Surprize in doze mici

Postat la 22 august 2006 1 afişăre

Prima iesire la rampa a noului director al Petrom a coincis cu ceva rezultate mai putin muzicale pentru urechile investitorilor. Din fericire, cifra de afaceri si profitul au avut cresteri tot de doua cifre, dupa cum ne-am obisnuit in ultimul an.

Prima iesire la rampa a noului director al Petrom a coincis cu ceva rezultate mai putin muzicale pentru urechile investitorilor. Din fericire, cifra de afaceri si profitul au avut cresteri tot de doua cifre, dupa cum ne-am obisnuit in ultimul an.

 

Scumpirea titeiului pe plan international si majorarea cantitatilor de produse vandute au ridicat in prima jumatate a acestui an profiturile Petrom. Mai precis, au ajutat la mentinerea unei cresteri cu aceleasi ingrediente ca si anul trecut. Cu alte cuvinte, rezumatul este acelasi la anuntarea rezultatelor Petrom din ultimul timp: mult confort, putin efort. A nu se intelege minimizarea efortului de investitii, schimbare, imbunatatire a proceselor (care chiar au avut loc), ci linistea obtinerii de profit din pretul ridicat al petrolului pe pietele externe, care sustine cresterea profitului. Au fost schimbari fata de 2005: numarul de angajati a scazut semnificativ (cu 25%, pana la 38.136), s-au descoperit noi resurse de titei si a venit la carma companiei un director "nou-nout". Mariana Gheorghe (50 de ani), noul CEO al Petrom, a iesit prima oara in public de la preluarea functiei in iunie la conferinta de presa pentru anuntarea rezultatelor financiare, conferinta care s-a lasat insa cu ceva scaderi ale pretului actiunilor Petrom pe bursa din Bucuresti.

 

In ziua anuntarii rezultatelor, actiunile au scazut cu circa 3,5%, rezultatele fiind sub asteptarile analistilor. Neplacut, dupa cresterea istorica de 25% a pretului actiunilor Petrom intr-o singura luna a acestui an, februarie.

 

Ce nu a mers bine? "Activitatea de explorare si productie a beneficiat de preturi ridicate la titei, care insa au constituit o provocare pentru segmentele de rafinare si marketing, exercitand presiune asupra marjelor. Impactul negativ al marjelor reduse a fost insa partial contrabalansat de imbunatatirea capacitatii de utilizare a rafinariilor si de cresterea vanzarilor la produse petroliere", explica Mariana Gheorghe mecanismele care au dus la un minus operational de 115 mil. euro, pierduti in rafinare si in benzinarii. Din piata, explicatia suna mai clar: "Rezultatele pe trimestrul al doilea al anului s-au situat semnificativ sub estimarile noastre, diferentele fata de asteptarile noastre fiind de 34,44% la nivelul EBITDA si 44,29% in ceea ce priveste profitul net. Desi modelul nostru a incorporat rezultatele mai slabe asteptate pe segmentul de rafinare si distributie, aveam incredere ca Petrom va reusi sa compenseze cu rezultate foarte puternice din segmentul de exploatare, prin capturarea avantajului dat de cresterea pretului petrolului la nivel international", a explicat pentru Ziarul Financiar unul din equity analistii ING Securities, care s-a mai declarat nemultumit de ritmul insuficient de sustinut in cresterea eficientei, mai exact in rata de utilizare a rafinariilor, a costurilor de productie si a nivelului pierderilor. Noul CEO se pastreaza optimist si spera ca rezultatele se vor imbunatati in a doua jumatate a anului. Insa nici aceasta perioada nu se anunta mai prietenoasa. Obiectivul Petrom de repetare a performantei din 2005 ar putea fi impiedicat fix de aceleasi neajunsuri care au dat si acum rezultatul negativ, si anume segmentele de rafinare si marketing. Alte bete in roate identificate de Petrom ar mai putea fi fluctuatii ale pretului petrolului, marjele din rafinare, dar si evolutia cursului de schimb al dolarului american.

 

Sectorul de rafinare, slabit de preturile mari ale petrolului si de consumul ridicat de energie, este bulina neagra a companiei, care se echilibreaza insa numai bine cu mina de aur si anume sectorul de explorare si productie, adica cel care furnizeaza materie prima rafinariilor, dar si scoate profit. Asadar, faptul ca barilul extras cu putin peste 13 dolari se vinde in rafinarie cu un pret peste 50 de dolari (de aproape patru ori mai mult) duce rafinariile pe minus, iar sectorul de extractie pe un plus semnificativ. Pretul mare al petrolului dezavantajeaza toate rafinariile, iar companiile petroliere care nu au in portofoliu extractie au de suferit. Este si avantajul Petrom fata de Rompetrol pe piata romaneasca, avantaj vizibil mai ales in perioadele de instabilitate a pretului petrolului.

 

Rompetrol, companie orientata spre downstream - prelucrarea titeiului si vanzarea produselor -, a avut in primele trei luni ale anului pierderi din cauza cresterii pretului la titei, pe care il importa in totalitate: "Dobanzile mari duc la o crestere a cheltuielilor financiare in acest an fata de anul trecut (...). Trebuie sa aveti in vedere ca importam tot titeiul pe care il procesam", spunea Philip Stephenson, vicepresedinte al The Rompetrol Group BV (TRG), la anuntarea rezultatelor financiare ale companiei pe primele trei luni ale anului, cand sectorul de rafinare a pierdut 23 mil. dolari.

 

Rezultatele Petrom par a fi egale, desi cu mici surprize, de la trimestru la trimestru. In absenta unor planuri marete de eficientizare a rafinariilor sau de castigare prin metode nestiute si neauzite de cota de piata - in downstream, singurul impuls de crestere sau scadere este in continuare pretul petrolului.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Surprize in doze mici
/opinii/surprize-in-doze-mici-1006731
1006731
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.