Cui le dam pana la urma?

Postat la 27 mai 2008 32 afişări

Achizitia de avioane multirol pentru inzestrarea Armatei Romane este un subiect mult mai vechi si mai fierbinte decat privatizarea Avioane Craiova. Cu toate acestea, cei din urma au fost cei dintai.

Concernul suedez SAAB, care produce avionul multirol Gripen, s-a retras saptamana trecuta din cursa pentru privatizarea Avioane Craiova. Suedezii au fost de-a lungul ultimului an cei mai inversunati in ideea ca, daca vor castiga licitatia si contractul de 3,5 miliarde de euro pentru inzestrarea Armatei, vor cumpara fabrica de la Craiova pentru a o integra in procesul de productie.

Retragerea din cursa pentru Avioane Craiova s-a intamplat chiar inaintea depunerii ofertelor angajante pentru compania vecina cu Ford, iar oficialii SAAB au motivat prin faptul ca ei nu pot depune o oferta angajanta fara ca licitatia pentru inzestrarea Armatei sa fi avut loc. Mai pe scurt, suedezii au transmis cat au putut de clar ca ei nu au de gand sa cumpere fabrica pe care voiau sa o integreze in procesul de fabricatie a avioanelor de lupta, atat timp cat nu iau ei contractul pentru livrarea acestor avioane.

Pe de alta parte, Alenia Aeronautica, principala concurenta a SAAB, reprezentantul si unul dintre cei patru producatori ai avionului Eurofighter Typhoon, de asemenea inscris in cursa pentru contractul de inzestrare, a intrat in randul celor trei companii care au depus oferte angajante. Concurentii sunt Institutul de Proiectare Aerospatiala INAV SA Bucuresti, controlat de omul de afaceri clujean Stefan Vuza, si AERO Vodochody a.s. Cehia, sora ceha a Avioane Craiova si compania cu care SAAB a decis sa subcontracteze o parte din lucrarile pentru avioane Gripen dupa ce a castigat contractul de inzestrare a armatei in Cehia.

Alenia nu a fost niciodata atat de ferma ca SAAB in declaratiile privitoare la programele de offset. De fapt, cred ca nici nu a intentionat vreodata sa para altfel decat foarte relaxata in toata povestea cu avioanele. Oamenii de la Alenia nu s-au ferit niciodata sa admita ca ei vand cel mai scump avion (undeva in jurul a 70 de milioane de euro bucata) si i-au luat tot timpul peste picior pe concurentii lor, care cand castiga un contract, realizeaza transferul de tehnologie prin investitiile in fabrici de masini de spalat (aluzia e la Electrolux si parteneriatul acestora cu SAAB). Pe de alta parte, spre deosebire de SAAB, Alenia a vandut deja ceva Armatei Romane si anume sapte avioane militare de transport C27J (un contract de 270 de milioane de euro), care trebuie onorat incepand cu sfarsitul acestui an si care ar fi un bun punct de plecare pentru contractele pe care italienii le-ar aduce la Craiova, in caz ca vor castiga. De fapt, oficialii companiei italiene au afirmat pentru BUSINESS Magazin ca depunerea ofertei angajante nu are legatura cu licitatia pentru inzestrarea armatei cu avioane multirol.

Au spus insa ca are legatura cu planul lor de afaceri, care vrea sa transforme fabrica de la Craiova intr-un producator “state-of-art” care sa poata concura pe piata internationala. Pozitia oficiala a Alenia suna bine si, pentru cine e dispus sa ii creada, mai sunt si alte variante de interpretare, pentru ca fabrica din Craiova a fost tot timpul legata de acest contract de inzestrare a Armatei Romane, iar privatizarea ei inainte chiar ca procesul de licitatie sa inceapa efectiv transmite un mesaj. O alta varianta este ca privatizarea Avioane Craiova sa se termine mai repede, pentru ca programul de offset care va urma atribuirii marelui contract sa nu mai oblige norocosul vanzator sa lucreze cu fabrica din Craiova. Ar trebui, bineinteles, indeplinit un program de offset, indiferent de industrie, dar in proportie de minim de 80% din valoarea contractului.

Sau nu. Pentru ca se poate si fara offset sau cu offset partial in anumite conditii, mai ales cand contractul este negociat de guverne. Iar daca avioanele sunt la mana a doua, dupa cum spunea Rod Rodriguez, un reprezentant al Lockheed Martin, nu poti face de doua ori offset pentru acelasi produs. Astfel s-ar lasa drum liber pentru americani, candidatul cu numarul trei, si pentru vinderea la mana a doua a acelor avioane F16 pe care acum multe din tarile ce le-au cumparat le inlocuiesc cu avioane noi, F35. Rodriguez spunea ca aceste F16 la mana a doua mai pot merge linistit inca 30 de ani, iar apoi pot fi inlocuinte cu F35. Tot la mana a doua si tot de la americani, care au deja in curs de dezvoltare avionul care va inlocui F35. Probabil ca ma voi fi pensionat de mult cand Romania s-ar gandi sa cumpere un avion scos de pe liniile de productie si nu direct din razboi. Pana atunci, F16 va putea fi adus inca din aceasta toamna in Romania fara ca o Avioane Craiova neprivatizata sa le stea in ceafa celor de la Lockheed Martin, care ar fi putut sa se simta obligati sa produca ceva acolo.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
aparare
/opinii/cui-le-dam-pana-la-urma-2664057
2664057
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.