16% dintre şoferii din România consumă ocazional băuturi alcoolice înainte de a conduce

Autor: Ioana Matei Postat la 16 aprilie 2019 64 afişări

„Din trafic” este unul dintre proiectele incluse în catalogul „Cele mai responsabile companii din România” şi este o iniţiativă de informare a Ursus Breweries referitoare la consumul de alcool la volan.

Motivaţie

Încurajarea consumului responsabil de alcool este parte a strategiei de dezvoltare durabilă a Ursus Breweries, potrivit reprezentanţilor companiei. Această conduită de business este definită de altfel în industria producătorilor de alcool la nivel global prin acordul internaţional Producers’ Commitments, la care compania aderă prin grupul Asahi, din care face parte. Prin acest acord, cei mai mari producători de alcool la nivel global şi-au asumat o serie de obiective precum reducerea şi prevenirea consumului de alcool în rândul minorilor,  întărirea codurilor de bună practică în materia comunicării comerciale sau informarea corectă şi adecvată a consumatorilor.

Potrivit studiului de risc în trafic SARTRE, realizat de Poliţia Română prin Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii în anul 2014, la nivelul anului respectiv 16% dintre conducătorii auto chestionaţi au declarat că li s-a întâmplat ca ocazional să consume băuturi alcoolice înainte de a conduce. Situaţia şi implicaţiile acesteia sunt confirmate şi de analizele Institutului Naţional de Statistică, care la nivelul anului 2016 indică peste 3.800 de participanţi la trafic aflaţi sub influenţa alcoolului şi implicaţi în accidente de circulaţie rutieră cauzatoare de vătămări corporale.

Descrierea proiectului

Campania cu obiectiv social şi informativ Din Trafic a fost demarată de Ursus Breweries în anul 2017 ca parte a strategiei de promovare a consumului responsabil de alcool la nivel naţional şi este dezvoltată sub umbrela platformei proprii de comunicare Despre Alcool. În rândul partenerilor implicaţi se numără Poliţia Rutieră, Direcţia Rutieră, Poliţia Română, Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminaliţăţii, Cult Market Research, Costin Tătuc, specialist în siguranţă rutieră. 

Proiectul cuprinde mai multe activităţi:

- Trafic FM (derulat între 2017 şi 2019), un instrument de promovare a unui comportament corect şi preventiv pe drumurile publice, prin intermediul articolelor şi video-urilor din studio-ul Trafic FM), un spaţiu similar unui studio de radio amenajat special doar pentru durata acestei campanii. În cadrul acestuia se difuzează informaţii relevante despre responsabilităţile tuturor participanţilor în trafic, soluţii pentru potenţiale situaţii conflictuale şi sfaturi esenţiale despre educaţia rutieră; reguli de bază ale siguranţei rutiere sunt astfel disponibile pentru publicul larg.

- pentru determinarea comportamentului şi a atitudinilor care favorizează încălcarea regulilor de circulaţie de către conducătorii auto, precum şi producerea accidentelor rutiere, Ursus Breweries a realizat şi publicat în octombrie 2018 studiul naţional „Atitudini sociale privind riscul în trafic 2018” şi analiza comparativă a datelor colectate şi prelucrate în cele patru valuri ale acestui studiu în intervalul 2008 – 2018. Studiul este realizat pentru Ursus Breweries de către compania de cercetare sociologică Cult Market Research şi Poliţia Română, prin Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române. Prin intermediul studiului a fost definită şi analiza comparativă care urmăreşte schimbarea principalilor parametri privind atitudinile şi siguranţa în trafic din ultimii 10 ani.

- Zero la Mie (2018 – 2019): la finalul anului 2018, Ursus Breweries şi Poliţia Română au relansat aplicaţia Zero la Mie, cu ajutorul căreia utilizatorii care au consumat alcool pot afla timpul estimativ în care vor ajunge din nou la 0‰ alcool în sânge. Dedicată şoferilor, noua versiune a aplicaţiei include noi funcţionalităţi prin care aceştia pot testa dacă se încadrează în parametrii legali pentru a conduce un autovehicul.

Construcţia şi relansarea aplicaţiei Zero la Mie (lansată în prima versiune în anul 2011) este fondată pe concluziile studiului Ursus Breweries „Atitudini sociale privind riscul în trafic 2018”, care arată că proporţia şoferilor care declară că li s-a întâmplat să conducă după ce au consumat băuturi alcoolice este de aproximativ 9% din totalul şoferilor chestionaţi, cu o frecvenţă ocazională. În analiza comparativă pe ultimii 10 ani, interval în care au fost implementate patru studii de acest fel, a fost identificat faptul că se înregistrează o scădere semnificativă a incidenţei cazurilor de condus sub influenţa alcoolului, de la 29% în 2008 la 16% în 2014 şi la 9% în 2018. Ursus apreciază că şi aplicaţia Zero La Mie, lansată în anul 2011, a avut o contribuţie la această evoluţie pozitivă.

Noua aplicaţie Zero la Mie a înregistrat în primele trei săptămâni de la lansare circa 4.000 de descărcări, ceea ce înseamnă, potrivit reprezentanţilor companiei, că un număr considerabil de utilizatori sunt informaţi asupra consumului responsabil de alcool şi organizatorii speră că acţionează în consecinţă. Utilitatea aplicaţiei este dată de caracterul ştiiinţific al formulei de calcul - formula Widmark - prin care se estimează cantitatea de alcool din sânge; aceasta a fost concepută şi testată împreună cu parteneri care au contribuit la realizarea Zero la Mie, respectiv Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici” şi Poliţia Rutieră Română.

Rezultate

Campania Din Trafic implementată la nivel naţional în intervalul 2017 – 2019 a atins prin acţiunile şi proiectele dezvoltate o audienţă cumulată de peste 12 milioane de persoane, conform serviciului de analiză media MediaTrust, informând asupra consumului responsabil de alcool.

În urma publicării studiului şi a analizei comparative „Atitudini sociale privind riscul în trafic 2018” au fost publicate 98 de ştiri TV, radio şi articole de presă, cu o audienţă cumulată de 11.251.709 persoane.


Cifră de afaceri netă în anul 2017

1,7 mil. lei

Număr de angajaţi

1.443

Valoarea investiţiei (2017-2019)

55.000 euro

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.