Jurnalism 2.0

Postat la 26 iunie 2007 1 afişăre

Teoretic, viitorul presei depinde de cei care acum se pregatesc pentru aceasta profesie. Previziunile si parerile studentilor cu privire la dezvoltarile si transformarile actuale din jurnalism ni s-au parut de mare interes, asa ca Media & Advertising a organizat un concurs pentru studentii la jurnalism. Premiul a constat in publicarea articolului in revista. Astfel, debuteaza in presa: Alex Enasescu.

Teoretic, viitorul presei depinde de cei care acum se pregatesc pentru aceasta profesie. Previziunile si parerile studentilor cu privire la dezvoltarile si transformarile actuale din jurnalism ni s-au parut de mare interes, asa ca Media & Advertising a organizat un concurs pentru studentii la jurnalism. Premiul a constat in publicarea articolului in revista. Astfel, debuteaza in presa: Alex Enasescu.

 

Numele meu e Alex Enasescu si sunt student in anul 2 la Facultatea de Jurnalism. Sunt un caz clasic de pustan care l-a citit pe Ioan Chirila si vrea sa fie gazetar sportiv. Adevarul e ca nu ma vad facand altceva in afara de asta. Am aflat de concursul Media & Advertising si mi-am zis ca as avea o sansa - being the underachiever that I am.

 

Jurnalismul cetatenesc. E unul dintre cele mai hot concepte din media contemporana, desi suna a capitol din manualul de propaganda editat de Pravda. Ideea din spatele jurnalismului cetatenesc (cunoscut si ca jurnalism in retea, cu sursa deschisa sau media civica) este aceea ca oameni fara pregatire jurnalistica pot transmite informatii folosindu-se de distributia globala a internetului. Fie ca e rezumatul unui meci de fotbal din curtea scolii sau un filmulet cu primul-ministru la pescuit postat pe YouTube, aproape orice poate fi considerat act jurnalistic, atata timp cat are o anumita valoare de stire. Unul dintre conceptele principale din spatele jurnalismului cetatenesc rezida in faptul ca reporterii mainstream nu sunt singurii posesori ai adevarului – audienta, in sens colectiv, stie mai multe decat reporterul de unul singur. Kenneth Neil Cukier, corespondent pe teme tehnologice pentru The Economist, a folosit o metafora religioasa pentru a explica dezvoltarea jurnalismului civic. El crede ca internetul afecteaza jurnalismul in acelasi fel in care presa scrisa a afectat Biserica – oamenii incep sa ocoleasca autoritatea sacrosancta a jurnalistului traditional in acelasi fel in care Luther afirma ca omul poate avea o relatie cu Dumnezeu fara ajutorul preotilor, vazuti ca intermediari. Continutul generat de utilizatori s-a dezvoltat odata cu tragediile ultimilor ani. Blogurile au explodat in urma atentatelor din 9/11 din dorinta oamenilor de a-si exprima compasiunea, dar si opiniile fata de politica externa a tarii. In Anglia, scanteia care a aprins jurnalismul cetatenesc au fost atacurile din metroul londonez.

 

BBC-ul a primit 300 de fotografii captate cu telefoane mobile in general si a deschis buletinul de stiri cu astfel de imagini, considerand ca au o valoare de informatie mai mare decat cele ale propriilor echipe. Devenea neindoios ca productia colectiva genereaza marturii de la fata locului, pe diferite suporturi media, care nu mai pot fi ignorate.

 

Masacrul din Virginia este cel mai recent exemplu de jurnalism cetatenesc. Studentii de la cursul de media s-au inchis in clasa si au actualizat situl HYPERLINK www.planetblacksburg.com cu informatii in timp real despre ce se intampla in universitatea lor. Intr-un exemplu similar, stirea mortii Annei Nicole Smith a aparut intai pe pagina Wikipedia a vedetei, abia apoi fiind transmisa de Associated Press. Exista insa si controverse privind viitorul new media.

 

Intr-un interviu cu Iulian Comanescu, Cosmin Popan anticipeaza ca, pe termen lung, productia colectiva dirijata spre entertainment va abate atentia publicului de la dezbaterile serioase. Tot el este pesimist in privinta perspectivelor unui astfel de jurnalism in care "se practica invectiva si obscenitatea, se dau cu inocenta stiri neverificate, se colporteaza opinie si speculatii in chip de informatie".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Jurnalism 2.0
/media-marketing/jurnalism-2-0-1009681
1009681
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.