Ce trebuie să cunoaştem atunci când cumpărăm online din afara Uniunii Europene

Autor: Mona Scarisoreanu Postat la 08 aprilie 2017 189 afişări

Cu toate că anumite magazine online pot avea preţuri mai bune decât în UE sau produse care nu sunt disponibile pe piaţa europeană, în final costurile pot fi mai mari, a explicat, pentru MEDIAFAX, Laura Pascu, reprezentanta Centrului European al Consumatorilor din România.

“Atunci când cumperi dintr-un stat din afara UE sunt aplicabile alte reguli, de exemplu trebuie să plăteşti taxe vamale. Valoarea acestora depinde de statul de unde comanzi. Mai mult, când cumperi din afara Uniunii Europene, legislaţia acesteia privind protecţia consumatorilor nu se aplică. De exemplu, nu este sigur dacă îţi poţi anula comanda. Prin urmare, este foarte important să afli mai multe despre politicile vânzătorului”, a precizat, pentru MEDIAFAX, Laura Pascu, reprezentanta Centrului European al Consumatorilor din România (ECC).

Acesta spune că este important să obţii informaţii despre politica de tratare a reclamaţiilor şi răspunderea comercianţilor în privinţa produselor defecte.

Perioada de timp pentru care un comerciant răspunde pentru un produs (garanţie) este diferită de la stat la stat.

De asemenea, trebuie verificat dacă există o garanţie şi dacă aceasta este aplicabilă pe teritoriul României. În caz contrar, soluţia este orientarea spre un comerciant din UE.

Pe de altă parte, la cumpărăturile făcute din afara spaţiului comunitar, se plătesc taxe vamale.

Acestea se calculează de obicei ca un procent aplicabil preţului, incluzând taxele de transport şi costurile de asigurare. Dacă există o convenţie de comerţ liber sau ceva similar semnat între UE şi statul din care sunt comandate bunurile, taxele vamale pot fi reduse sau eliminate. Pentru a obţine asemenea beneficii trebuie să obţinut un document separat, de obicei un certificat de origine din statul de unde l-ai achiziţionat.

Pe de altă parte, în momentul în care coletul ajunge în România, serviciul poştal sau de curierat va completa o declaraţie vamală şi o declaraţie TVA şi va taxa cumpărătorul.

Dacă apar probleme există organizaţii de consumatori şi alte organizaţii, agenţii şi asociaţii care oferă informaţii despre drepturile consumatorilor.

ECC Romania nu poate oferi sprijin dacă apare un litigiu cu o companie care are sediul în afara UE, plus Norvegia şi Islanda.

Pe site-ul https://econsumer.gov se pot face reclamaţii împotriva unor comercianţi din alte state, astfel încât autorităţile de protecţia consumatorilor din fiecare stat să poată interveni şi să împiedice alţi consumatori să aibă asemenea probleme. De asemenea, acesta oferă informaţii şi sfaturi privind regulile de e-commerce de la autorităţi din 28 de ţări.

Multe organizaţii din lume sunt membre ale Consumers International - www.consumersinternational.org. Pe acest site se pot găsi informaţii de bază privind drepturile consumatorilor şi poţi identifica organizaţii de consumatori.

“În cazul în care ai fost victima unei fraude, precum şi în alte situaţii, cum ar fi nelivrare în termen, refuz de rambursare după trimiterea produsului înapoi, şi ai plătit prin card, poţi lua legătura cu banca ta pentru a vedea dacă poţi iniţia o procedură de refuz la plată pentru a-ţi recupera banii. De asemenea, unele sisteme de plată, precum PayPal, oferă consumatorilor anumite garanţii la plată pentru situaţiile în care apar probleme”, spune reprezentanta ECC.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
CUMPĂRĂTURI ONLINE,
ECC,

Citeşte pe Gandul.ro

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.