Lucian Enaru, Schneider Electric, despre pandemie: „Nimic n-a mai corespuns cu planurile făcute pe hârtie, am navigat fără hartă şi fără busolă". Ce atuuri l-au ajutat să depăşească, cu echipa, vremurile de criză

Autor: Andra Stroe Postat la 16 septembrie 2022 124 afişări

Lucian Enaru a preluat conducerea operaţiunilor locale ale Schneider Electric, companie pentru care lucra de peste 15 ani, chiar când zorii crizei COVID se iveau la orizont. Cu ajutorul lecţiilor aduse de crizele precedente, a reuşit să ţină cârma dreaptă prin furtuna economică traversată de mediul de business. Coordonatele după care s-a ghidat? Experienţa, discernământul, judecata, spune el.

„Sigur că atunci când am preluat mandatul nu mă aşteptam să am, în doar câteva săptămâni, parte de o asemenea transformare de proporţii, dar am privit situaţia cu obiectivitate şi din perspectiva experienţei de schimbare pe care o aveam, iar deciziile pe care le-am luat, acum când privesc în urmă, au fost în majoritatea lor rapide şi corecte”, spune executivul numit în fruntea operaţiunilor locale ale companiei Schneider Electric la începutul anului 2020. La acel moment i-a fost încredinţată şi conducerea operaţiunilor din Republica Moldova ale companiei, iar anul acesta şi-a extins atribuţiile şi pe piaţa din Armenia.

Lucian Enaru consideră că lecţia principală pe care a deprins-o din parcursul ultimilor doi ani a fost aceea a flexibilităţii, a capacităţii de a analiza repede situaţia curentă, oricare ar fi fost aceea, şi de a lua măsuri rapid, adaptate la circumstanţe. „Nimic n-a mai corespuns cu planurile făcute pe hârtie, am navigat fără hartă şi fără busolă, a trebuit să ne bazăm pe experienţă, discernământ şi judecată. Surpriza cea mai plăcută pentru noi a fost accelerarea transformării digitale, o viteză de adoptare a noilor tehnologii la care, până la începerea pandemiei, nu puteam decât să visăm.”

Într-o retrospectivă mai largă, ce cuprinde evoluţia din ultimele decenii a pieţei locale, executivul spune că România a fost o ţară în care „cred că nimeni nu s-a plictisit în ultimii 30 de ani”. Transformările, susţine el, au fost constante, „ne-am obişnuit cu schimbarea ca stare de fapt, dacă pot spune asta”. În ceea ce-l priveşte, susţine că a fost important să valorifice aceste transformări, atât la nivel personal, cât şi la nivel profesional.

Compania pe care o conduce a intrat pe piaţa locală în urmă cu 25 de ani, reunind operaţiunile companiilor Telemecanique şi Merlin Gerin, prezente în România încă din 1993. „Am venit de la bun început pe o bază solidă, dar cu ambiţii foarte mari şi cu un portofoliu de produse şi soluţii care ne justifică ambiţiile”, spune el. În primul an, în 1997, au fost deschise filiale în Constanţa, Cluj, Iaşi, Braşov, Craiova şi Timişoara, „pentru că ne interesau pe de o parte marile centre urbane, cu proiecte rezidenţiale în derulare, iar pe de altă parte, centrele industriale, unde puteam propune soluţiile noastre pentru marile companii”. La început, compania a avut clienţi în special din rândul multinaţionalelor, companii industriale active în România. Jucătorul a ajuns lider în piaţa de echipamente de management al energiei şi a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 81 de milioane de euro, având la ora actuală o echipă de aproximativ 320 de angajaţi. În plus, adaugă Enaru, „ţara noastră reuneşte prin centrul de suport clienţi Bucharest Shared Services HUB aproximativ 120 de colegi care vorbesc 16 limbi diferite, acoperind 27 de ţări şi reprezintă un partener global care furnizează o experienţă unică pentru clienţii noştri din întreaga lume”.

Breakfast with the GM”. Lucian Enaru se descrie drept un om foarte matinal şi ne-a împărtăşit faptul că are o rutină pe măsură. „Mă trezesc de obicei la ora 5:00-5:30, beau cafeaua de dimineaţă şi, timp de jumătate de oră, citesc presa, apoi ascult un podcast sau audio book, după care, timp de 45 de minute, ies să fac mişcare, fie alergare, fie plimbare, iar la 6:30 mă îndrept spre birou şi ajung printre primii. Sunt privilegiat având susţinerea soţiei mele şi a celor apropiaţi.” O zi de lucru, adaugă el, include fie întâlniri cu clienţii, fie participarea la evenimente sau conferinţe.

În paralel cu aceste activităţi îşi rezervă timp şi pentru a întâlni membrii echipei. „Sunt deschis şi, mai ales în contextul curent, am încercat să găsesc, alături de colegii din departamentul de resurse umane, căi de a ne întâlni informal şi de a ne cunoaşte mai bine chiar dacă lucrăm acum într-un regim hibrid. Am acum asemenea întâlniri – se numesc formal Breakfast with the GM – dar sunt discuţii relaxate, matinale, cu câte zece colegi care îşi doresc să mă întâlnească şi care ajung să se cunoască între ei şi să mă cunoască şi pe mine mai bine. Regimul hibrid nu are de ce să ne împiedice să ne întâlnim şi să ne consolidăm cultura organizaţională.” Întâlnirile sunt importante, crede el, mai ales în cursul zilelor de lucru, căci fiecare interacţiune cu ei îl încarcă pozitiv. Energia necesară conducerii companiei o găseşte şi în alte surse. „Liniştea din familie mă ajută să mă încarc cu energie şi programul de lucru din ultimii ani mi-a permis să petrec mai mult timp cu ei, timp care pentru mine a fost foarte preţios. Schimburile de idei cu colegii mei, atât de aici, cât şi din străinătate îmi ridică probleme şi îmi dau răspunsuri, mă ajută să iau în considerare mai multe variabile şi mai multe perspective atunci când am de luat o decizie. Interacţiunile cu oamenii în general mă ajută şi mă încarcă.” În weekend dedică timp familiei, iar în timpul săptămânii încearcă să îmbine activităţile profesionale cu cele de familie şi cele sportive. „Gestionarea work-life balance-ului reprezintă o provocare căreia încerc să-i fac faţă cât mai bine posibil.”

Ca lider, se descrie drept unul corect, iar la modul general integritatea şi corectitudinea faţă de oameni sunt caracteristicile care i se par extrem de importante într-un rol de leadership. De altfel, este de părere că integritatea este o calitate extrem de importantă pentru orice membru al unei echipe. „Fără ea, nu poţi să te bazezi că echipa va funcţiona. Integritatea şi onestitatea hrănesc încrederea, iar încrederea este liantul echipei.” Acum poate şi mai mult decât în trecut, adaugă el, trebuie să ne bazăm pe integritate, etică şi simţul responsabilităţii când vine vorba de toţi membrii echipei, „câtă vreme nu mai lucrăm fizic împreună, ci fiecare de unde şi-a stabilit şi de unde îi este cel mai confortabil”. Cât despre greşeli, susţine că le tolerează în sensul în care cu toţii avem ceva de învăţat din paşii greşiţi pe care îi mai facem din când în când, nimeni nefiind perfect. „Dar nu tolerez ascunderea greşelilor sau minciuna, iar asta se leagă de ce spuneam mai devreme cu privire la integritate. O greşeală pe care o recunoşti şi o comunici repede poate fi remediată cu consecinţe minime. Una pe care o ascunzi are şanse să genereze consecinţe grave sau de durată.”


Carte de vizită

Lucian Enaru, s-a alăturat companiei în urmă cu aproape 17 ani, iar în rolul actual a fost numit în iarna anului 2020;

Este absolvent al Universităţii Politehnica din Bucureşti, Facultatea de Electrotehnică (acum Facultatea de Inginerie Electrică);

În ultimul an şi-a făcut lucrarea de diplomă în Finlanda, în cadrul Helsinki University of Technology, pe o temă care viza aplicaţiile energiei solare, partea practică presupunând montarea unui ansamblu de panouri solare chiar în incinta universităţii;

Şi-a început cariera în automatizări industriale, la o companie locală despre care spune că reprezenta una dintre marile companii internaţionale în domeniu;

Este pasionat de sport şi de drumeţiile pe munte, iar în copilărie, când a practicat înot de performanţă, îşi dorea o carieră în domeniul sportiv.


O alegere pragmatică. În copilărie, cum toţi cei din familia sa erau ingineri, a visat, la rândul său, să devină şi el unul. „Pe lângă aceste modele, un vis personal a fost să fiu sportiv de performanţă. Am făcut înot de performanţă în clasele primare. Am făcut şcoală cu profil sportiv şi mă vedeam un campion, având în jurul meu personalităţi sportive de succes, care erau exemple pentru toţi copiii.” Odată ajuns în Bucureşti însă, aspiraţiile sale sportive s-au diminuat şi s-a reîntors la modele din familie şi la visul de inginer. S-a înscris la Facultatea de Electrotehnică (acum Facultatea de Inginerie Electrică) din cadrul Universităţii Politehnica Bucureşti, iar în ultimul an şi-a făcut lucrarea de diplomă în Finlanda, în cadrul Helsinki University of Technology, pe o temă care viza aplicaţiile energiei solare, partea practică presupunând montarea unui ansamblu de panouri solare chiar în incinta universităţii.

Pasionat de drumeţiile montane, Lucian Enaru povesteşte că anul acesta, ca destinaţie de concediu, a bifat atât marea, cât şi muntele. „Sunt iubitor de natură şi îmi place să urc pe munte, dar în acelaşi timp, îmi place să mă bucur şi de liniştea mării alături de familie. Anul acesta le-am putut bifa pe amândouă, atât în ţara noastră, cât şi în străinătate.” În vacanţe susţine că reuşeşte să se deconecteze de job, „dar dacă este nevoie de mine, rămân şi în contact. Am încredere în colegii mei, care îmi ţin locul în perioadele în care sunt plecat”.

La capitolul lectură, două cărţi pe care executivul le consideră de nelipsit din biblioteca unui lider sunt „Leaders Eat Last”, a lui Simon Sinek, şi „Atlas of the Heart”, scrisă de Brené Brown.

Prioritatea principală? Extinderea echipei. Indiferent de situaţiile imprevizibile care au apărut şi continuă să apară la nivel global şi care ne afectează pe toţi, Lucian Enaru consideră că prin inovaţie, digitalizare şi orientarea concretă spre sustenabilitate a putut face faţă, alături de echipa sa, tuturor provocărilor, „şi continuăm să facem acest lucru”. Unul dintre obiectivele sale viitoare este creşterea echipei, în special ca răspuns al faptului că Schneider Electric România îşi propune să fie implicat activ în dezvoltarea ţării şi a segmentului energetic, în mod special. „Drept urmare, investim în continuare în oameni. Susţinerea activităţilor din universităţi (atragerea studenţilor), proiectele de sustenabilitate în care investim pentru protejarea mediului înconjurător, reprezintă priorităţi permanente pentru noi.” Sfatul pe care Lucian Enaru l-ar da unui tânăr aflat acum la începutul carierei este: să înveţe cât mai mult, de oriunde poate şi să profite de oportunităţile care se ivesc, deoarece, spune el, de cele mai multe ori ajungem să regretăm oportunităţi pe care le-am omis, fie din lipsă de timp, fie dintr-o anumită teamă. „Să aibă curaj să îşi asume şi eşecuri, căci din ele învăţăm cel mai mult.”


Acum, poate şi mai mult decât în trecut, trebuie să ne bazăm pe integritatea, etică şi simţul responsabilităţii al tuturor membrilor echipei, câtă vreme nu mai lucrăm fizic împreună, ci fiecare de unde şi-a stabilit şi de unde îi este cel mai confortabil.

Lucian Enaru, Country General Manager, Schneider Electric România, Republica Moldova şi Armenia


Sustenabilitatea, laitmotivul viitorului. În încheiere, executivul subliniază că viitorul este electric, misiunea companiei pe care o conduce fiind aceea de a se asigura că acest viitor poate fi alimentat continuu şi eficient şi că, dincolo de toate, este sustenabil. Potrivit lui, sustenabilitatea va deveni o cerinţă tot mai accentuată, pe măsură ce consumul nu încetează să crească „şi resursele epuizabile sunt... ei bine, epuizabile”. Astfel, adaugă Enaru, un control automat al casei, al clădirii de birouri, al halei de producţie va fi necesar nu numai pentru un consum raţional şi echilibrat, ci şi pentru confortul nostru. „Ne vom obişnui tot mai mult să interacţionăm cu inteligenţa artificială şi vom începe să învăţăm şi noi de la ea, nu doar vice-versa.” Potenţial enorm au, în continuare, marile companii industriale şi, de altfel, către acestea ne îndreptăm acum la nivel global, completează el. „Ne uităm cu atenţie nu numai la centrele lor proprii de producţie, ci şi la furnizorii lor de materiale şi materii prime, analizăm lanţurile valorice şi venim cu propuneri care să reducă amprentele de carbon şi consumurile de energie la nivelul tuturor verigilor. Acesta este un aspect care ne priveşte pe fiecare dintre noi. Şi scopul nostru este foarte simplu: să permitem tuturor să profite la maximum de energia şi resursele noastre. Credem că tehnologia ne permite să susţinem progresul şi sustenabilitatea pentru toţi. La Schneider Electric numim acest lucru Life Is On, pentru că, pe de o parte, trebuie să aducem energie tuturor oamenilor care nu au acces la ea, dar în acelaşi timp trebuie să ne asigurăm că amprenta de carbon va fi înjumătăţită în următorii 20 de ani.”

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
LEADERSHIP,
Lucian Enaru,
Schneider Electric,

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.