Goana catre est

Postat la 09 aprilie 2006 1 afişăre

Costa Gavras este deja de-al casei, Polanski spune ca ar veni oricand aici sa-si faca filmele, peisajele americane din "Cold Mountain" arata identic cu cele de pe langa Bran, iar Wesley Snipes apare in ziarele romanesti la rubrica mondenitati autohtone.

Costa Gavras este deja de-al casei, Polanski spune ca ar veni oricand aici sa-si faca filmele, peisajele americane din "Cold Mountain" arata identic cu cele de pe langa Bran, iar Wesley Snipes apare in ziarele romanesti la rubrica mondenitati autohtone. Nu este o pelicula SF ci consecinte ale asaltului "Estului cinematografic" asupra Hollywood-ului sub lozinca "Mai ieftin ca la Praga". Cuvintele magice au deschis in ultimii ani portile pentru o invazie care ii face probabil pe multi fosti lideri comunisti sa se intoarca in mormant.

Asta pentru ca in studiouri in care inainte de ‘90 se jucau scene cu ingineri (inevitabil lideri de promotie) veniti din capitala la tara pentru a imbunatati recolta de porumb la hectar, acum invata replici "capitaliste" actori precum Andy Garcia, Nicole Kidman sau Jeremy Irons.

Iar explicatia pentru acest lucru are legatura tot cu un apanaj al capitalismului: reducerea la maxim a costurilor, fara remuscari patriotice. Si cum expertii in eficientizare fara resentimente sunt americanii, la nivel mondial se manifesta in prezent un trend semnificativ de delocalizare a productiei studiourilor din SUA. Tot mai multe filme americane sunt realizate nu la Hollywood ci in Canada, Africa de Sud si Europa de Est, datorita unor diferente semnificative de costuri.

Prima tara din fostul bloc comunist care a sesizat oportunitatea a fost Cehia, prin Studiourile Barrandov. Pentru ca afacerea a devenit foarte rentabila, in joc au intrat si studiouri din tari vecine, precum Polonia, Ungaria, Romania, Slovacia si, mai nou, Bulgaria. Cu ce au putut veni aceste tari in plus? Simplu, o experienta cinematografica provenita dintr-o istorie oarecum solida - cel putin cantitativ - cinematografica, la tarife reduse. Cat de reduse? Romanii de la MediaPro Pictures sau Castel Film nici macar nu vor sa faca vreo comparatie intre preturile pe care le cere un studio de la Londra sau de la New York si cele de la noi. Insa e cert pentru toti ca Romania, spre exemplu, este "mai ieftina" cu circa 30% fata de Praga, despre capitala Cehiei spunandu-se ca ar fi mai ieftina decat Londra cu inca 30%. Reducerile de costuri sunt, deci, semnificative.

In Romania, primul film occidental cu nume si buget suficient de importante pentru a atrage atentia a fost Highlander 4, in 1997. Realizarea filmului a declansat un prim val de "intrari" care a devenit apoi, la inceputul anilor 2000, tsunami in toata regula. "Amen", "Cold Mountain", "Modigliani" sau "Callas Forever" sunt doar cateva dintre filmele cu bugete de zeci de milioane de dolari care au fost turnate in ultimii patru ani in Romania. "Pe langa locatia buna, care ne-a permis recrearea Parisului anilor ‘20 in doar sase saptamani, costul filmarilor si profesionalismul echipei sunt motivele pentru care Lucky 7 Productions a filmat «Modigliani» in Studiourile de la Buftea si se va intoarce cu noi proiecte", explica Stephanie Martinez, unul dintre producatorii lui "Modigliani", motivele alegerii Romaniei. Principalii beneficiari ai invaziei din ultimii ani au fost doi: Castel Film, companie infiintata in 1992, si MediaPro Pictures, care a cumparat in 1998 studiourile Buftea.

Alaturi de ei, mai nou, alti doi producatori din Romania incearca sa-si faca un nume in domeniu. Unul este Silver Bullet, care se recomanda a fi drept compania de productie cu cea mai mare crestere. Al doilea, Kentauros studios & production, intrata pe piata in 2003, cand a anuntat ca va investi 15 milioane de dolari pentru construirea unor studiouri intr-o comuna de langa Bucuresti.

Cei mai noi pe piata patrund destul de greu in esalonul superior din cauza costurilor initiale foarte ridicate si numarului redus de oameni cu pregatire specifica.

Adevaratul boom al afacerilor cinematografice din Romania are stransa legatura cu filmarea, in 2002, a productiei Miramax, "Cold Mountain". In ultimii doi ani, dupa "Cold Mountain" s-au realizat cateva productii cu buget mic spre mediu pentru americani, dar substantial pentru Romania. Zilele acestea, in studiourile MediaPro de la Buftea se filmeaza "An American Haunting", dupa ce de curand s-au incheiat filmarile pentru "The Last Drop", cu Billy Zane, Michael Madsen si David Ginola, "Joyeux Noel" si "BloodRayne". In curand, in Studiourile MediaPro va intra in productie un film de arta, "Vizita Arhiepiscopului".

In ultimii doi ani, in studiourile MediaPro au fost produse "Cave" si "BloodRayne", cu bugete de 30 de milioane de dolari, si "Modigliani", "Joyeux Noel", "Banlieue 13", "One Point Zero", "Sex Traffic" si "Amen", cu bugete de 20 de milioane de dolari. La categoria 10 milioane de dolari au intrat "Haute Tension" sau "Gunpowder, Treason & Plot".

La Castel Film se lucreaza in prezent la trei productii, toate americane: unul de actiune - "Painter" - cu Wesley Snipes, care filmeaza a doua oara la Bucuresti, comedia "Funny Money", cu Chevy Chase, si un thriller, "Man with the movie camera", care se afla pe ultima suta de metri din punctul de vedere al productiei.

Bogdan Moncea, marketing manager al Castel Film, considera ca cel mai important motiv pentru care vestul cinematografic devine est sunt costurile.

"Sunt chiar si filme mari care la ora actuala nu-si pot permite sa fie realizate in tari precum SUA sau Marea Britanie, unde costurile au ajuns la niveluri extrem de ridicate", spune Moncea. Un alt motiv pentru care este aleasa Romania sunt si locatiile mai noi, mai exotice, fata de cele cu care au fost obisnuiti in filmele de pana acum, considera managerul de la Castel Film.

Pana aici toate bune si frumoase, studiourile romanesti incaseaza milioane de dolari. Intrebarea care se pune, insa, ca de fiecare data este: cat de mult va mai dura? Europa de Est nu inseamna doar Romania, iar restul tarilor din zona s-au miscat si ele destul de rapid in ultimii ani.

"Se tot vorbeste despre o competitie a Romaniei cu Cehia dar cred ca de fapt atentia noastra trebuie sa se indrepte in alta parte. Expansiuni similare cu cea din Romania au loc si in Lituania, Bulgaria sau Slovacia", afirma Andrei Boncea, directorul general al Media Pro Pictures. In Lituania, de exemplu, care tocmai si-a privatizat studiourile Lithuanian Film Studio, tarifele sunt cu 40% mai mici decat la Praga. Directorul studioului, Ramunas Skikas, a adus deja in tara filmarile la "Dungeons & Dragons 2" (originalul a fost filmat la Praga), a pregatit 800 de costume pentru filmul "Reefer Madness" al casei de productie Showtime si tine sub observatie alte filme importante pe care le pregateste Hollywoodul.

In capatul sudic al continentului, Boyana Film Studio din Bulgaria a furnizat doar in 2003 servicii pentru 27 de filme, iar anul acesta se estimeaza ca se vor depasi 30 de productii. Potrivit reprezentantilor studiourilor romanesti, la ora actuala Bulgaria este chiar mai rentabila decat Romania, devenind un competitor din ce in ce mai important. Daca pana acum un an sau doi, Romania era cea mai ieftina locatie din Europa, sau aproape, in momentul de fata Bulgaria ataca cu succes pozitia de lider, chiar daca la infrastructura inca nu sta foarte bine.

Si Ungaria reprezinta acum un subiect ce naste invidii printre tarile vecine, data fiind introducerea prin lege de reduceri de 20% la taxele percepute pentru filmele straine care se fac acolo. In plus, exista un proiect de studio urias - o investitie privata ce beneficiaza de sprijinul statului.

Cu toate acestea, spun producatorii romani, Bucurestiul are inca atuuri pentru a atrage producatori deoarece "chiar si cu reducerile de taxe de 20%, este mai ieftin decat Ungaria".

In prezent, Praga face in general filmele cu bugete de 50 de milioane de dolari si peste, in timp ce la filmele de circa 30 milioane de dolari Romania reprezinta deja o competitie serioasa.

Celebra trupa rock americana Red Hot Chilli Peppers dadea lovitura pe piata muzicala in urma cu cativa ani cu albumul "Californication". Melodia cu acelasi nume are un vers care spune ca "Spatiul este ultima frontiera, (aluzie la Star Teck - n.r.) dar este construit intr-un subsol de la Hollywood".

Daca fuga producatorilor americani catre est va continua, nu este exclus ca subsolul sa fie in curand unul de Bucuresti.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Goana catre est
/media-marketing/goana-catre-est-1005381
1005381
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.