Povestea tinerei care a transformat într-o afacere profitabilă lucrurile pe care alţi oameni le aruncă fără să se gândească prea mult

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 18 martie 2023 29258 afişări

Pe Adelina Rata, imaginaţia a îndemnat-o totdeauna să vadă potenţial în piesele vestimentare sau tot felul de materiale care altfel poate ar deveni deşeuri. Una dintre primele experienţe de acest tip s-a petrecut în 2014, când, dintr-o veche fustă de piele a mamei ei, şi-a făcut accesorii pe care le-a purtat mândră la serviciu.

A fost doar primul pas, pentru că atunci colegele i-au remarcat „bijuteriile” şi au rugat-o să creeze şi pentru ele altele asemenea, devenindu-i astfel primele cliente. Această activitate nu a fost nimic mai mult decât un hobby până în 2016, odată cu venirea pe lume a primei fetiţe a Adelinei. Atunci a început să-şi dorească tot mai mult să transforme acest hobby în business, pentru a putea petrece cât mai mult timp cu ea, acasă. „Această trecere s-a petrecut natural, treptat, a fost mult de muncă şi încă este. În această perioadă, am învăţat diferite tehnici de a prelucra pielea, am creat mai multe modele de accesorii, am învăţat cum să comunicăm cu clienţii, care sunt preferinţele lor şi am învăţat să ne adaptăm”, spune Adelina Rata. Vorbeşte la plural, deoarece Haiart – aşa cum se numeşte atelierul de accesorii pe care îl coordonează – este de fapt o afacere de familie, în care îl are alături pe soţul ei, Cătălin. Dacă Adelina este partea creativă a afacerii, fiind responsabilă de crearea modelelor, producţie şi comunicarea cu clienţii, lui Cătălin îi revin sarcinile tehnice, precum gestiunea site-ului, a comenzilor, legătura cu furnizorii, achiziţiile, contabilitatea şi fotografierea produselor. Activitatea amândurora are loc în atelierul lor din Constanţa, amenajat într-o cameră din apartamentul în care şi locuiesc. „Eu am terminat Facultatea de Ştiinţe Agronomice, însă adevărata mea aplecare a fost către pictură, desen, modă şi chiar am urmat şi cursuri în acest sens, cursuri care m-au ajutat ulterior în businessul nostru”, povesteşte Adelina Rata. La rândul lui, Cătălin a terminat Facultatea de Management şi Marketing, iar în prezent, pe lângă afacerea pe care o au în comun, este şi angajat pe poziţia de controlor de trafic aerian. „Nu am avut o investiţie iniţială, primele produse au fost create cu piele primită de la alţi creatori care mai aveau resturi de piele pe care nu le mai foloseau şi ni le-au dăruit, iar apoi investiţiile au fost făcute din încasări, treptat.”

Iar încasările au dus la o cifră de afaceri de 375.000 de lei în 2022, cu un profit de 195.000 de lei. Cea mai mare realizare a anului trecut pentru fondatorii Haiart a fost participarea la un târg internaţional de bijuterii, organizat în Amsterdam, unde au participat unii dintre cei mai talentaţi creatori de bijuterie din lume, provenind din ţări ca România, Coreea de Sud, Japonia, Ţările de Jos, Italia, Germania, Franţa, Bulgaria şi altele. Produsele Haiart se vând online, pe propriul site, dar şi la târguri de profil, ajungând să fie purtate de amatori de accesorii din State Unite ale Americii, Canada, Marea Britanie, Franţa, Suedia, Germania, Italia, Luxemburg şi multe altele. „În principal, clienţii noştri sunt doamne şi domnişoare care îşi doresc să poarte accesorii speciale, ele fiind realizate manual, în serii mici şi unicat, personalizabile, pe care le pot asorta la orice ţinută. Fiind accesorii versatile, sunt un cadou potrivit atât pentru iubitoarele stilului minimalist, cât şi pentru cele care adoptă stilul statement. Un mic procent din clienţi este reprezentat de bărbaţi.” Ca preţuri, piesele Haiart pornesc de la 60 de lei şi pot ajunge la 500 de lei. Produsele-emblemă sunt cerceii cu model floare, care costă 100 de lei, şi colierele cu bonbons din piele, care costă 125 de lei. „Provocări avem atunci când căutăm materia primă, pentru că nu toată pielea este potrivită pentru accesoriile noastre, trebuie să se încadreze într-un anumit standard, motiv pentru care nu tot timpul găsim culorile pe care ni le dorim.” O provocare a fost şi crearea site-ului, de care s-a ocupat Cătălin Rata, fără a avea cunoştinţe anterioare. Provocări sunt şi când pozează produsele, întrucât culoarea produsului în poză trebuie să fie cât mai apropiată de realitate şi este greu să reuşească asta în afara unui studio foto. „În toată această aventură antreprenorială a noastră, cred că, în primul rând, am ajuns să ne cunoaştem pe noi mai bine, am văzut de câtă muncă este nevoie ca să poţi construi ceva de la zero şi astfel am ajuns să apreciem mai mult ceea ce avem şi să fim mai recunoscători”, mărturiseşte Adelina. Mai departe, ea şi soţul ei îşi doresc să păstreze trendul ascendent al afacerii pe care au fondat-o şi să caute, totodată, un spaţiu mai mare în care să-şi desfăşoare activitatea, să poată coopta colegi în echipă şi să poată instala echipamente mai mari, care să le uşureze munca.  

Produsele Haiart se vând online, pe propriul site, dar şi la târguri de profil, ajungând să fie purtate de amatori de accesorii din State Unite ale Americii, Canada, Marea Britanie, Franţa, Suedia, Germania, Italia, Luxemburg şi multe altele.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Galop Coffee Shop – cafenea de specialitate (Satu Mare)

Fondatori: Raul Murgu şi Raul Paşcoviciu

Investiţie iniţială: 5.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 300.000 de lei (60.000 de euro)

Prezenţă: Satu Mare


Mr. H Jewellery – atelier de bijuterii (Cluj-Napoca)

Fondator: Horea Moldovan

Cifră de afaceri în 2022: 250.000 de lei (50.000 de euro)

Prezenţă: online


Meat Up – restaurante (Cluj-Napoca)

Fondatori: Paul Petri şi Viorica Nechiti

Investiţie iniţială: 100.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 2,5 mil. lei (500.000 de euro)

Prezenţă: Cluj-Napoca


Allurene – brand de cosmetice (Târgu-Mureş)

Fondatoare: Gina Bordaş

Investiţie iniţială: 170.000 de euro

Cifră de afaceri pentru primul an de activitate: 400.000 de euro

Prezenţă: online

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Afaceri de la zero,
accesorii,
afaceri,
bijuterii

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.