COMERT ONLINE: Vom da portofelul din mana pentru cardul de pe internet?

Postat la 02 octombrie 2006 1 afişăre

La nivel european, comertul online din Romania nu reprezinta nici macar un sfert de procent din intreaga piata. Dar, spun analistii, suntem in perioada in care au inceput sa se lege verigile lipsa ale lantului care va trage dupa el mult asteptatele cresteri.

La nivel european, comertul online din Romania nu reprezinta nici macar un sfert de procent din intreaga piata. Dar, spun analistii, suntem in perioada in care au inceput sa se lege verigile lipsa ale lantului care va trage dupa el mult asteptatele cresteri.

 

Daca la nivel international, comertul online a devenit o afacere profitabila, multe companii alegand sa functioneze numai pe Internet, fara a mai avea un sediu fizic, acest concept este inca strain utilizatorilor si companiilor din Romania. E adevarat, nu in totalitate.

 

Numarul celor dispusi sa-si faca o parte din cumparaturi pe Internet este destul de mic, iar cei care o fac cheltuiesc sume mult prea mici, care depasesc cu greu nivelul de 100 de euro. De altfel, valoarea medie a unei tranzactii este calculata de specialisti la aproximativ 60 de euro. Exista insa si exceptii de la regula. Cea mai mare tranzactie online realizata in Romania a fost de 6.000 de euro, pentru inchirierea unui elicopter in vederea unei plimbari private.

 

"Acestea sunt insa extrem de rare. De fapt, cazul a fost unic in Romania", spune Carmen Sebe, director executiv in cadrul integratorului de plati online Gecad ePayment. "Tranzactii mai mari au loc si atunci cand se achizitioneaza laptop-uri de exemplu, valoarea ridicandu-se la 1.000 de euro, dar nici aceste achizitii nu sunt extrem de frecvente", a adaugat ea.

 

Pe partea cealalta, si companiile sunt sceptice, avand in vedere ca nu este inca profitabil sa renunti la magazinul cu suprafata mare situat intr-o zona centrala, pe o strada principala sau intr-un mall, pentru unul aflat in spatiul virtual. Estimarile arata ca valoarea pietei autohtone a comertului online este de 40 - 50 de milioane de euro anul acesta, dintre care 12,5 milioane de euro reprezinta platile realizate prin intermediul cardului bancar. Dar, ar putea spune analistii, bazele pietei de comert electronic in Romania au fost deja puse.

 

Daca acum cativa ani numarul mic al conexiunilor la Internet era cea mai mare piedica in dezvoltarea comertului online, astazi nu se mai poate spune acelasi lucru. Potrivit datelor oficiale, numarul utilizatorilor de Internet se apropie de 7 milioane anul acesta, adica aproximativ 30% din populatie, si este in permanenta crestere. Nici lipsa magazinelor nu mai impiedica piata, pentru ca exista aproximativ 800 de magazine pe Internetul romanesc, 500 dintre acestea acceptand plati prin intermediul cardului bancar, iar produsele comercializate variaza de la carti la produse alimentare, telefoane mobile si echipamente electronice, electrocasnice si IT. Mai mult, bancile din Romania au emis intre 8 si 8,5 de milioane de carduri, iar metodele de plata includ si plata ramburs, numerar sau ordin de plata.

 

Pe piata romaneasca exista un singur procesator de plati online, si anume RomCard. De asemenea, patru banci ofera servicii de comert electronic - BRD, BCR, Raiffeissen si Banca Tiriac, toate acestea procesand platile online tot prin Romcard. Iar ceilalti concurenti din piata sunt integratorii de solutii de comert electronic, adica Gecad ePayment si Dotcommerce. Practic, acum se fac primii pasi in recuperarea decalajului fata de alte tari europene, pe o piata dominata de Marea Britanie, care in 2011 va bifa 29% din totalul pietei de comert online de pe batranul continent, cu 76 mld. euro cheltuiti pe Internet.

 

Un astfel de pas il reprezinta parteneriatul dintre BRD si integratorul de solutii de comert electronic Gecad ePayment. "Astfel de parteneriate, in care in general este inclus si un procesator de plati, pe langa banca si integrator, sunt extrem de populare in alte piete", spune Carmen Sebe, adaugand ca, la nivel international, nicio banca nu ofera servicii de plata cu card bancar online fara a avea si serviciile unui integrator si un procesator.

 

"La noi, banca iti pune in brate un teanc de documente, iar comerciantul trebuie sa urmeze un proces complicat pentru a putea face legatura intre magazinul sau si contul bancar care ii este alocat. Pentru asta, trebuie sa mai angajeze alte doua sau trei companii care sa-i furnizeze serviciile."

 

Totusi, maturizarea treptata a pietei de comert online din Romania a adus cu sine si parteneriate prin care o companie care doreste sa comercializeze diferite produse si servicii online sa o poata face in cel mult o ora. "Atat dureaza tot procesul. O ora. Compania trebuie sa aiba doar un plan de business si un site functional, iar de restul se ocupa integratorul si banca", spune Sebe.

 

Iar acest gen de parteneriate, estimeaza analistii, ar putea antrena si trecerea catre comertul online si a companiilor de dimensiuni mari si foarte mari, care pana acum s-au confruntat cu diverse impedimente, mai ales in ceea ce priveste aspectul legaturilor financiare cu banca. Saptamana trecuta compania Fit Distribution - detinatoarea platformei PCfun.ro, prin intermediul careia sunt comercializate echipamente electronice si IT - a lansat primul serviciu de credit bancar online, in urma unui parteneriat incheiat cu Raiffeisen Bank. 

 

Prin intermediul noului serviciu pot fi achizitionate produse IT, electronice si electrocasnice, printr-un credit de pana la 5.000 de euro, acordat online. "PCfun.ro cred ca va contribui la cifra de afaceri propusa pentru anul urmator cu aproximativ patru milioane de euro, din care 15% se vor realiza prin credit online. La nivelul acestui an vanzarile online vor fi de circa 780.000 de euro, rezultat destul de bun pentru primele sase luni luni de activitate", a declarat pentru Ziarul Financiar Marius Ghenea, presedinte al Fit Distribution.

 

La nivel european, se estimeaza ca, in urmatorii cinci ani, utilizatorii de internet vor cheltui anual, in medie, aproximativ 1.500 de euro pentru cumparaturi online. In 2006, valoarea medie a cumparaturilor online, in care sunt incluse si bilete de calatorie, obiecte vestimentare, echipamente electronice si IT, dar si anumite produse alimentare, este de 1.000 de euro, arata un studiu recent al companiei americane de cercetare Forrester Research. Iar numarul celor care fac cumparaturi din magazinele virtuale ale Europei nu este nici el de neglijat: peste 100 de milioane de internauti, estimandu-se ca in urmatorii cinci ani numarul lor va ajunge la 174 de milioane. Cu o piata estimata la aproximativ 263 mld. euro in 2011, se poate spune ca este loc pentru toata lumea. Mai ales pentru romani.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/comert-online-vom-da-portofelul-din-mana-pentru-cardul-de-pe-internet-1007018
1007018
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.