Combustibili ecologici pentru viitor: promovarea unui transport european competitiv

Postat la 24 ianuarie 2013 26 afişări

„La ora actuală, ne aflăm într-un cerc vicios. Investitorii nu sunt siguri de noile pieţe şi nu inves­tesc bani în infrastructura destinată combus­ti­bililor ecologici deoarece numărul de auto­vehicule şi nave este insuficient. La rândul lor, producătorii nu oferă vehiculele respective la preţuri competitive deoarece cererea din partea consumatorilor este in­suficientă; consumatorii nu cumpără astfel de vehicule deoarece lipseşte infrastructura.“

Transporturile reprezintă sectorul economic cu cel mai mare consum de carburanţi din UE - în special transportul rutier. Cu toţii ştim faptul că preţul acestuia la import este foarte probabil să crească pe viitor şi să fie, în general, mai greu de obţinut din anumite zone de instabilitate ale lumii. Ceea ce subliniază necesitatea dezvoltării şi promovării unor alternative ecologice inovatoare.

Este, de asemenea, o modalitate evidentă de a spori eficienţa economiei europene din punct de vedere al resurselor. Combustibili precum electrici­ta­tea, hidrogenul, gazele naturale, biogazul şi biocom­bus­tibilii lichizi pot contribui la diversificarea depen­denţei Europei de un sigur tip de combustibil şi la reducerea semnificativă a emisiilor de carbon în sec­torul transporturilor. Tehnologiile eficiente din punct de vedere energetic le oferă, de asemenea, societăţilor din UE o oportunitate de afaceri extraordinară.

Combustibilii alternativi există deja şi, în multe cazuri, tehnologia este suficient de avansată încât să permită lansarea acestora pe piaţă. Există totuşi o discrepanţă între proiectele demonstrative de succes şi lansarea pe piaţa reală, pe care sectorul privat nu o poate acoperi.

Lansarea la scară largă a fost împiedicată de preţul de vânzare cu amănuntul ridicat al vehiculelor res­pective, de nivelul scăzut de acceptare în rândul consu­matorilor şi de lipsa infrastructurii necesare pentru reîncărcare şi realimentare cu combustibil.

Consumatorii vor intra pe această piaţă doar dacă vor avea posibilitatea de a cumpăra vehiculele la un preţ rezonabil, în condiţiile existenţei unei infra­structuri suficiente şi accesibile. În caz contrar, piaţa nu va izbândi în ciuda investiţiilor enorme făcute.

La ora actuală, ne aflăm într-un cerc vicios.

Investitorii nu sunt siguri de noile pieţe şi nu inves­tesc bani în infrastructura destinată combus­ti­bililor ecologici deoarece numărul de auto­vehicule şi nave este insuficient. La rândul lor, pro­ducătorii nu oferă vehiculele respective la preţuri com­pe­titive de­oarece cererea din partea consumatorilor este in­suficientă; consumatorii nu cumpără astfel de vehicule deoarece lipseşte infrastructura.

Se explică astfel de ce cetăţenii europeni nu au încă încredere să facă trecerea către alte tehnologii. Tre­buie să impulsionăm dezvoltarea acestor pieţe noi astfel încât consumatorii, sectorul industrial şi cel de afaceri să înceapă să se bucure de beneficii.

Dacă infrastructura necesară ar fi mai extinsă - nelimitându-se la câteva oraşe, ci acoperind întreaga Europă - consumatorii ar câştiga încredere în teh­no­logiile în cauză.

La ora actuală, reţeaua europeană de alimentare cu energie, hidrogen şi gaze naturale pentru trans­por­turi este pur si simplu insuficientă pentru a permite pătrun­derea pe piaţă a combustibililor alternativi, mo­tiv pentru care propun o strategie cuprinzătoare pe ter­men lung. Ideea de bază este asigurarea unui cadru juridic fiabil în vederea stimulării investiţiilor private într-o piaţă nouă. Pentru a crea condiţiile necesare ridi­cării nivelului de acceptare în rândul consumatorilor din întreaga UE, trebuie să stabilim o serie de obiec­tive în ceea ce priveşte crearea infrastructurii necesare şi să asigurăm compatibilitatea acesteia.

Să luăm, de exemplu, propulsia electrică, una dintre principalele opţiuni pe termen lung pentru înlo­cuirea petrolului pe distanţe scurte şi medii. Având în ve­dere eficienţa energetică ridicată şi nivelul zero al emi­siilor de gaze de eşapament, vehiculele electrice ar putea schimba radical modul de organizare, în special al zonelor urbane, din punct de vedere al mobilităţii.

Silenţioasele autobuze ultraecologice şi vehiculele de transport acţionate electric ar îmbunătăţi, de asemenea, calitatea vieţii urbane.

O mare parte din infrastructura necesară intro­ducerii pe piaţă a vehiculelor electrice există deja, dar trebuie să fie puse la dispoziţie şi punctele de încărcare. În cazul vehiculelor electrice, ar trebui să fie asigurat un număr minim de puncte de încărcare în fiecare stat membru până în 2020, cel puţin 10% dintre acestea trebuind să fie accesibile populaţiei.

Gazele naturale lichefiate reprezintă singurul combustibil care ar permite atingerea, în limite rezonabile, a ţintelor privind emisiile în sectorul transportului naval. Dar lansarea pe piaţă se află, în mare parte, în stadiul de planificare, iar instalaţiile de alimentare cu carburant sunt foarte puţine. Acestea ar trebui construite în principalele porturi maritime, fluviale şi de canal din Europa, în cazul navelor, res­pectiv pe principalele autostrăzi, în cazul vehi­culelor rutiere.

Dacă vorbim de o piaţă unică pentru combustibili alternativi veridică, trebuie să existe standarde comune privind infrastructura astfel încât cetăţenii europeni să îşi poată conduce şi reîncărca autovehiculele în acelaşi mod în întreaga Europă. Acest lucru presupune existenţa unor metode standard de reîncărcare şi realimentare la staţiile de alimentare, de exemplu aceleaşi tipuri de duze de alimentare cu combustibil şi de prize electrice. La ora actuală, consumatorii sunt nevoiţi să utilizeze diferite adaptoare, iar investitorii şi producătorii plătesc costuri de modernizare pentru a adopta noi sisteme de reîncărcare şi realimentare.

Această nouă bază de clienţi, respectiv piaţă, pre­zintă un potenţial ridicat pentru producătorii şi socie­tăţile europene. La ora actuală, vehiculele elec­tri­ce şi cele alimentate cu hidrogen sau gaze natu­rale deţin o cotă foarte redusă pe piaţa internaţională, cotă care va creşte cu siguranţă în viitor. În consecinţă, este o bună ocazie pentru producătorii de autovehicule şi echi­pamente de transport din UE să devină lideri mon­diali în acest sector aflat în dezvoltare şi să îşi sporească competitivitatea la nivel mondial. Va fi astfel stimulată creşterea economică în Europa şi vor fi create noi locuri de muncă, în special la nivelul întreprinderilor mici şi mijlocii.

Principalul obstacol în calea accelerării dezvoltării viito­rilor combustibili utilizaţi în transporturi este re­prezentat de nesiguranţa cererii din partea produ­cătorilor, a investitorilor şi a consumatorilor. Este tim­pul să le transmitem tuturor semnale clare prin crea­rea con­diţiilor necesare achiziţiei acestui tip de com­bustibili şi de vehicule de pe piaţa UE.

Siim Kallas este, totodată, vicepreşedinte al Comisiei Europene. Alte opinii pe zf.ro/opinii

Urmărește Business Magazin

/actualitate/combustibili-ecologici-pentru-viitor-promovarea-unui-transport-european-competitiv-10520127
10520127
comments powered by Disqus
ZF.ro
Halucinant. Cum explică Orban de ce nu cresc salariile profesorilor: E ca într-o familie, când îţi scad veniturile nu te duci să-ţi bei banii la cârciumă Halucinant. Cum explică Orban de ce nu cresc salariile profesorilor: E ca într-o familie, când îţi scad veniturile nu te duci să-ţi bei banii la cârciumă
BREAKING. Cu cât vor creşte de fapt pensiile românilor? Nimeni nu se aştepta
Mediafax
„Afacerea Pandemia”. Cum a umflat România până şi factura de 3,4 milioane de euro a „ajutorului umanitar” dat fraţilor de peste Prut „Afacerea Pandemia”. Cum a umflat România până şi factura de 3,4 milioane de euro a „ajutorului umanitar” dat fraţilor de peste Prut
Economiile se prăbuşesc în pandamie, dar cei 4 giganţi din tech au înregistrat un profit de 28 de miliarde de dolari
MonitorulApararii
Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte
Ce se întâmplă la Moscova este de bine deopotrivă pentru Rusia şi Putin(?)
MonitorulPartidelor
Gorghiu: Moţiunea de cenzură va fi o găleată de invective, de venin şi de frustrări Gorghiu: Moţiunea de cenzură va fi o găleată de invective, de venin şi de frustrări
Tomac: Europa nu poate rămâne indiferentă
MonitorulSiguranteiCetateanului
COMENTARIU Valeriu Şuhan Educaţia ca şotronul. Pe sărite... COMENTARIU Valeriu Şuhan Educaţia ca şotronul. Pe sărite...
COMENTARIU Valeriu Şuhan Diversiunea inducerii confruntării

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.