Degringoladă pe piaţa RCA. Proiectul de limitare a tarifelor RCA a fost amânat pentru o analiză suplimentară, preşedintele ASF a fost chemat la guvern pentru o nouă propunere, dar românii sunt în continuare cu nota de plată a City Insurance şi Euroins în mână

Autor: Mircea Nica Postat la 30 martie 2023 78 afişări

Proiectul de limitare a tarifelor RCA, după ce a fost modificat în urma criticilor puternice din partea asigurătorilor, brokerilor şi instituţiilor care trebuiau să-l avizeze, a fost amânat de guvern, iar Nicu Marcu, preşedintele ASF, a fost chemat din nou la guvern.

Degringoladă pe piaţa RCA. Proiectul de limitare a tarifelor RCA a fost amânat pentru o analiză suplimentară, preşedintele ASF a fost chemat la guvern pentru o nouă propunere, dar românii sunt în continuare cu nota de plată a City Insurance şi Euroins în mână

♦ Proiectul de limitare a tarifelor RCA trebuia să fie aprobat miercuri, dar a fost amânat pentru o nouă analiză, iar premierul Nicolae Ciucă susţine că va lua o decizie în baza propunerii lui Nicu Marcu, preşedintele ASF, care a fost din nou chemat la guvern şi conform premierului va veni cu o propunere ♦ Între timp, piaţa RCA este neliniştită pentru că nu se ştie încă cum se va merge mai departe, iar cererile de plată ale foştilor clienţi ai Euroins au început să vină încă din ziua anunţului privind insolvenţa companiei.

Proiectul de limitare a tarifelor RCA, după ce a fost modificat în urma criticilor puternice din partea asigurătorilor, brokerilor şi instituţiilor care trebuiau să-l avizeze, a fost amânat de guvern, iar Nicu Marcu, preşedintele ASF, a fost chemat din nou la guvern.

„Proiectul de hotărâre de guvern privind limitarea tarifelor RCA, aflat pe agenda şedinţei de guvern, a fost amânat pentru a fi analizate cele mai bune opţiuni. În momentul de faţă, ceea ce se întâmplă pe piaţa RCA nelinişteşte foarte mulţi cetăţeni. Pentru mulţi dintre români, inclusiv pentru noi, este greu de înţeles ceea ce s-a întâmplat într-o perioadă atât de scurtă de timp, când două societăţi de asigurări au intrat în insolvenţă sau au dat faliment. Astăzi, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară va veni în guvern pentru a susţine un proiect de hotărâre de guvern. Vreau să fac menţiunea că, pe baza propunerii dumnealui şi a analizei pe care o vom desfăşura în cadrul şedinţei, voi lua o decizie în acest sens“, spunea miercuri Nicolae Ciucă la începutul şedinţei de Guvern.

Odată cu insolvenţa Euroins România, piaţa RCA a fost aruncată într-un nou haos, după ce nici măcar nu a avut timp să digere precedentul faliment al City Insurance din urmă cu aproape un an şi jumătate. Deşi nimeni nu a fost tras la răspundere, din nou, pentru alte sute de milioane de euro care vor fi plătiţi de români, guvernul a decis miercuri, când proiectul de limitare a tarifelor RCA trebuia să fie aprobat, să-l amâne pentru a fi analizate cele mai bune opţiuni.

După prăbuşirea Euroins România pe data de 17 martie 2023, al doilea colaps al unui lider RCA în mai puţin de doi ani, conducerea ASF a fost audiată în Parlament pe data de 20 martie 2023 pentru a da explicaţii privind noul faliment, cel al Euroins. În urma audierilor, ASF a propus proiectul de limitare a tarifelor RCA pentru o perioadă de 6 luni la nivelul din luna martie a anului trecut.

În momentul publicării proiectului de Hotărâre de Guvern de limitare a tarifelor RCA pe site-ul Ministerului de Finanţe pentru dezbatere publică, asigurătorii din piaţă s-au opus puternic proiectului, menţionând că nu se pot compara două tarife cu structuri diferite, ţinând cont de ultimele modificări legislative în domeniul asigurărilor care au avut în vedere trecerea de la prima brută, la prima netă de asigurare. În acelaşi timp, asigurătorii considerau că proiectul poate duce la destabilizarea pieţei RCA, pe lângă un nou posibil infringement.

De asemenea, instituţiile care trebuiau să avizeze proiectul, deşi din punct de vedere al constituţionalităţii şi potrivit cerinţelor normelor de tehnică legislativă a fost avizat favorabil, au existat multe sugestii şi observaţii, care în final au dus la retragerea proiectului pentru modificări.

Ulterior, proiectul a reapărut pe site-ul Ministerului de Finanţe, dar de data aceasta limitarea tarifelor RCA nu a mai avut în vedere luna martie a anului 2022, ci finalul lunii februarie 2023. În timp ce Guvernul nu ştie ce să facă cu acest proiect, ASF încearcă să vină cu tot felul de propuneri pentru a distrage atenţia de la faptul că instituţia în sine avea obligaţia de a supraveghea şi a preveni astfel de evenimente pe piaţa asigurărilor, primele date din cazul Euroins au ajuns la Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA).

Astfel, din data de 17 martie 2023 până pe data de 26 martie 2023, FGA a primit 1.749 cereri de deschidere de dosare de daună din partea potenţialilor creditori de asigurare ai Euroins, dintre care s-au înregistrat 947 de cereri. În ceea ce priveşte cererile de plată, FGA a recepţionat 16.567 cereri de plată, dintre care 3.370 au fost înregistrate pentru acordarea despăgubirilor/indemnizaţiilor, iar 819 cereri de plată pentru acordarea restituirii de primă. În total, un număr de 4.189 de cereri de plată au fost înregistrate.

Euroins România a primit de la ASF verdictul retragerii autorizaţiei de funcţionare, constatarea insolvenţei şi promovarea cererii de deschidere a procedurii de faliment pe data de 17 martie 2023. Pentru restabilirea solvabilităţii, compania avea nevoie de aproximativ 400 mil. euro, conform datelor prezentate de ASF la acea vreme. Până în acel moment, Euroins s-a confruntat cu diferite probleme, atât din perspectiva întârzierii la plată a daunelor, cât şi raportări greşite, incomplete, constituiri de rezerve de daună incorecte, fapt pentru care doar în ultimii trei ani, în urma a 17 controale efectuate la Euroins România, s-au impus sancţiuni în valoare cumulată de peste 16 mil. lei.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
rca,
guvern,
proiect,
tarife

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.