Cine este Dragoş Anastasiu, vicepremierul aflat în centrul atenţiei astăzi, aşa cum reiese din povestea spusă chiar de el. Cum a trecut de la plimbările prin cimitir, la cel mai greu test, politica?
Scena politică românească traversează un scandal fără precedent, după ce Realitatea TV a dezvăluit că firmele controlate de Dragoş Anastasiu au fost implicate într-un caz de dare de mită derulat între 2009 şi 2017. Vicepremierul pare că a avut doar calitatea de martor – lucru confirmat oficial de DNA –, reacţiile politice nu au întârziat să apară, iar unii lideri PSD îi cer demisia.
Până la alegerile prezidenţiale din acest an, unde Anastasiu şi-a manifestat susţinerea faţă de preşedintele Nicuşor Dan, el era cunoscut mai degrabă antreprenorul neliniştit şi vizionar din spatele grupului Eurolines şi al resorturilor Green Village şi Valea Verde. „Aş putea să mă caracterizez drept un veşnic neliniştit şi un veşnic nemulţumit”, spunea el în martie 2020, într-un interviu pentru BUSINESS Magazin, în cadrul evenimentului Meet the CEO.
Anastasiu a plecat din România la 18 ani, a studiat medicina şi a lucrat patru ani ca medic în Frankfurt, însă a simţit că nu este pasiunea lui. „Cei 14 ani de Germania au contat mult, dar mi-am dat seama că vreau altceva. Am avut sentimentul că pot face în România lucruri pe care nu le pot face acolo.” Astfel, în 1995, într-o perioadă în care majoritatea românilor se gândeau doar să plece, el a decis să revină.
NPrimele afaceri s-au legat de transportul internaţional de persoane, prin Touring Europabus România, companie care avea să devină membră a reţelei Eurolines. Antreprenorul îşi amintea cum, la început, vindea personal bilete, Coca-Cola în autocare şi încerca să demonstreze şoferilor că serviciile pot fi profitabile dacă sunt gândite profesionist. Perioada de după 2009 a fost una dintre cele mai dificile din cariera sa, când criza financiară aproape i-a dus compania în insolvenţă. „La criză eram practic insolvenţi: ne-au ţinut furnizorii şi banca noastră, BRD, ne-a dat credite pe care nu cred că ni le-ar mai da astăzi. 2009 a fost horror.”
Atunci, Anastasiu a găsit o metodă atipică de a-şi căuta soluţiile: „Noi, în faţa firmei, avem un cimitir – Cimitirul Reînvierii. În 2009 am făcut sute de ture prin acel cimitir. Era modul meu primitiv de a gestiona criza: mă plimbam şi căutam răspunsuri. Dacă intram în birou, nu voiam să văd pe nimeni”.
După criză, Anastasiu a pariat pe turism. Achiziţia Danubius Travel (TUI România) şi expansiunea reţelei de agenţii Eurolines au propulsat businessul către o cifră de afaceri de circa 150 de milioane de euro, înainte de a fi vândută, în 2019, grupului german DER Touristik. Această tranzacţie s-a dovedit una dintre cele mai inspirate decizii, în contextul pandemiei care avea să lovească industria.
De-a lungul anilor, Anastasiu a fost activ în organizaţii precum ANAT, Camera de Comerţ Româno-Germană şi Coaliţia pentru Dezvoltarea României. „Cred că antreprenorii trebuie să intre în politică. Nu pentru funcţii, ci pentru impact”, spunea el cu câţiva ani înainte de a deveni vicepremier.
În prezent, scandalul generat de dezvăluirile privind mita acceptată ca soluţie la presiunile ANAF riscă să îi afecteze imaginea publică. Purtătoarea de cuvânt a Guvernului, Ioana Dogioiu, a subliniat că Anastasiu „a fost audiat doar în calitate de martor, iar instanţa nu a considerat că sunt întrunite condiţiile pentru schimbarea acestei calităţi”.
Cu toate acestea, presiunile politice cresc, iar liderii PSD au cerut deja demisia vicepremierului. Coaliţia de guvernare urmează să decidă în zilele următoare dacă îl va susţine în continuare.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













