Curajul şi intuiţia, arme indispensabile în carieră şi în business

Postat la 22 aprilie 2024 51 afişări

Curajul şi intuiţia, arme indispensabile în carieră şi în business

Cine nu riscă nu câştigă”, spune un vechi proverb românesc, ilustrând la nivel restrâns, în zona noastră de interes şi într-o frază cât se poate de simplă, esenţa unui număr uriaş de poveşti de carieră şi de business din lumea-ntreagă. În urmă cu şapte ani luam o decizie care avea să aibă un ecou imens asupra carierei mele: să renunţ la planul de a urma un master în Marea Britanie şi să mă întorc în România pentru a urma aici un program masteral. Acea decizie avea să mă aducă, nu după mult timp, în redacţia BUSINESS Magazin – o şcoală pe care nu ar fi putut-o egala, poate, nicio facultate din Regat. Am analizat mult decizia de a merge – sau nu – la interviu, întrebându-mă ce să fac eu, care terminasem Teologie, la o revistă de business. În cele din urmă mi-am făcut curaj să merg şi avea să se dovedească a fi una dintre cele mai înţelepte decizii pe care le-am luat de-a lungul timpului. Căci au urmat nişte ani fantastici, în care am avut ocazia să descopăr poveştile voastre, să vă cunosc, să vă descos şi să transform răspunsurile voastre, cât m-am priceput de bine, în texte scrie în paginile publicaţiei. Şi toate poveştile voastre ilustrează cât se poate de viu zicala amintită, fie că vorbim de preluarea unui rol pe alt continent ori de decizia de a vă extinde businessul pe alte pieţe, de a inova, de a schimba compania, industria, de a trece de la corporaţie la antreprenoriat sau invers.

Într-un articol scris anul trecut, Rudolf Vizental, CEO şi cofondator al companiei de private equity ROCA Investments, povestea despre ce înseamnă „să dansezi” responsabil cu riscul, „să ştii bine paşii, dar şi să te laşi purtat de muzică”.

Aş spune că, pe lângă curaj, în business ai nevoie de încă un aliat: intuiţia. Lumea businessului e un izvor nesecat de dovezi de curaj şi de decizii intuitive.

Recent, una dintre persoanele care mi-au modelat cariera în ultimii ani, când i-am spus că mă confrunt cu o indecizie în privinţa rezolvării unei probleme apărute pe ordinea de zi, m-a sfătuit să îmi ascult intuiţia. Privind retrospectiv, am realizat că, într-adevăr, intuiţia s-a dovedit, de-a lungul timpului, cel mai bun factor decizional într-o multitudine de situaţii. De ce? Pentru că, chiar prin definiţie, intuiţia e „capacitatea gândirii de a descoperi nemijlocit şi imediat adevărul pe baza experienţei şi a cunoştinţelor dobândite anterior, fără raţionamente logice preliminare”. Aşadar, să îţi asculţi intuiţia nu înseamnă să iei o decizie pripită. Ci să apelezi la informaţiile pe care le-ai sedimentat deja în străfundul creierului, să te raportezi la urmările unui întreg al experienţelor trăite şi să acţionezi în consecinţă, ţinând cont de acest tot unitar. De multe ori suntem tentaţi să cerem părerea altora, căci socotim, poate, că au mai multă experienţă, deci automat sunt mai în măsură decât noi să ne sfătuiască cum să rezolvăm una sau alta. Şi poate că aşa şi este, însă dacă vom continua să facem asta, ne vom trezi că rămânem cu un „handicap” profesional, căci vom lăsa acest „muşchi”, intuiţia, neantrenat. Şi vom rămâne dependenţi de un superior, iar dacă şi când vom ajunge să fim noi înşine într-un rol de conducere, incapacitatea de a lua aceste decizii de unii singuri va genera o presiune uriaşă.

Apelarea la propria intuiţie îţi aduce, în primul rând, o valoroasă economie de timp, dar totodată şi de energie. Cu cât vei apela la părerea mai multor persoane pentru o rezolvare, cu atât va trebui să petreci mai mult timp confruntând variantele de răspuns, analizând fiecare versiune, căutând motivaţia din spate, cerând argumente. În plus, lipsa de încredere în tine şi în intuiţia ta vine şi cu riscul de a rata anumite oportunităţi.

Pregătită să descopăr acum noi valenţe ale comunicării şi înarmată cu o doză necesară de curaj, las în urmă frumoasa meserie de jurnalist cu dorinţa de a citi în continuare despre voi şi de a vedea cum scalaţi afaceri, cum lansaţi produse „made in Ro” care să uimească întreaga planetă, şi de a afla, peste ani, că aţi fost sursa de inspiraţie pentru ca noi generaţii să îşi găsească curajul de a alege cariere atipice, de a explora noi teritorii ale inovaţiei, de a veni în faţa oamenilor, fie ei clienţi sau investitori, cu idei revoluţionare, ori chiar şi numai de a porni mici afaceri care să le aducă împlinirea că au realizat ceva pentru ei înşişi ori pentru societate.

Rămâneţi aşadar curajoşi şi ascultaţi-vă intuiţia!   

Andra Stroe este jurnalist BUSINESS Magazin

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinie,
business,
cariera

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.