Creşterea costului vieţii, principala îngrijorare a românilor la sfârşit de 2025
Principala îngrijorare a românilor la sfârşitul anului 2025 este legată de creşterea costului vieţii, urmată de evoluţia economiei naţionale, potrivit unui studiu.
Potrivit studiului anual EY Consumer Index România 2025, 65% dintre respondenţi indică creşterea costului vieţii drept principala îngrijorare, urmată de evoluţia economiei naţionale (62%). Conflictele externe (54%) şi rezultatul alegerilor politice interne (50%) completează tabloul preocupărilor.
Percepţia inflaţiei este generalizată: peste 90% dintre respondenţi observă creşteri de preţuri la alimente şi la costurile energetice ale gospodăriei, iar 84% la combustibil. În plus, fenomenul de „shrinkflation” este remarcat de 66% dintre participanţi, amplificând presiunea asupra bugetelor personale.
64% dintre participanţii la studiu anticipează cheltuieli mai mari pentru energie, 48% intenţionează să reducă bugetele pentru restaurante şi mâncare la pachet, dar sunt prevăzute reduceri substanţiale şi pentru băuturi, snacks-uri şi articole de modă sau sport.
În schimb, cheltuielile pentru alimentele de bază, produsele de uz casnic şi îngrijirea personală rămân relativ stabile, semn că esenţialul continuă să fie protejat.
Reparaţii în locul achiziţiilor noi
Studiul arată că 87% dintre respondenţi se străduiesc să evite risipa alimentară, iar 56% preferă reparaţiile în locul achiziţiilor noi.
În acelaşi timp, loialitatea faţă de brandurile consacrate scade: doar 30% le consideră importante în deciziile de cumpărare, în timp ce mărcile private ale retailerilor câştigă teren, fiind percepute ca soluţii eficiente din punct de vedere al costurilor, fără compromisuri semnificative de calitate.
Studiul mai arată că produsele IT&C şi electronicele de consum se numără printre categoriile cel mai frecvent vizate pentru reduceri de cheltuieli, 65% dintre respondenţi considerându-le neesenţiale sau prea costisitoare în contextul actual.
Totodată, doar 9% ar opta pentru mărci private în această categorie, preferinţa majoritară fiind pentru branduri consacrate, asociate cu fiabilitatea şi valoarea pe termen lung.
În contrast, utilizarea serviciilor digitale este ridicată şi stabilă. 88% dintre respondenţi comandă produse online cu livrare, 73% caută reţete culinare, iar consumul de conţinut digital rămâne intens. Serviciile de tip Click & Collect sunt utilizate de 53% dintre respondenţi. Pe de altă parte, achiziţiile directe din reclamele de pe reţelele sociale (14%) şi produsele virtuale (NFT-uri, bunuri digitale, 6%) rămân marginale.
Chelutieli mai mari pentru sărbători
La nivel individual, 69% dintre respondenţi nu sunt îngrijoraţi de stabilitatea locului de muncă, iar 65% se simt capabili să îşi acopere nevoile de bază. Cu toate acestea, perspectivele pe termen mediu rămân prudente: 64% cheltuiesc mai puţin pe articole neesenţiale, iar aproape jumătate resimt dificultăţi cauzate de creşterea preţurilor. Principalele îngrijorări vizează costurile energiei, nivelul impozitelor şi siguranţa pensiilor.
Pentru sărbătorile de iarnă, 53% anticipează cheltuieli mai mari decât anul trecut
Studiul a fost realizat online în perioada noiembrie–decembrie 2025, pe un eşantion de 350 de respondenţi adulţi din România.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro












