GAP sau incurcatele cai ale creierului consumatorului

Autor: Dorin Oancea Postat la 27 octombrie 2010 22 afişări

Recent s-a incheiat scurta existenta a noului logo GAP. Emblematic poate, imaginea care ar fi trebuit sa confere prospetime companiei nu a facut altceva decat sa sublinieze decalajul dintre realitate si modul in care marketerii si executivii vad, cateodata, realitatea.

Gloria respingerii noului logo GAP in numai o saptamana a revenit retelelor sociale, dar avem aici un caz clar de confuzie. Responsabil este un ins care nu a avut habar de Facebook sau de Twitter, dar care cunostea bine natura umana - este vorba de Marshall McLuhan. Astronomul galaxiei Gutenberg a spus la un moment dat ca "mediul este mesajul" si de atunci lumea ia respectiva chestiune ad-literam, fiecare incercand sa o foloseasca in propriul folos.

Nu Facebook sau Twitter, ci consumatorul. Punct. Cei de la GAP ar fi devenit constienti de faptul ca noul logo nu este bine primit de clienti cu sau fara Facebook, mai devreme sau mai tarziu, din scrisorile primite, din vanzarile mai slabe, din criticile din mass-media sau din studiile de specialitate. Un exemplu de referinta este New Coke, bautura racoritoare care in 1985 ar fi trebuit sa inlocuiasca reteta originala Coca-Cola si care a inregistrat un esec major.

Retelele sociale s-au dovedit a fi, insa, cel mai bun mediu pentru a testa si pentru a primi feedback, cel putin pentru companiile care se adreseaza publicului modern si dinamic, cu conturi pe retelele de socializare. Pe de alta parte, marirea si decaderea imaginii GAP merita analizata pentru ca sub euforia galagioasa a retelelor sociale se ascund o serie de fapte cel putin interesante.

Inainte de orice, sa spunem ca acelasi tip de problema l-au avut si cei de la Tropicana, companie vestita peste ocean pentru sucul de portocale pe care il produce. In februarie 2009, sefii companiei au simtit nevoia sa comunice publicului, in ton cu noile tendinte de consum - produse cat mai naturale - ca Tropicana este un produs proaspat si curat si au schimbat desenul ambalajelor si logo-ul.

Dupa numai doua luni si o scadere a vanzarilor de 20 de procente, compania s-a vazut obligata sa reintroduca vechile imagini. Ciudat, publicul nu a reactionat la fel de vehement la inceputul acestui an, cand compania a decis reducerea cantitatii de suc din ambalajul traditional de carton de la 1,9 litri la 1,7 litri, dar cu mentinerea pretului, ceea ce s-a tradus printr-o scumpire cu aproape 8%. Tropicana face parte din portofoliul Pepsi, companie care si-a schimbat logo-ul de 11 ori in 110 ani de existenta, ultima oara in 2008. Si, cel putin aparent, fara mari framantari si fara hoarde de consumatori nemultumiti si twitterele lor zburatoare.

De unde diferentele de reactie si de ce avem intr-un caz consumatori atat de dedicati si in altul ne confruntam cu insi aparent resemnati? O companie care se numeste NeuroFocus, creata in 2005 de omul de stiinta indian AK Pradeep, companie care combina cercetarile neurologice cu practicile de marketing, a analizat ca nimeni altcineva esecul noului logo. Cum discutiile despre logo-uri au dobandit o noua vitalitate in Romania anului 2010, mergand de la imaginea brandului turistic la ciocolata Rom si inlocuirea tricolorului cu steagul american pe ambalajul acesteia, poate ca o analiza in detaliu ar fi folositoare.

Specialistii de la NeuroFocus cred ca deciziile de consum se bazeaza pe o serie de impulsuri primite direct de creier si mai putin pe mesajele publicitare sau pe tehnicile curente de marketing. Ei folosesc in cercetarile lor electroencefalograme si studiaza reflexele psihogalvanice sau analiza privirii, pentru a obtine cat mai multe date legate de emotiile, sentimentele si preferintele oamenilor, constiente sau nu. Suna a SF, dar se pare ca functioneaza: o marca de ulei de masline, relansata in baza sugestiilor NeuroFocus, si-a regasit locul atat pe o piata extrem de concurentiala, cat si in mintile consumatorilor.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe comedymall.ro

/media-marketing/gap-sau-incurcatele-cai-ale-creierului-consumatorului-7531082
7531082
comments powered by Disqus
Viaţă de corporatist { izolat la domiciliu } Viaţă de corporatist { izolat la domiciliu }

Într-un articol de copertă recent scriam despre viaţa angajaţilor în open space – observam cât de mici sunt spaţiile alocate angajaţilor în birourile din România, cât de greu este să ne adaptăm la obiceiurile colegilor şi cum, de multe ori, simţim nevoia să facem de acasă lucrurile importante pentru muncă. A trecut doar o lună de atunci, iar glumele „colegului de bancă'' au devenit amintiri, iar open space-ul pare să fi intrat la capitolul istorie. Ce înseamnă experimentul global al muncii de acasă şi care sunt posibilele urmări ale acestuia?

vezi continuarea
ZF.ro
Toate planurile au fost date peste cap. Criza care vine din China Toate planurile au fost date peste cap. Criza care vine din China
Situaţia ciudată: Cel mai nou pacient bolnav de COVID-19 dă peste cap tot ce ştiam. Cum s-a putut întâmpla asta
Mediafax
Regula celor 6 secunde pentru a reduce riscul de infectare cu coronavirus Regula celor 6 secunde pentru a reduce riscul de infectare cu coronavirus
Top 10 ţări care îşi vor reveni cel mai rapid la finalul pandemiei de coronavirus, potrivit analiştilor
MonitorulApararii
Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte
Ce se întâmplă la Moscova este de bine deopotrivă pentru Rusia şi Putin(?)
MonitorulPartidelor
Apartamentul lui Ungureanu, oferit drept REFUGIU al medicilor în calea COVID-19. „Toţi să facă la fel” Apartamentul lui Ungureanu, oferit drept REFUGIU al medicilor în calea COVID-19. „Toţi să facă la fel”
Demisie „fulger”. Un medic chirurg va conduce Ministerul Sănătăţii. Cine este Nelu Tătaru, propus să preia funcţia după plecarea lui Costache
MonitorulSiguranteiCetateanului
COMENTARIU Valeriu Suhan Hai, da-ma... incolo... COMENTARIU Valeriu Suhan Hai, da-ma... incolo...
Dr. Tudor Ciuhodaru atentioneaza ca virusul (Covid-19) rezista minim 30 de minute in aer dupa eliminarea sursei infectiei si peste cinci zile pe piele

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.