E scump? Ar putea fi si mai scump

Postat la 14 martie 2006 1 afişăre

Probabil ca intrebarea anului pe piata constructiilor este daca pretul cimentului, deja in atentia Consiliului Concurentei, va continua sa creasca. Cei trei mari producatori de profil risipesc insa ceata. Dar nu pentru a aparea soarele.

Probabil ca intrebarea anului pe piata constructiilor este daca pretul cimentului, deja in atentia Consiliului Concurentei, va continua sa creasca. Cei trei mari producatori de profil risipesc insa ceata. Dar nu pentru a aparea soarele.

Cei trei producatori de ciment din Romania, HeidelbergCement (Germania), Holcim (Elvetia) si Lafarge (Franta) isi pregatesc, zilele acestea, pledoaria finala pentru investigatia Consiliului Concurentei. Ei vor incerca sa convinga institutia ca majorarile de preturi la ciment, din 2001, nu au avut la baza o intelegere intre companii. Si ca pretul de 52  euro/tona, despre care companiile de constructii spun ca este dublu fata de cel din Ucraina, de exemplu, nu este chiar atat de mare. 

Constructorii stau asadar cu rasuflarea taiata sa vada daca sperantele de a cumpara ciment mai ieftin vor deveni realitate. Ceea ce nu stiu multi dintre acesti constructori este ca producatorii de ciment mai pregatesc si altceva in afara de raspunsurile pentru Consiliul Concurentei. Si anume viitoarele raspunsuri pentru acelasi Consiliu. Mai precis, se pregatesc de noi scumpiri. 

La o prima vedere, exista si motive pentru "ajustarea" preturilor. Energia electrica si gazele naturale se vor scumpi, din aprilie, cu pana la 25%. In plus, producatorii de ciment trebuie sa isi recupereze investitiile pe care le vor face, in valoare de peste 50 de milioane de euro numai anul acesta. 

Cele trei companii de profil, care isi impart piata romaneasca, fac, deja, calcule pentru o eventuala majorare.

"O data ce vor fi efective aceste cresteri (n.r. - pentru utilitati) vom putea si noi sa incepem sa analizam implicatiile si sa ne facem calculele", a declarat, pentru BUSINESS Magazin, Markus Wirth, Country Manager Holcim Romania S.A. Preturile la ciment vor fi influentate, sustine Camelia Savoiu, communication manager la Lafarge Romcim, si de costurile materialelor din import. "Compania va recurge in anul 2005 la importul ambalajelor pentru depozitarea cocsului, ceea ce inseamna costuri ridicate", mai spune Savoiu. Pe de alta parte, directorul Lafarge recunoaste ca utilizarea combustibililor alternativi va avea "efecte pozitive" asupra stabilizarii preturilor la ciment. 

Un alt argument pentru o posibila scumpire ar fi acela ca "preturile au avut un ritm de crestere moderat fata de anii anteriori", dupa cum spune Mihai Rohan, director general Carpatcement Holding, parte a grupului HeidelbergCement. El precizeaza chiar ca pe parcursul anului trecut nu au fost "operate mai multe scumpiri".

In ce masura va fi afectata posibila scumpire de investigatia Consiliului Concurentei?  Producatorii de ciment nu par influentati de ancheta demarata de institutie. "Activitatea noastra este destul de frecvent subiectul unor astfel de solicitari din partea autoritatilor din domeniul concurentei si cele mai multe dintre ele nu se soldeaza cu acuzatii", spune Camelia Savoiu. 

La randul sau, Carpatcement mai are un argument. "Toate achizitiile efectuate de grupul HeidelbergCement in Romania au fost autorizate de Consiliul Concurentei conform legii", precizeaza Mihai Rohan. 

Poate suporta piata o noua majorare a preturilor? Producatorii de ciment se bazeaza pe potentialul de crestere a pietei imobiliare. "Pentru 2005, estimam o crestere a pietei cu 4-5%", sustine directorul Carpatcement. Aceasta in conditiile in care vanzarile totale de ciment din Romania s-au situat la circa 250 de milioane de euro anul trecut (mai mult cu 12% fata de 2003), la un pret al cimentului de 52 euro/tona. 

In plus, integrarea in Uniunea Europeana le va fi favorabila producatorilor de ciment. Aceasta "va duce la o crestere a pietei imobiliare, o cerinta sporita de spatii industriale si de birouri", mai crede Rohan. 

Constructorii au, insa, alte planuri. Ei se gandesc, deja, dupa cum spune Dan Ioan Popp, presedintele companiei de constructii Impact, sa importe cimentul si fierul din Ucraina.  Iar pretul la tona de ciment este de doua ori mai ieftin decat cel de pe piata interna, ajungand la circa 25 euro/tona. 

Mai mult, constructorii gasesc si contraargumente pentru decizia de scumpire a cimentului. "Consolidarea leului a facut ca profiturile producatorilor de ciment sa se majoreze", spune Popp. El aminteste si faptul ca, numai anul trecut, pretul materialelor de contructii a crescut, in medie, cu 30%. 

Ca 2004 a fost un an bun pentru cei trei producatori de ciment o demonstreaza si rezultatele lor financiare. In ultimii trei ani, Holcim, Heidelbergcement si Lafarge au inregistrat cresteri constante ale cifrei de afaceri si ale profitului. 

"Cresterea pietei imobiliare, precum si investitiile in reabilitarea unor drumuri au avut un efect pozitiv asupra pietei cimentului", a explicat directorul Holcim. In plus, Markus Wirth recunoaste ca "aprecierea monedei nationale fata de euro" a ajutat afacerile societatii.

De altfel, compania a avut o cifra de afaceri de 130 de milioane de euro, anul trecut, comparativ cu 100 de milioane de euro, in anul 2003. Cresterea de 12% a pietei cimentului s-a reflectat si in rezultatele financiare ale Heidelbergcement. 

Compania germana (din care fac parte Carpatcement, Carpat Beton si Carpat Agregate) a realizat o cifra de afaceri de 156 de milioane de euro, anul trecut, in crestere cu aproape 40 de milioane de euro fata de 2003. 

Nici Lafarge, al treilea competitor, nu a stat pe loc. Lafarge Romania a inregistrat o crestere de sase procente a vanzarilor pe piata romaneasca. Cifra de afaceri a companiei a crescut per total (inclusiv exporturi) cu 23% anul trecut, depasind 145 de milioane de euro.

Toate cele trei companii spun ca un alt factor care ar putea cauza cresterea preturilor este si nivelul mare al investitiilor din anii urmatori, in special pentru protectia mediului. "Holcim va investi in 2005 peste 46,3 milioane euro in managementul calitatii, protectia mediului, securitate si sanatate in munca", explica Markus Wirth, Country Manager Holcim Romania S.A. Societatea va lansa, in plus, trei statii ecologice de betoane in Bucuresti-Pantelimon, Timisoara si Targu-Mures. 

Aceeasi strategie va fi adoptata si de  Carpatcement. Potrivit lui Mihai Rohan, director general Carpatcement Holding, "investitiile din 2005 vor viza in principal continuarea programelor de protectia mediului (folosirea combustibililor si a materialelor altenative in procesul de productie a cimentului)". 

Partea plina a paharului ar fi ca banii destinati eliminarii utilajelor poluante nu mai vin de la bugetul statului, ci de la companiile din industria cimentului. Iar ecologizarea este una dintre obligatiile asumate de Romania in procesul de aderare la Uniunea Europeana.  Cum toti producatorii de ciment sunt in proprietate privata, realizarea de investitii pentru protectia mediului cade in sarcina lor. Iar nivelul investitiilor este de ordinul zecilor de milioane de euro. 

Reversul medaliei este, insa, scumpirea materialelor de constructii si, in final, a caselor.  Cat de corecta a fost scumpirea cimentului vom vedea abia in luna martie. Atunci, Consiliul Concurentei va da un verdict in acest caz. Si, probabil, tot atunci vom afla si noile tarife pentru cimentul din productia interna.  

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
E scump? Ar putea fi si mai scump
/actualitate/e-scump-ar-putea-fi-si-mai-scump-977202
977202
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.