreste sa ofere detalii, pentru ca "nu este «fair» sa comentezi cand te afli in negocieri", precizeaza totusi ca discutiile se poarta pentru functii tot din domeniul retailului, fiind vorba "nu doar de piata romaneasca, ci intr-unul din cazuri si despre responsabilitati la nivel regional". Dar, desi alegerea finala va fi influentata de factorii care conteaza de obicei in negocieri, de la pachetul salarial si pana la responsabilitati, in cazul unor oferte echivalente, tara va fi ceea ce va inclina balanta.

 

"Mi-am facut bagajele imediat ca sa accept oferta din Romania", declara pentru BUSINESS Magazin neamtul de 38 de ani dupa ce concernul german Lidl & Schwarz Co&KG il desemnase, in 2005, sa conduca extinderea in Romania a retelei de magazine cu discount Kaufland. Factorul cel mai important in negocieri a fost la acea vreme experienta pe care germanul o avea pe piata romaneasca. Incepand din 1996, Grieb a condus de la Arad operatiunile retelei Aral, din domeniul petrolier, pana in momentul in care aceasta a fost preluata la nivel international de British Petroleum (BP). Dupa preluare, Grieb a fost relocat in Germania si s-a ocupat de integrarea activitatilor Aral din Europa de Est in cadrul grupului BP. "Am acceptat oferta Kaufland imediat", spunea Grieb, pentru ca "Romania este o tara foarte dinamica, in care nu ai timp sa te plictisesti, pentru ca lucrurile se intampla foarte repede". Pentru comparatie, spunea managerul, piata germana se plaseaza la polul opus, pentru ca este foarte statica.

 

Piata romaneasca i-a ingaduit sa puna in practica o strategie de extindere ce s-a bazat pe viteza. "Am fost potrivit ca manager vreme de aproape patru ani, pentru ca m-am ocupat direct de toate fazele de inceput si de deschiderea a circa 40% dintre magazine", declara Grieb. In topul investitiilor din comert, Kaufland ocupa locul al doilea pentru 2006 in functie de valoarea investitiilor, cu  circa 110 de milioane de euro pentru deschiderea a 14 magazine. Doar reteaua germana real, divizia de hipermarketuri a grupului german Metro, a depasit Kaufland in 2006 ca valoare a investitiilor, cheltuind anul trecut 140 de milioane de euro pentru inaugurari.

 

Planurile Kaufland pentru 2007 vizeaza o suma asemanatoare, pentru ca reteaua se va mari cu cel putin 10 noi magazine, iar investitia pentru fiecare unitate se plaseaza intre 5 si 10 milioane de euro, in functie de pretul terenului. In plus, bugetul pentru acest an prevede si cheltuielile dedicate extinderii sediului logistic al companiei. Cu cele 26 de magazine deschise pana acum, Kaufland s-a pozitionat pe piata romaneasca drept hipermarket de tip discount, avand magazine de suprafata mare (5.000-6.000 mp) si o gama redusa de produse la preturi mici. Pe termen mediu, planurile declarate ale retelei germane se refera la un total de 50 de magazine, dar faza de expansiune ar putea sa continue si dupa ocuparea punctelor strategice ale tarii. In definitiv, pe piata de origine reteaua continua sa deschida si acum magazine, la 75 de ani de la prima inaugurare.

 

Intrarea Kaufland pe piata romaneasca dateaza de numai doi ani, dar retailerul german a preferat sa mizeze pe deschideri alerte, al caror artizan a fost Grieb, care sustine ca "profilul meu de manager se potriveste momentelor in care se pun bazele afacerii". Tipul managerului specializat pentru faza de constructie a afacerii nu este insa specific doar comertului; sectorul hotelier sau financiar-bancar sunt alte exemple. "Sunt oameni care cresc o banca si altii care asaza afacerea dupa incheierea perioadei de «cuceriri»", declara recent pentru BUSINESS Magazin Gerald Schreiner, presedintele Volksbank Romania. Austriacul aflat la sefia Volksbank pe piata romaneasca se asteapta sa predea fraiele in momentul in care banca va intra in perioada de consolidare. La fel, Torbjorn Bodin, omul desemnat de Radisson sa coordoneze deschiderea hotelului Radisson SAS Bucuresti, s-a specializat in deschideri de hoteluri ale aceluiasi lant, din Estonia si Oman pana in Croatia.

 

Kaufland se afla inca departe de perioada in care va putea lucra la reglaje de finete, avand bifate pana acum, dupa spusele lui Grieb, mai putin de jumatate din magazinele pe care le poate deschide pe piata romaneasca. Atunci de ce a demisionat acum de la conducerea retelei? Pentru un astfel de "divort" neasteptat, la nivel de top management exista in general trei cauze: terminarea contractului de management, divergente majore de viziune intre manager si superiorul direct sau probleme de familie. Grieb nu a indicat niciuna dintre cele trei variante, dar ultima iese din calcul, pentru ca germanul nu doreste sa paraseasca Romania.

 

Despartirile dintre un manager si compania pe care o conduce nu sunt insa o raritate pe piata romaneasca. Anul trecut, François Oliver a parasit conducerea retelei Carrefour si a preferat sa ramana tot in Romania, de care se declara foarte atasat, dar la sefia retelei Metro Cash & Carry. Predecesorul lui Oliver la varful Metro pe piata romaneasca, olandezul Bert van der Velde, a fost transferat in Bulgaria pentru a conduce operatiunile din tara vecina, dar la mai putin de un an a ales sa paraseasca grupul. Cel mai recent caz este al lui John Rix, cel ce a ocupat pozitia de director general al real Romania pana la 1 februarie 2007 si care a parasit compania germana pentru a pleca in SUA, "din motive personale".

 

Un alt fenomen se contureaza insa si in managementul retelelor comerciale de pe piata romaneasca: la varf urca tot mai multi manageri romani. La finalul deceniului trecut, cand detinea sefia Metro in Romania, romanul Dusan Wilms a fost o adevarata premiera in materie de management local la o companie internationale de comert. De atunci insa, pana la treapta cea mai inalta de management a unui lant comercial international cu operatiuni in Romania n-a mai urcat niciun roman pana la Adrian Viman, fostul director national de vanzari al Kaufland, care ii succeda acum lui Günter Grieb. Doar Alexandru Vlad, presedinte al Selgros Cash & Carry Romania, ocupa o functie apropiata, desi country manager este tot un expat: Edith Lenga Balk. Numit deja oficial in noua functie, Adrian Viman are acum o misiune grea: nu numai ca trebuie sa continue dezvoltarea retelei, dar trebuie sa faca asta cel putin la fel de bine ca si predecesorul sau.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Eu raman in Romania
/actualitate/eu-raman-in-romania-1009694
1009694
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.