CSR 2023. Informatica ajunge la copii din medii defavorizate

Postat la 17 noiembrie 2023 61 afişări

CSR 2023. Informatica ajunge la copii din medii defavorizate

Motivaţie:

Accesul la lecţii de informatică în zonele rurale este mult mai dificil, nu doar pentru că infrastructura IT lipseşte în multe dintre şcoli, dar şi pentru că există un număr redus de profesori de informatică dispuşi să profeseze în asemenea comunităţi. De cele mai multe ori orele de informatică nu se ţin sau, în cel mai fericit caz, copiilor li se predă un curs de Tehnologia Informaţiei şi Comunicării, unde elevii sunt învăţaţi să folosească un calculator şi diverse programe de tehnoredactare. Cum locuiesc în zone izolate, cei mici nu aveau până acum de la cine să înveţe programare şi noţiuni reale de informatică. 

Descrierea proiectului:

Peste 400 de copii de clasa a V-a de la 15 şcoli din Botoşani şi Prahova au avut acces la ore de informatică prin intermediul a cinci voluntari Bitdefender din Iaşi, Cluj şi Bucureşti. Ionuţ Baltariu, Ionuţ Breta, Bogdan Huşman, Sebastian Săvulescu şi Dumitru Daniel Stratone, coordonaţi de Roxana Prelipcean, au donat din timpul lor liber şi, începând din ianuarie 2023, merg în mai multe sate în cele două judeţe pentru a ţine orele de informatică. Toate cele 15 şcoli sunt în medii rurale defavorizate, unde copiii nu au profesori de informatică. Acesta este un proiect pilot derulat de Bitdefender în parteneriat cu SEPI – Societatea pentru Excelenţă şi Performanţă în Informatică, specialiştii de la SEPI pregătindu-i pe angajaţii Bitdefender din proiect în ceea ce priveşte tehnica de predare, metodologie şi lucrul cu copiii.  Proiectul a primit şi o aprobare de la Ministerul Educaţiei pentru a putea fi implementat.

Rezultate:

Rezultatele la care au ajuns, pe baza formularelor trimise către părinţi, cadre didactice şi director de şcoli sunt:

• 95% dintre copii au terminat cursul şi au prezentat un proiect la final;

• În 92% din cazuri interesul pentru infomatică a crescut semnificativ;

• 92% dintre profesorii de informatică au declarat că s-au simţit inspiraţi de voluntarii din proiect;

• Proiectul a dus la o reducere semnificativă a absenteismului, nu doar la orele de informatică, ci şi la alte materii;

• Profesorii chestionaţi au declarat că este un proiect care ar trebui extins şi la alte materii;

• 16 copii din cei 450 au avut ocazia să lucreze la un calculator pentru prima dată.

Pe termen lung, Bitdefender şi-a propus să extindă accesul elevilor din comunităţi defavorizate, atât prin recrutarea mai multor voluntari în proiect, cât şi prin creşterea numărului de şcoli din program şi a regiunilor acoperite, prin cooptarea mai multor parteneri din mediul anteprenorial, respectiv a specialiştilor IT, inginerilor programatori şi studenţilor. Extinderea proiectului în cât mai multe clase de nivel gimnazial prin includerea mai multor şcoli ca unităţi pilot va permite accesul la o învăţare eficientă pentru cât mai mulţi elevi. De asemenea, predarea mixtă, în pereche profesor şi programator specialist ajută să evoluăm şi să spargem practici şi tipare învechite despre rolul profesorului în clasă. „Învăţarea implică emoţie, iar în acest format de desfăşurare a orelor elevul beneficiază atât de expertiză de specialitate, cât şi de atenţia şi implicarea a două persoane adulte. Alături de elevi, profesorul (suplinitor sau chiar necalificat) beneficiază de o experienţă ce reprezintă o formare de specialitate prin practică directă la ore”, explică reprezentanţii companiei. Un alt obiectiv este continuarea pe patru ani a proiectului, iar elevii să fie iniţiaţi şi în programarea în C/CĂĂ. În plus, e important să se schimbe percepţia şi rolul profesorului în clasă, iar organizarea orelor să fie adaptabilă în funcţie de specificul orelor şi de problemele logistice de la nivelul fiecărei şcoli.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.