Concurenta ataca Posta la sate

Postat la 15 mai 2007 2 afişări

O companie de curierat face concurenta Postei Romane la sate: Curiero are in plan sa acopere 80% din mediul rural si sa vanda servicii postale de 5,6 milioane de euro pana la sfarsitul lui 2007. S-ar zice deci ca satul a ajuns ultima frontiera a curierilor.

O companie de curierat face concurenta Postei Romane la sate: Curiero are in plan sa acopere 80% din mediul rural si sa vanda servicii postale de 5,6 milioane de euro pana la sfarsitul lui 2007. S-ar zice deci ca satul a ajuns ultima frontiera a curierilor.

 

O piata cu aproximativ 10 milioane de potentiali clienti, cat numara populatia Romaniei care traieste la sate, nu poate fi ignorata de afacerile in plina ascensiune ale firmelor de curierat. Companiile de profil au taiat deja o felie din piata corespondentei scrise la nivel urban si doar satele si comunele au ramas terenul exclusiv al Postei Romane. Motivul este lesne de inteles: pana in ianuarie 2009, Posta are exclusivitatea trimiterilor cu greutate sub 50 de grame. Dupa aceasta data, Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI) are mana libera sa desemneze un alt furnizor de serviciu universal care sa se ocupe de trimiterea de corespondenta interna si internationala, imprimate, recomandate, plus colete cu greutate intre 2 si 20 de kilograme.

 

In acest context, curierii au inceput deja sa-si pregateasca terenul. Desi teoretic Posta este protejata prin lege de concurentii privati, practic acestia din urma au gasit portite pentru a intra pe piata. Firmele de curierat pot incalca embargoul, "cu conditia sa practice un tarif cu cel putin 150% mai mare fata de al nostru", explica Mihai Toader, directorul general al Postei Romane. Mai precis, expedierea unei scrisori simple costa 0,5 bani la Posta, pe cand curierul o duce la destinatie cu cel putin 1,25 lei. 

 

"Segmentul de posta reprezinta o oportunitate de dezvoltare pentru piata de curierat, in ciuda restrictiilor tarifare reglementate. Aceasta protectie va expira si este bine ca momentul sa te prinda acolo si pregatit. Cei care vor avea la acest moment o infrastructura operationala dezvoltata vor avea de castigat", considera Bogdan Carcu, presedintele Curiero, prima companie de curierat din Romania care si-a anuntat extinderea cu serviciul postal in zonele rurale. Astfel, desi Posta Romana detine infrastructura nationala, care ii permite sa opereze pana la nivelul ultimei gospodarii din mediul rural, cresterea concurentei pe piata de curierat va impune dezvoltarea unor noi pachete de servicii.

 

Conducerea Postei spune ca nu va renunta in nici un caz la distributia trimiterilor postale in zonele rurale, desi costul de distributie a unei scrisori la sate este deocamdata mult sub cel real - astfel incat, cel mai probabil, odata cu intrarea concurentei vor creste si tarifele. In prezent, 11.030 de postasi lucreaza in cele 6.231 de subunitati postale la sate. Numarul oficiilor a crescut cu 102, comparativ cu 2005 - primul an in care Posta Romana a avut profit net de ordinul milioanelor de euro, respectiv 8 milioane, si nu de ordinul zecilor de mii de euro, cum era obisnuita. Posta estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 300 de milioane de euro, in crestere cu 40 de milioane de euro fata de 2006.

 

De la 100 mil. euro in 2005, piata de curierat a ajuns la 130 de milioane de euro in 2006, iar in 2007 cresterea estimata de Asociatia Operatorilor de Curierat din Romania (AOCR) este intre 30 si 40%. In plus, volumul expedierilor s-a majorat intr-un an cu aproape 20%, potrivit ANRCTI. In 2005 s-au inregistrat 490 de milioane de trimiteri postale, pe cand in 2004 numarul lor nu a depasit 418 milioane. Datele pe 2006 vor fi disponibile abia in septembrie, potrivit lui Dan Cristian Georgescu, presedinte ANRCTI.

 

Pe segmentul de curierat postal, Curiero si-a triplat anul trecut afacerile, pana la 3,5 milioane de euro. Orientarea spre zona rurala, inceputa anul acesta, nu este deci intamplatoare, chiar daca noile teritorii "cucerite" au clienti cu venituri sensibil mai mici. Curiero si-a bugetat pentru acest an afaceri de 5,6 milioane de euro din servicii postale, cu 60% mai mult fata de anul trecut. Iar scopul creeaza mijloacele: compania vrea sa acopere 80% din satele si comunele romanesti, de la 60% cat declara acum. Pentru planurile de extindere, firma sustine ca va suplimenta echipele de livrare cu 3.500 de noi curieri postali.

 

Portofoliul firmei, care lucreaza acum cu 1.200 de angajati, plus 400 de colaboratori, cuprinde, pe langa serviciile de curierat postal, si servicii de curierat expres, curierat rapid sau curierat cargo, cu o flota de 500 de masini si servicii de livrare in 24 de ore in 470 de localitati. Bogdan Carcu a preluat fraiele acestui business in urma cu patru ani: "In 2003 am preluat de la o cunostinta o firma cu datorii mari. Dincolo de dificultati, am vazut potentialul intr-o piata care este un barometru al economiei", evoca presedintele Curiero. A riscat si a castigat: la preluare cifra de afaceri era putin peste 100.000 de euro, ajungand in numai un an (2004) la 1,1 mil. euro, pentru ca in 2006 sa ajunga la 8 mil. euro. Pentru anul in curs estimarea se ridica  pana la 12-14 mil. euro.

 

Pana la sfarsitul lui 2006, Curiero a investit 2,5 de milioane de euro in dezvoltarea si extinderea flotei, 1,3 mil. euro in achizitia de terenuri si amenajare de sedii, plus inca 150.000 de euro in softuri si echipamente. "Din economisire nu se fac averi, iar afacerea asta imi place, chiar daca acum patru ani nici nu visam ca o sa fac curierat", zice Carcu. Fondatorul Curiero nu are de gand insa sa iasa la pensie din curierat. "Curiero va fi vandut in momentul in care va creste suficient", sustine Carcu, cu completarea ca daca apare "si maine" un investitor cu un pret bun, nu va ezita sa vanda.

 

Deocamdata, Curiero se lupta cu Fan Courier si Cargus pentru primul loc pe piata de curierat intern, iar Carcu are in plan sa lanseze anul acesta inca doua noi companii, in domeniul transportului frigorific si al distributiei de presa. Valoarea estimata a investitiilor ar urma sa ajunga la 1,5 milioane de euro. "In ambele afaceri ma voi folosi de infrastructura pe care am creat-o deja la Curiero, de aceea suma care va fi investita pentru inceput nu este foarte mare", precizeaza Carcu. Pe segmentul de transport frigorific va concura cu alte companii precum Macromex sau Frigoexpres, in timp ce pe partea de distributie de presa, principalii concurenti sunt Rodipet si MT Press.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Concurenta ataca Posta la sate
/actualitate/concurenta-ataca-posta-la-sate-1009135
1009135
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.