Care este strategia de dezvoltare a Cris-Tim: Achiziţia unor branduri locale de pe alte pieţe din regiune, modernizarea fabricilor şi continuarea exporturilor
Producătorul român Cris-Tim are în plan extinderea businessului şi în afara graniţelor României, prin achiziţia unor branduri locale de pe alte pieţe din regiune, în paralel cu modernizarea fabricilor şi continuarea exporturilor, segment care reprezintă în prezent 14% din producţie.
”Ne uităm cum ne putem extinde afară. Ne uităm la branduri mici-medii pe care le putem achiziţiona în regiune şi să creştem businessul prin ele. În paralel, vrem să modernizăm toate capacităţile de producţie pe are le avem”, a spus Radu Timiş Jr, CEO Cris-TIm, în cadrul conferinţei ZF Branduri Româneşti 2025.
În opinia lui, România are de recuperat un decalaj uriaş în zona de management şi tehnologie faţă de companiile de afară, care au o tradiţie mult mai îndelungată. Dar, producătorii români au avantajul de a recupera foarte rapid, având o inventivitate genetică şi capacitatea de adaptare.
”Când vor fi la paritate cu tehnologia de afară, atunci vor putea şi companiile de aici să facă saltul în Europa. Am remarcat că producătorii de acolo sunt în general foarte specializaţi. Noi am făcut puţin din toate. Dar ne lovim pe alte pieţe de jucători care fac din două produse vânzările pe care le facem noi din 300”, mai spus Radu Timiş Jr.
Cris-Tim exportă în prezent circa 14% din ce produce, fiind una dintre primele firme româneşti care a ieşit pe alte pieţe. La acel moment, în 2005-2006, compania a mizat pe comunităţile de români din ţări precum Spania sau Marea Britanie, care rămân şi acum principalii clienţi, chiar dacă între timp produsele au început să fie căutate şi de comunităţi apropiate, ca cele de polonezi sau sârbi.
”Vrem să intrăm în marile reţele de afară cu brandul nostru. Marca privată din reţele de retail nu este o prioritate şi are o cotă mică în producţia noastră”.
Deşi exportul generează valoare adăugată pentru companie, pe anumite pieţe, e dificil de asigura un preţ competitiv raportat la produsele locale. ”De exemplu, în Spania, noi vindem mai scump, pentru că importăm carne de acolo, o procesăm aici şi exportăm apoi produsul final. Nu putem avea preţuri mai mici decât cele ale companiilor de acolo. Vânzările de pe piaţa spaniolă sunt mai degrabă emoţionale”.
Radu Timiş Jr este optimist cu privire la potenţialul României şi al companiilor dezvoltate aici, dar subliniază că este nevoia de un mix bun între mediul privat, antreprenorial şi cel politic. În plus, el crede că, pe zona de consum, mai e puţin loc de creştere în România, iar companiile care au ajuns deja la o anumită dimensiune trebuie să vadă cum pot să se extindă peste graniţă, regional.
” Avem campioni naţionali în multe domenii. Avem companii care sunt lideri de piaţă pe domeniul lor, se bat şi câştigă în faţa multinaţionalelor. Putem transforma România într-o ţară care produce valoare adăugată, să exportăm produse finite, să scalăm companiilor locale pe plan extern”. Dar pentru a reuşi, CEO Cris-Tim spune că ar fi nevoie de asigurarea unei baze de cost bună pe plan local. ”Cum putem folosi energia produsă ca să motorizăm economia? Care sunt priorităţile, în cât timp echilibrăm balanţa comercială. Companiile nu pot rezolva toate aceste probleme singure”.
Pe plan intern, ultimii ani au adus, odată cu creşterea nivelului de trai pentru o parte însemnată a populaţiei, şi noi aşteptări cu privire la calitatea produselor achiziţionate, chiar dacă principalul criteriu rămâne de cele mai multe ori preţul.
”De obicei consumatorii au fidelitate către un produs anume. La noi este Salamul Săsesc, cel mai vândut produs din carne de la CrisTim. Clientul se uită întâi la preţ, apoi la calitate, dar cu cât nivelul de trai a crescut şi am început să călătorim mai mult şi aşteptările legate de produse au crescut. Piaţa s-a premiumizat foarte mult”.
Discutând despre importanţa imaginii în creşterea companiei, Radu Timiş Jr spune că brandul trebuie să livreze o misiune şi să aibă un scop clar, să fie clar ce promovează, să creeze o emoţie. Răspunderea emoţională a antreprenorilor de a livra zilnic calitate este uriaşă. Marile branduri se identifică cu antreprenorii şi trebuie construit pe această structură”, a încheiat CEO Cris-TIm.
Cris-Tim Family Holding, unul dintre cei mai mari jucători antreprenoriali din România, se pregăteşte să facă pasul spre piaţa de capital, într-o ofertă publică intermediată de BCR-Erste Group şi BRD – Groupe Société Générale şi care va cuprinde majorare de capital şi vânzarea unor acţiuni deţinute de acţionarul majoritar – familia Timiş.
Operaţiunea este programată a începe în perioada următoare.
Producătorul desfăşoară cel mai amplu program investiţional din istoria sa, pe perioada 2026-2030, şi îşi propune să ajungă la o cifră de afaceri de 500 mil. euro în 2030, prin creştere organică, dar şi printr-un amplu program de fuziuni şi achiziţii.
Cris-Tim Family Holding a încheiat anul 2024 cu o cifră de afaceri de 1,12 miliarde de lei (220 mil. euro), în creştere cu 11% faţă de 2023. Profitul net a fost de 88 mil. lei (17,6 mil. euro), arată termene.ro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













