Efectul crizei microcipurilor după un an de pandemie: maşini mai scumpe, întârzieri ale livrărilor şi echipamente lipsă

Autor: Bogdan Alecu Postat la 16 mai 2021 133 afişări

Discounturile s-au redus sau chiar au dispărut în cazul maşinilor noi, iar preţurile au crescut cu circa 5% în medie în condiţiile în care cerere există pe piaţă pentru automobile, însă din cauza opririlor producţiei la nivel european nu toţi producătorii mai pot acoperi cererea din piaţă.

Efectul crizei microcipurilor după un an de pandemie: maşini mai scumpe, întârzieri ale livrărilor şi echipamente lipsă

♦ Opririle tot mai dese ale producţiei de automobile la nivel european încep să afecteze direct piaţa de maşini în condiţiile în care preţurile au început să crească cu până la 5%, iar discounturile să dispară ♦ În plus, de la cel mult trei luni termenele de livrare au urcat şi la şase luni.

Discounturile s-au redus sau chiar au dispărut în cazul maşinilor noi, iar preţurile au crescut cu circa 5% în medie în condiţiile în care cerere există pe piaţă pentru automobile, însă din cauza opririlor producţiei la nivel european nu toţi producătorii mai pot acoperi cererea din piaţă. În plus, din cauza lipsei de componente electronice, există opţionale sau echipamente care fie s-au scumpit, fie nu mai sunt deloc disponibile, de la anumite sisteme de siguranţă la sisteme de navigaţie sau chiar pentru controlul suspensiei pneumatice.

Fiecare producător a gestionat altfel problema microcipurilor. Unii producători au anunţat opriri mai mari pentru anumite modele cu scopul de a facilita modelele de volum.

„Sunt constructori care închid producţia pe o anumită perioadă, iar alţii care elimină anumite echipamente. Produc maşina, dar nu oferă un anumit sistem audio spre exemplu. Şi sunt mărci unde există creşteri de preţ pentru că nu sunt maşini pe stoc. Timpul de livrare, în funcţie de marcă, poate creşte chiar şi la peste şase luni“, a explicat Dan Grigore, directorul general al Auto Cobălcescu.

Lipsa microcipurilor loveşte industria auto după o serie de înăspriri ale normelor de poluare şi o limitare a emisiilor de dioxid de carbon la o medie de 95 g CO2/km per grup auto, pe lângă pandemie şi reducerea producţiei din 2020 care a determinat pierderi de miliarde de euro. Pierderile au venit când constructorii deja investeau masiv în electrificare. În plus, au existat creş­teri de preţ în două etape, întâi s-au redus sau au fost eliminate discounturile la înce­putul anului după care au cresut preţurile.

„În cazul nostru avem maşini pe stoc, dar mai există anumite minusuri în stoc, cum ar fi la Nissan. În cazul Dacia greu apar întârzieri, iar cine comandă primeşte la timp maşina. Acum important este să ai stocuri, dacă vrei să vinzi“, explică Dan Grigore.

Spre comparaţie, uzina Ford de la Craiova va fi alături de cea din Koln, Germania, cel mai puţin afectată de criza microchipurilor, în condiţiile în care alte uzine ale constructorului au chiar şi peste 20 de zile fără producţie în 2021, în timp ce la Craiova doar producţia din şase zile a fost „tăiată“. Decizia este luată de Ford astfel încât constructorul să „protejeze“ modelele cele mai bine vândute, Puma şi Fiesta.

Dincolo de piaţa maşinilor noi, şi cea de second-hand este afectată deoarece oferta s-a redus, iar lipsa maşinilor noi a pus din nou presiune şi pe piaţa de automobile la mâna a doua.

„În 2020 din cauza pandemiei multe companii au decis să prelungească con­tractele de leasing operaţional pe care le aveau în derulare. Din cauza acestei decizii nu s-au mai achiziţionat maşini noi iar pe piaţa de second-hand a scăzut oferta şi implicit pe fondul cererii şi aici am văzut o creştere a preţurilor“, a explicat Dan Grigore.

Urmărește Business Magazin

ALEPH STORY: De ce este energia în România mai scumpă decât în Italia sau Spania. O discuţie cu Cristian Hostiuc, Ziarul Financiar şi Bogdan Nicolae, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.