China reuşeşte din nou să intre în prim-plan: Cum ajung producătorii chinezi de baterii să domine piaţa auto europeană

Autor: Andrei Şerbănescu Postat la 06 decembrie 2022 284 afişări

China reuşeşte din nou să intre în prim-plan: Cum ajung producătorii chinezi de baterii să domine piaţa auto europeană

Timp de decenii, Europa a fost un centru global de producţie a motoarelor cu combustie, dar pe măsură ce industria se orientează către vehiculele electrice, China se transformă în atelierul de baterii al lumii.

Până în 2031, se estimează că Beijingul va avea mai multă capacitate de producţie în Europa, a doua cea mai mare piaţă pentru vehicule electrice, decât orice altă ţară, potrivit unei analize a anunţurilor publice realizate de furnizorul de date Benchmark Minerals. Directorii din industrie şi factorii de decizie politică sunt îngrijoraţi, a raportat Financial Times.

În timp ce China a dezvoltat relativ târziu o industrie auto care să poată concura cu Europa şi SUA în ceea ce priveşte tehnologia motoarelor, trecerea la vehiculele electrice îi oferă şansa de a depăşi ţările tradiţionale de bază ale industriei auto.

Aproximativ 40% din valoarea unui vehicul electric este reprezentată de bateria acestuia, astfel încât ţara care furnizează bateria câştigă o mare parte din piaţă. "Noua lume, cea a vehiculelor electrice, va fi definită în mod clar de costurile bateriilor", a declarat Thomas Schmall, şeful departamentului de tehnologie de la Volkswagen.

Potrivit Benchmark Minerals, China va avea o capacitate de producţie de 322 de gigawaţi-oră în Europa până în 2031, Coreea de Sud fiind pe locul al doilea, cu 192GWh, urmată de Franţa şi Suedia.

SUA se află pe locul cinci, datorită fabricii Tesla din Berlin, urmată de Germania şi Norvegia. Marea Britanie este pe locul opt, cu doar 20GWh.

Pe lângă producţia de baterii care a fost deja anunţată, o serie de mărci chinezeşti, de la BYD la Great Wall şi Nio, plănuiesc o creştere semnificativă a vânzărilor în Europa. Acest lucru va însemna, în timp, asamblarea de vehicule şi chiar mai multe fabrici de baterii care, de asemenea, vor utiliza probabil tehnologie chineză.

Schmall speră că acest lucru va stimula inovarea în Europa. "Cu siguranţă, este un risc", a spus el. "Dar este, de asemenea, o oportunitate". 

VW este primul dintre producătorii europeni care încearcă să îşi extindă capacitatea de baterii şi să îşi reducă dependenţa de furnizorii externi.

Compania vrea să construiască cinci fabrici în Europa, precum şi una în America de Nord. Dar, între timp, are un contract de furnizare cu CATL din China, cel mai mare producător de baterii din lume.

"Europa este la 100 de metri în spatele lor [al chinezilor]", a declarat Schmall pentru Financial Times. "Trebuie să alergăm mai repede, avem nevoie de un nivel de viteză şi de prospeţime mai mare decât al lor, [ceea ce este greu] dacă vedeţi cât de repede se mişcă chinezii".

Prezenţa tot mai mare a Chinei în industria auto din Europa este rezultatul unor înţelegeri pentru a aproviziona producătorii de automobile din regiune, unde electrificarea este impulsionată de planuri ambiţioase de decarbonizare care au ca scop încetarea vânzării de vehicule cu motoare cu combustie până în 2035.

În cadrul unui eveniment FT din acest an, directorul executiv al Stellantis, Carlos Tavares, a avertizat: "Va exista o dependenţă semnificativă a lumii occidentale de Asia". De asemenea, el a calificat normele UE privind decarbonizarea drept "naive şi dogmatice", spunând: "Vreţi să vă puneţi mobilitatea în mâinile statului chinez?".

Cu toate acestea, în încercarea de a asigura locuri de muncă, guvernele europene au fost uneori mai preocupate de garantarea aprovizionării producătorilor auto locali, oferind subvenţii generoase pentru a atrage producţia.

Unele voci din industrie susţin că este mai important să se atragă investiţii decât să se discute despre tehnologie.

"Este foarte important să avem o activitate puternică de fabricare a celulelor de baterii în Europa", a declarat Heiner Heimes de la Universitatea RWTH Aachen, care urmăreşte anunţurile privind marile fabrici europene.

Dar Olivier Dufour, cofondator al companiei franceze Verkor, a declarat: "Ceea ce s-a întâmplat în ultimii doi sau trei ani [Covid-19 şi invazia din Ucraina] confirmă necesitatea de a relocaliza industria în Europa şi de a fi independenţi în ceea ce priveşte aprovizionarea."

Un câştigător neaşteptat în cursa pentru atragerea producţiei a fost Ungaria, care şi-a susţinut industria auto în creştere prin aderarea la Iniţiativa Belt and Road a Chinei, ceea ce a dus la investiţii din partea CATL şi EVE, un alt producător chinez de baterii.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.