Dacă ar fi să dai timpul înapoi, ai mai dori să te faci antreprenor, ai vrea să intri într-o afacere? Eu n-aş mai lua-o de la capăt, niciodată!

Postat la 31 octombrie 2022 814 afişări

Dacă ar fi să dai timpul înapoi, ai mai dori să te faci antreprenor, ai vrea să intri într-o afacere? Eu n-aş mai lua-o de la capăt, niciodată!

Dacă ai putea da timpul înapoi, ai face la fel? „Am o gândire nu foarte optimistă legată de antreprenoriat, eu n-aş mai lua-o de la capăt niciodată”, a spus Dinu Cismărescu, de la Franch Backery, la emisiunea Viaţa ta e un business, de la canalul de televiziune Aleph Business.

Nu multă lume a auzit de Dinu Cismărescu, dar de French Backery da, un business apărut acum două decenii.  După ce treci prin toate etapele, de creştere a unui business, de scădere a lui când vin crizele, după ce te lupţi zi de zi cu societatea, cu clienţii, cu oamenii, cu autorităţile, cu percepţia pe care o au oamenii faţă  de patroni, parcă nu ai vrea să o iei de la capăt.  Foarte mulţi antreprenori care au avut şansa de a-şi crea un business, de a construi un brand, de a câştiga sau pierde bani se gândesc câteva secunde înainte de a răspunde la întrebarea dacă ar face la fel dacă ar putea să dea timpul înapoi.  Bineînţeles că pentru prima generaţie de patroni, adică cei din anii ’90 sau prima generaţie de antreprenori după anul 2000 intrarea în afaceri a fost făcută fără să ştie ce-i aşteaptă. De aceea mulţi parcă n-ar mai vrea să o ia de la capăt în aceleaşi condiţii.

Ioan Popa, cel care a creat de la zero, acum trei decenii, businessul Transavia, cel mai mare producător de carne de pui din România şi pe care l-a adus la afaceri de aproape 1 miliard de lei, spune că ceea ce a făcut  nu ar mai putea să realizeze acum, pentru că s-au schimbat multe în economie, în business, în societate. El a spus la emisiunea ZF Lecţii de business, o emisiune susţinută de First Bank, că astăzi stai la un computer, la plajă, şi te uiţi cum faci bani fără să mişti un deget. „Asta e lumea de astăzi.” Iar ca o consecinţă nu o să mai vedeţi dezvoltări de mari companii româneşti, ci doar antreprenori care vând. 

După 30 de ani de capitalism, când lumea deja are o experienţă, când poate trage linie mulţi preferă să nu mai aibă bătaie de cap cu producţia, cu businessurile care implică oameni mulţi, cu afaceri care sunt expuse publicului şi nu în ultimul rând cu afaceri care sunt în relaţie directă cu clientul. De aceea foarte mulţi preferă să devină consultanţi, psihologi, să-i înveţe pe alţii cum să facă business, deşi ei n-au făcut un business la viaţa lor, pentru că acest lucru nu implică investiţii mari, expunere mare în piaţă, ci doar relaţii de networking. România a devenit o ţară de consultanţi de leardership, de strategi, de oameni care îi învaţă pe alţii cum să facă business

. Dar întrebarea este cine mai vrea să facă un business. Dinu Cismărescu spune că el nu, 20 de ani i-au fost de ajuns. Bineînţeles că în fiecare an apar noi oameni dornici să facă business, să câştige bani, să fie independenţi, să nu mai depindă de nimeni. Dar realitatea este alta, nu devii mai independent, ci dimpotrivă, obligaţiile sunt mult mai mari şi mai greu de dus decât mulţi îşi pot închipui. În businessul din România trebuie să ai rezistenţă, rezilienţă, anduranţă, chiar şi când doar plimbi nişte contracte. Pentru cei care lucrează cu statul s-ar putea ca stresul să devină la un moment dat insuportabil, chiar dacă câştigul este înzecit. Pentru cei care lucrează în piaţa liberă, câştigarea sau pierderea unui contract poate schimba un business în bine sau în rău. Mulţi spun că nu are niciun sens să te apuci de ceva unde cu chiu cu vai ajungi la o marjă de 10%, şi asta după un efort care nu merită. Dacă ţi-ai dedica aceeaşi energie pe pieţele financiare, poţi să obţii un câştig mai mare, chiar dacă riscul este mult mai mare.

Noua generaţie mai degrabă ar investi în criptomonede, s-ar uita după Elon Musk şi după acţiunile Tesla în fiecare zi, decât să se ocupe de creşterea puilor. Florin Constantin, fondatorul unei firme de recrutare de specialişti în agrobusiness, Agxecutive, a declarat la ZF Agriculture Summit 2022 că tinerii de astăzi nu se mai întorc din străinătate pentru a lucra în agricultură. La fel se întâmplă şi în alte sectoare. Cu toţii predicăm necesitatea investiţiilor în producţie şi mai puţin în consum, dar întrebarea este cine mai vrea să muncească în producţie? Tinerii din noile generaţii nu s-au născut în România, ci s-au născut în Europa. Iar de aici se schimbă întreaga filosofie legată de muncă, de business.

În fiecare an apar noi oameni dornici să facă business, să câştige bani, să fie independenţi, să nu mai depindă de nimeni. Dar realitatea este alta, nu devii mai independent, ci dimpotrivă, obligaţiile sunt mult mai mari şi mai greu de dus decât mulţi îşi pot închipui. În businessul din România trebuie să ai rezistenţă, rezilienţă, anduranţă, chiar şi când doar plimbi nişte contracte.

(cristian.hostiuc@zf.ro)

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Editorial,
antreprenori,
afaceri,
societate

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.