Aproape 90% dintre români au un nivel redus de înţelegere a problematicilor legate de bani

Postat la 17 iulie 2012 38 afişări

Este concluzia la care s-a ajuns în urma unui studiu realizat de ING în zece ţări din Europa. Conform acestuia, cunostinţele şi abilităţile financiare ale românilor s-au diminuat semnificativ în ultimele 18 luni. Studiul a mai arătat că doar 21% dintre români deţin un plan pentru pensie, deşi 86% au cunoştinţe corecte în ceea ce priveşte subiectul economisirii din timp.

de Ioana Luciana Matei

Evaluarea abilităţilor financiare s-a realizat pe baza unui test cu 13 întrebări, axat pe patru direcţii: viitorul financiar, aspecte financiare legate de gospodărie, economisire şi investiţii. în funcţie de numărul răspunsurilor corecte, respondenţii au fost încadrati în patru profile de cunostinte privind finanţele personale: neştiutor; începător; mediu şi avansat. "FQ Test" - lansat în premieră de ING în 2010 revine în acest an pe respondenţi din: Bulgaria, Cehia, Grecia, Olanda, Polonia, România, Slovacia, Spania, Turcia şi Ungaria.

Rezultatele cercetării arată că, în cursul ultimelor 18 luni, nivelul de cunoştinţe financiare al consumatorilor români s-a redus: 88% dintre respondenţi se încadrează în 2012 în profilele "începător" şi "neştiutor", cu 11% mai mult faţă de 2010. O evoluţie similară se regăseşte, de altfel, la nivelul tuturor ţărilor analizate, în medie 86% dintre respondenţii din cele 10 tari europene încadrandu-se în aceste două profile (cu 6% mai mulţi faţa de 2010).

În rândul consumatorilor români, procentul persoanelor care demonstrează un nivel foarte redus de înţelegere a problematicilor legate de bani - profilul "neştiutor" - aproape s-a triplat, de la 8% în 2010 la 21% în prezent. În acelaşi timp, categoria consumatorilor români care înteleg elementele de bază legate de administrarea banilor dar întâmpină dificultăţi în a utiliza concepte financiare esenţiale ("incepatori") s-a diminuat uşor, de la 69% în 2010 la 67% în prezent. Ponderile celor două profile sunt similare celor înregistrate la nivel european, de 20% pentru segmentul "neştiutor" şi 66% pentru "începători".

La polul opus, cei mai informaţi cu privire la chestiunile legate de bani sunt grecii, 24% dintre respondenţi corespunzând profilelor "mediu" şi "avansat" de cunostinţe financiare, urmaţi de olandezi (cu 22%), maghiari (cu 15%) şi cehi (cu 14%). Cu 12% dintre respondenţi în aceste două categorii, românii şi bulgarii se plasează la mijlocul clasamentului, înaintea polonezilor (cu 11%), slovacilor (cu 6%), spaniolilor (cu 9%) şi turcilor (cu 7%).

Întrebările referitoare la economisire s-au dovedit cele mai dificile atât pentru publicul român, cât şi la nivelul celor 10 ţări implicate în studiu. Astfel, întrebările cu cel mai redus număr de răspunsuri corecte sunt cele legate de economisire (40% în România vs. 41% nivel mediu), problemele financiare din gospodărie (46% vs. 45% mediu), viitorul financiar (51% vs. 52% mediu) şi investiţii (52% vs. 50% mediu).

În cadrul aceluiaşi studiu, ING a dezvoltat şi un test pentru determinarea personalităţii financiare. Cercetarea s-a realizat prin auto-evaluare, pe baza unui chestionar privind atitudinea faţă de risc, modul de a lua decizii financiare (raţional sau emoţional), nivelul de cunoaştere a produselor financiare, atitudinea faţă de bani etc. în urma cercetarii au fost identificate patru personalităţi financiare distincte: relaxat, optimist, pragmatic şi vizionar.

Conform cercetării, 47% dintre români s-au identificat cu profilul persoanelor "vizionare" - cu un mod de a gândi orientat spre soluţii, 32% din respondenţi se încadrează în profilul "optimistului" - persoane cărora le place să profite de fiecare moment şi se bazează mult pe intuiţie, îşi asumă riscuri şi nu le este teamă de viitorul financiar, iar 11% dintre respondenţi întră în categoria persoanelor "relaxate" care iau decizii mai mult intuitiv, bazându-se mai degrabă pe ceea ce simt decât pe o gândire riguroasă. Persoanele "pragmatice" - incluzând consumatorii care iau decizii în mod obiectiv şi se bazează mai degrabă pe o gândire riguroasă decât pe ceea ce simt - ocupă un procent de numai 10% din total.

Lansat în premieră la sfârşitul anului 2010, ca instrument de măsurare a cunoştinţelor şi abilităţilor financiare, componenta privind personalitatea financiară a consumatorilor este noutatea adusă de "FQ test" în acest an. Studiul urmăreşte continuarea demersurilor de dezvoltare a nivelului de educaţie finaciară a publicului.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
financiar,
ing,
cunostinte financiare,
pensii
/actualitate/aproape-90-dintre-romani-au-un-nivel-redus-de-intelegere-a-problematicilor-legate-de-bani-9873717
9873717
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.