Un pas inainte

Postat la 23 octombrie 2007 3 afişări

Adrian Sarbu a fost numit director operational (COO) al companiei Central European Media Enterprises (CME), grup cotat la bursa NASDAQ din Statele Unite, care in prezent are o valoare de piata de aproximativ 4,3 mld. dolari. Evenimentul reprezinta prima promovare importanta a unui executiv roman in conducerea unei companii listate pe piata bursiera internationala.

In ultimul an, Adrian Sarbu, seful PRO TV, a coordonat direct operatiunile CME din Cehia, Romania si Slovacia, care au adus, conform rezultatelor pe 2006, 70% din cifra de afaceri a grupului si 85% din castigul operational. CME, care detine mai multe statii de televiziune in Europa Centrala si de Est - Cehia, Romania, Slovacia, Slovenia, Croatia si Ucraina -, a avut anul trecut venituri totale de 603 milioane de dolari si un profit operational de 218 milioane de dolari.

Adrian Sarbu spune ca a acceptat aceasta functie fiind fundamental legat de CME, atat ca manager, cat si ca partener. „In 1994, Ronald Lauder (omul de afaceri care controleaza CME) a fost singurul care mi-a intins mana si asa am putut relansa PRO TV. Anul trecut, cand CME a avut nevoie de mine, de experienta si de timpul meu pentru a aduce operatiunile din Cehia si Slovacia la nivelul PRO TV, am fost de acord sa preiau aceasta responsabilitate. De asemenea, acceptarea noii functii este in primul rand o obligatie morala fata de partenerii mei“, a mentionat Sarbu.

In calitate de COO al grupului, Adrian Sarbu va incerca sa faca pentru alte statii ale CME ceea ce a facut pentru PRO TV si, in ultimii ani, pentru cele din Cehia si Slovacia, urmand sa se ocupe si de „viitoarele operatiuni pe care grupul le va include in portofoliu“. De altfel, unul dintre motivele promovarii sale este succesul modelului de business al PRO TV, care va fi extins si in celelalte tari in care CME are operatiuni.

Sarbu va ramane in continuare directorul general si presedintele consiliului de administratie al PRO TV, iar la conducerea operatiunilor din Romania va fi numit ca director executiv Costi Mocanu, care pana acum a ocupat functia de director executiv al statiei Sport.ro. Mocanu lucreaza in PRO TV din 1993, pe cand statia se numea Canal 31. Pana in prezent a fost reporter, comentator sportiv, prezentator, redactor-sef al Departamentului de Sport si director executiv al canalului Sport.ro.

De altfel, CME si actualul director general (CEO) al companiei, Michael Garin, au incurajat promovarea managerilor locali, care au primit de-a lungul timpului mana libera in conducerea operatiunilor. „Am petrecut ultimii zece ani in cadrul CME si stiu din proprie experienta cat de talentati sunt directorii posturilor noastre. Ma simt onorat ca am ocazia sa lucrez cu toti acesti oameni. Cea mai importanta lectie pe care am invatat-o in acesti zece ani este ca obtinerea de performante solide an de an este intotdeauna recunoscuta de piata“, comenteaza Sarbu.

Cu ocazia Investor Day, organizata de CME saptamana trecuta la Bucuresti, Michael Garin a vorbit de dorinta de extindere a grupului in regiune. „Nu putem discuta insa de planuri concrete, pentru ca mai intai trebuie sa gasim si vanzatori. Noi suntem un potential cumparator daca apar statii TV de vanzare. Practic, in regiune nu poate avea loc nicio vanzare fara sa fim si noi contactati, pentru ca este cunoscut interesul nostru de crestere“, a declarat Michael Garin.

Acesta spune ca strategia companiei este sa-si imbogateasca portofoliul cu tot atatea canale TV cate poate absorbi piata de advertising si cat permit organismele de reglementare. Pana cand va aparea o oportunitate pe piata TV din regiune, CME intentioneaza sa preia modelul de structura multi-channel, dezvoltat deja in Romania, in toate celelalte cinci tari in care este prezenta.

El adauga ca un front strategic pentru CME in perioada urmatoare va fi piata new media. „Aici este viitorul si intentionam sa investim substantial in internet. Obiectivul nostru este sa ajungem intre primii trei jucatori in domeniu in fiecare tara in care suntem prezenti, folosind toate modelele care functioneaza deja in Vest.“ Adrian Sarbu considera ca toate pietele in care grupul opereaza isi vor mentine un ritm rapid de crestere in urmatorii cinci ani. „Cred foarte mult intr-o crestere rapida. Ar fi putut aparea o incetinire din cauza turbulentelor financiare din SUA, insa se vede ca pietele din regiunea noastra nu au fost deloc afectate.“

El remarca aglomeratia de pe piata de televiziune din Romania, insa estimeaza ca viteza foarte mare de crestere pe retail va sustine si o dinamica rapida a pietei de advertising. „35 de canale se bat pentru audienta, insa aceasta este uneori ca apa in desert, toate posturile inregistrand anul acesta scaderi de rating din cauza incalzirii vremii, care reduce timpul petrecut in fata televizoarelor“, a mentionat Sarbu.

Acesta adauga ca posturile TV pe care CME le opereaza in Romania se vor concentra din ce in ce mai mult pe continut local, insa cu un control atent al costurilor, avand in vedere ca investitiile in productii locale pot deveni scumpe. „Publicul nu ne da nicio sansa: vrea continut local la calitate vestica.“

CME este una dintre cele mai profitabile companii de media din lume, iar daca ne uitam la ultimii doi ani, cresterea este similara cu cea inregistrata de Google, mentioneaza noul COO al CME.

CME si-a inceput activitatea in 1994, prin lansarea de posturi de televiziune in fostele tari comuniste din Europa. In Romania, operatiunile au inceput in 1995, cu postul PRO TV, care a presupus o investitie de 20 de milioane de dolari. Ulterior, au urmat alte canale, astfel incat in acest moment grupul detine cinci posturi: PRO TV, Acasa, PRO TV International, ProCinema si Sport.ro.

La jumatatea acestui an, compania PRO TV a raportat o crestere a veniturilor cu 35%, pana la 91 de milioane de dolari, si un profit operational de 37 de milioane de dolari, mai mare cu 34% fata de perioada similara a anului trecut. Anul trecut, cifra de afaceri a PRO TV a fost de 148 de milioane de dolari, cu un profit operational de 65,9 milioane de dolari. In primavara acestui an, compania PRO TV a fost evaluata la aproape un miliard de dolari, 95% din actiuni fiind in proprietatea CME, iar 5% ii apartin lui Adrian Sarbu.

Adrian Sarbu (52 de ani) este proprietarul grupului MediaPro, care are operatiuni de productie si distributie de film si televiziune, radio, informatie, internet si publishing in Romania si tarile din Europa Centrala si de Est. CME este actionar minoritar in MediaPro. Divizia de publishing a MediaPro - PubliMedia - este editorul BUSINESS Magazin.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Central,
European,
Media,
Enterprises,
Adrian Sarbu
/media-marketing/un-pas-inainte-966201
966201
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.