Costuri mai mari şi tarife pe măsură: operatorii din turism cresc preţurile, însă limita maximă va fi stabilită în funcţie de elasticitatea pieţei. „Ce se întâmplă este un efect al inflaţiei, dar şi de cerere şi ofertă“ l „Nimeni nu vrea să stea la break-even, dar nici o marjă de profit de două cifre nu este în regulă“

Autor: Miruna Diaconu Postat la 28 iunie 2022 41 afişări

Inflaţia şi creşterea preţurilor la utilităţi şi combustibil au pus o mare presiune pe bugetele de cheltuieli ale ope­ratorilor din ospitalitate, hoteluri şi restaurante, ceea ce implicit a dus la creşterea tarifelor practicate de aceştia.

Costuri mai mari şi tarife pe măsură: operatorii din turism cresc preţurile, însă limita maximă va fi stabilită în funcţie de elasticitatea pieţei. „Ce se întâmplă este un efect al inflaţiei, dar şi de cerere şi ofertă“ l „Nimeni nu vrea să stea la break-even, dar nici o marjă de profit de două cifre nu este în regulă“

Inflaţia şi creşterea preţurilor la utilităţi şi combustibil au pus o mare presiune pe bugetele de cheltuieli ale ope­ratorilor din ospitalitate, hoteluri şi restaurante, ceea ce implicit a dus la creşterea tarifelor practicate de aceştia. „În principiu, atunci când se fac nişte bugete de operare, politica de tarifare trebuie să aibă o explicaţie. De obicei se ia în considerare inflaţia atât pe partea de venituri, cât şi ce înseamnă efectul său asupra cheltuielilor. Ce se întâmplă e rezultatul infla­ţiei, dar pe de altă parte e ceea ce înseamnă cerere şi ofertă, cât de disponibil este un produs. E normal să crească tarifele, dar nenorocirea este că se produce efectul de domino, nu văd un sfârşit, creşte inflaţia, cresc şi tarifele“, spune Cris Micuţ, senior associate în cadrul Trend Hospitality Consulting & Management.

Cu toate acestea, el este de părere că fiecare hotelier sau proprietar de restaurante ar trebui să îşi facă o analiză pentru a vedea cât poate creşte tarifele, în lipsa unei astfel de strategii, preţurile sunt crescute speculativ.

Mai mult, pe lângă inflaţie, ospilitatea îşi adaptează preţurile şi în funcţie de cerere, acolo unde turiştii vor continua să vină, hotelierii îşi vor creşte tarifele. Ce se întâmplă în această perioadă reprezintă o testare a elasticităţii pieţei de către operatorii din turism, adică limita la care se vor opri privind creşterile tarifelor va depinde de cerere.

„Incertitudinile pe termen scurt impun analizarea şi luarea celor mai adecvate măsuri în vederea atenuării eventualelor şocuri ce ar putea afecta activitatea economică a societăţii. De asemenea, conducerea a avut şi are în continuare în vedere măsuri privind fluxurile financiare într-un mod care să urmărească diminuarea expunerii financiare precum şi menţinerea sănătăţii financiare a societăţii, în scopul asigurării condiţiilor pentru depăşirea perioadelor dificile precum şi asigurarea continuităţii activităţii“, se arată în raportul privind rezultatele din primul trimestru al acestui an a companiei Turism Felix.

Cheltuielile companiei au crescut în primele trei luni din acest an cu peste 26% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar veniturile s-au menţinut la acelaşi nivel cu anul trecut.

Totodată, compania Turism Covasna a avut în primul trimestru al acestui an cheltuieli de 3,8 milioane lei, faţă de 2,9 mil. lei în perioada similară a anului trecut, ceea ce înseamnă o creştere de circa 30%.

Dragoş Petrescu, proprietarul grupului City Grill, spunea recent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor că tarifele produselor vândute în restaurantele din grup au crescut cu circa 16-17%.

Aceste creşteri de preţuri sunt dublate şi de perioada imediat următoare de după ridicarea restricţiilor după doi ani în care turismul a funcţionat la capacitate mică sau deloc din cauza pandemiei. După o perioadă în care turismul s-a desfăşurat cu greu din cauza restricţiilor, oamenii au reînceput să călătorească, astfel că decizia de a ieşi în oraş sau a pleca în vacanţe să nu fie pe lista amânărilor anul acesta, ceea ce înseamnă că preţurile în creştere deşi vor afecta turiştii, nu îi vor determina să renunţe la aceste lucruri.

„Atâta timp cât răspunsul este pe măsură, chiar dacă ridic tariful, am destulă cerere, ridic până ajung la un echilibru. Nimeni nu vrea să stea la break-even, dar nici o marjă de profit de două cifre nu este în regulă. Riscul cel mai mare stă chiar în decizia pe care o ia operatorul, iar reacţia pieţei este chiar gradul de ocupare“, mai spune Cris Micuţ.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
crestere,
inflatie,
tarife,
preturi,
cerere,
efect

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.