Atacul spaniol si apararea italiana

Postat la 10 martie 2006 2 afişări

Importatorii de gresie si faianta se bat pentru suprematie pe piata romaneasca. Reducerea preturilor pentru placile ceramice din Spania si investitii de peste un milion de euro sunt metodele pentru cucerirea unei piete de 18 milioane de dolari, dominata pana acum de importurile din Italia.

Importatorii de gresie si faianta se bat pentru suprematie pe piata romaneasca. Reducerea preturilor pentru placile ceramice din Spania si investitii de peste un milion de euro sunt metodele pentru cucerirea unei piete de 18 milioane de dolari, dominata pana acum de importurile din Italia.

Piata autohtona a placilor ceramice de import isi modifica, incetul cu incetul, "fata". La inceput au fost italienii. Gresia si faianta aduse din Italia erau preferate de romani datorita calitatii foarte bune a acestor produse, intrate, deja, la categoria "de lux". De altfel, placile ceramice italiene detineau suprematia mondiala, cu o productie de peste 600 de milioane de metri patrati pe an. Spania si China, furnizorii aflati pe locurile doi si trei (cu productii care se apropiau, si ele, de 600 de milioane de metri patrati pe an) au intrat, de mai bine de un an, in lupta cu italienii, pentru castigarea pietei mondiale de ceramice. Iar razboiul are efecte vizibile si pe piata romaneasca.  

Daca producatorii interni si-au castigat o pozitie stabila - Cesarom si Sanex au, fiecare, cate 30% din piata, iar Mondial, circa 20% - importatorii isi disputa restul de 20%.  De ce este o miza importanta acest procent de 20%? Piata de gresie si faianta din Romania este estimata la circa 90 de milioane de dolari si e, in continuare, in crestere, ceea ce inseamna ca importatorii se bat pe o piata de 18 milioane de dolari. Tacticile de "lupta" aplicate de companiile straine pornesc de la preturi si pana la investitii in noi magazine de prezentare. Deocamdata, unul dintre efectele cele mai vizibile, cu "atingere" directa asupra buzunarului cumparatorului, este scaderea preturilor pentru placile ceramice importate din Spania sau China. La capitolul preturi, importatorii romani sunt avantajati chiar de strategiile aplicate de producatorii spanioli. In batalia pentru suprematie pe piata mondiala, acestia prefera sa scada preturile de vanzare ale gresiei si faiantei exportate. E drept, din punctul de vedere al calitatii, raman pe locul secund la multe categorii, dupa cum sustin o parte dintre importatori. 

"In 2003, pretul mediu al placilor ceramice a fost de 5 euro/metru patrat. Anul trecut, acesta a scazut de la 4,51 euro, tras in jos de importurile din Spania, la un pret de 4,33 euro", spune Dragos Bonea, presedintele Delta Distribution, unul dintre cei mai mari importatori de gresie si faianta - atat spaniola, cat si italiana - de pe piata romaneasca. Aceste tarife de import se traduc in preturi la gresie si faianta, in magazine, ce pornesc de la 7 euro/metru patrat (260.000 de lei). Adica, o marja de profit de aproape 50%. "Pentru materiale de constructii din Spania sau din China, marja de profit ajunge si la 40-50%", confirma Camelia Manu, director general la societatea de distributie a materialelor de constructii Tehnofib. Mai precis, pentru fiecare metru patrat de placi ceramice spaniole, importatorii pot castiga pana la 3 euro. In felul acesta, ei capata inca o unealta in lupta pentru castigarea pietei de 18 milioane de dolari. Avand profituri in crestere, importatorii isi permit sa investeasca in extinderea pe piata. 

Numai anul acesta, Delta Distribution va investi un milion de euro in extinderea retelei proprii. "Delta va deschide patru magazine noi: doua in Bucuresti, unul in Cluj, unul in Piatra Neamt. Este vorba de investitii de aproximativ un milion euro, pentru 2005", spune Dragos Bonea. 

Incercand, oarecum, sa contracareze expansiunea importurilor din Spania, reprezentantii companiilor italiene investesc in cresterea numarului de distribuitori pe piata romaneasca. Italienii de la Marazzi aloca anul acesta circa "400.000 de euro pentru investitii in clienti, adica in distribuitori", explica Octavian Popa. Dar cat vor mai putea importatorii de placi din Spania sa scada preturile? Importatorii sunt optimisti si spun ca preturile vor continua sa scada. "Tendinta se va mentine si in acest an", crede Dragos Bonea, de la Delta Distribution. 

Ce efecte are razboiul international de pe piata de placi ceramice? Distribuitorii de gresie si faianta din Italia isi vad profiturile diminuate din cauza concurentei cu placile ceramice din Spania. Iar italienii nu dau semne ca s-ar grabi sa scada preturile. Ba din contra. Importatorii se asteapta la noi majorari de preturi pentru produsele ceramice aduse din Italia. 

De la aproximativ cinci euro/metru patrat, ceramica italiana a ajuns sa coste, in decembrie 2004, aproape sapte euro, spune Dragos Bonea de la Delta Distribution. "Anul acesta se prefigureaza cam aceeasi tendinta", apreciaza Bonea. 

De ce nu aplica si italienii aceeasi metoda ca spaniolii? Producatorii din Italia mizeaza pe calitate, sustin o parte din importatorii romani. Ei vor sa fie primii pe piata produselor de lux. "Nu ne intereseaza piata de placi ceramice de 4-5 euro/metru patrat. Aici concurenta este foarte mare si nu vrem sa vindem asemenea produse", explica Octavian Popa, director regional al producatorului italian de ceramica Marazzi.

In plus, importatorii de ceramice italienesti s-au obisnuit cu scumpirile si isi construiesc planurile de afaceri in functie de acestea. "Preturile pentru marfurile din Italia cresc, de la an la an, cu circa cinci procente", explica Camelia Manu, director general la societatea importatoare de materiale de constructii Tehnofib.  

Ce efect au majorarile de preturi asupra importatorilor? O parte dintre ei prefera sa-si reduca profitul pentru a se mentine pe piata. "Daca am pornit cu o marja de profit de 50%, acum am ajuns la 10%", spune Manu. 

Pe ce mizeaza importatorii de placi ceramice din Italia in razboiul cu concurenta spaniola? Preturile la gresia si faianta importate din Italia sunt, e drept, in continua crestere. Dar la fel este si cererea. "Anul trecut, vanzarile au crescut cu 100%, chiar daca preturile au fost mai mari cu 6-10%", spune Octavian Popa. Aceeasi evolutie au avut-o si vanzarile de gresie si faianta ale Delta Distribution, care s-au majorat, anul trecut, cu peste 20%, comparativ cu 2003. 

Piata materialelor de constructii va continua sa creasca, potrivit specialistilor, cu 2-3% pe an pana in perioada 2007. Dupa aderarea la UE, rata de majorare ar putea fi de 5-10% pe an, determinata de cresterea puterii de cumparare si a pietei imobiliare.

Importatorii sunt "ajutati" si de producatorii autohtoni. Piata de placi ceramice din Romania, estimata la circa 90 de milioane de dolari, este dominata de Cesarom si Sanex Cluj-Napoca, care au, fiecare, circa 30-35% din vanzarile totale. Preturile de desfacere pentru placile ceramice produse la noi sunt cel putin egale cu cele din import. Prin urmare, efectele bataliei pentru piata romaneasca de gresie si faianta sunt investitii de peste 1,4 milioane de euro, preturi in crestere pentru ceramica italiana si din ce in ce mai mici pentru cea spaniola. Ramane de vazut care va fi tactica adoptata de producatorii romani, pentru pastrarea cotei de piata.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/atacul-spaniol-si-apararea-italiana-979738
979738
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.