Deceniul exuberant

Postat la 20 ianuarie 2010 18 afişări

Ultimii zece ani au fost poate cei mai fericiti din istoria informatica. Ne-au adus inovatii spectaculoase, produse revolutionare si o radicala schimbare de paradigma.

Mi-am facut un obicei ca la inceput de an sa incerc o retrospectiva a anului care a trecut. De data aceasta s-a incheiat si un deceniu si mi-a sarit in ochi o interesanta simetrie: decada a inceput cu o criza si s-a terminat tot cu o criza. In primul caz a fost vorba despre caderea dot-com-urilor, iar implicatiile majore au vizat in principal industria IT, in vreme ce criza actuala este mult mai ampla si afecteaza toate industriile.

Ar fi interesanta o discutie despre asemanarile si diferentele dintre cele doua situatii, insa nu ma simt suficient de competent pentru o asemenea intreprindere, asa ca ma multumesc doar sa constat ca in ambele cazuri s-au auzit aceleasi indemnuri: acum e momentul sa investiti in tehnologie, pentru ca veti avea un avantaj in fata concurentei cand economia isi va reveni. O alta asemanare este faptul ca ambele crize au urmat unor perioade de exuberanta in zona tehnologiilor, diferenta constand in "rationalitatea" acesteia. La sfarsitul anilor '90, asteptarile investitorilor cu privire la posibilitatile comerciale ale internetului erau irationale si caderea a antrenat de-a valma companii cu potential si companii care doar capitalizau promisiuni. Exuberanta anilor 2000-2009 este in schimb mult mai sanatoasa si insoteste o serie de mutatii importante nu doar in privinta tehnologiilor IT, ci si in viata noastra de zi cu zi.

Poate cea mai buna expresie a acestei diferente consta intr-o alta simetrie: in ianuarie 2000, un ISP numit AOL cumpara colosul media Time Warner cu 164 de miliarde de dolari. In decembrie 2009, Time Warner se descotoroseste de un AOL fara valoare. O retrospectiva a deceniului nu ar incapea cu siguranta in aceasta pagina, dar cateva repere pot oferi o imagine cat de cat sugestiva a acestor ani fericiti. In primul rand as remarca faptul ca decada poate fi caracterizata printr-o sintagma care deja s-a tocit de prea multa folosire: Web 2.0. Desi termenul a fost inventat mai tarziu si a fost teoretizat de Tim O'Reilly abia in 2005, el acopera cam tot ceea ce s-a intamplat dupa caderea dot-com-urilor, pentru ca web-ul a inceput sa se afirme ca platforma imediat dupa ce lumea a realizat ca e-comertul este mult prea putin fata de posibilitatile de interactiune sociala pe care noul mediu le ofera. Retelele de socializare - incepand cu Friendster si terminand cu vedeta de astazi, Facebook - au fost primele care au valorificat acest potential, iar blogurile au adus inca si mai multa culoare si diversitate, marcand o premiera istorica: accesul facil al oamenilor obisnuiti la exprimarea publica.

Daca ar fi sa aleg performerele decadei, m-as opri la trei nume care au marcat aceasta perioada: Google, Apple si Amazon. Pentru primul argumentele sunt din belsug, dar e valabil si avertismentul - acid, ca de obicei - al jurnalistilor de la The Register: Google a devenit noul Microsoft al decadei, remarcand ca daca lui Microsoft i-au trebuit 20 de ani pentru a se transforma dintr-un David al tehnologiei intr-un urias opac si agresiv, Google a reusit aceeasi performanta in doar zece ani.

Cert este insa ca infruntarea dintre cei doi giganti va face multe titluri de prima pagina in anii urmatori.Apple se remarca, in primul rand, prin faptul ca a supravietuit anilor '90 si a reusit sa se reinventeze, re-devenind vedeta din anii '70-'80. Si chiar mai mult decat atat. A ajuns principalul "trendsetter" al decadei si artizanul unui nou mod de a face business. Daca ecosistemul pe care l-a creat in jurul player-ului iPod l-a transformat intr-un mare jucator media, iPhone candideaza fara rivali la titlul de "produsul decadei". Impactul sau a fost enorm si nu s-a limitat doar la domeniul smartphones (unde a ajuns in mai putin de doi ani sa genereze jumatate din traficul acestei categorii), ci a influentat tot ce s-a intamplat mai apoi in telefonie si internet mobil.

Amazon a fost un dot-com care nu s-a prabusit, ba chiar a prosperat in epoca Web 2.0. Insa nu partea de e-comert o aduce printre performerele decadei, ci doua produse oarecum colaterale. In primul rand platforma de cloud computing EEC, prima care a demonstrat practic avantajele noii paradigme. Mai apoi Kindle, care a reusit sa impuna e-book reader-ul ca produs de succes.

In final, ar mai trebui amintita o intreaga gama de produse care incu¬nuneaza decada si pune in evidenta schimbarea majora de abordare adusa de Web 2.0. Netbooks. Ele sunt cele care marcheaza sfarsitul epocii de aur a PC-urilor si inaugureaza o epoca in care reteaua devine computerul.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
it,
aol,
web 2.0,
time-warner,
google,
apple,
amazon,
/opinii/deceniul-exuberant-5375577
5375577
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.