Curat complicat

Postat la 20 iunie 2006 1 afişăre

Pe cat de mare a fost valva in jurul vanzarii Catavencu, pe atat de putine si de incerte au fost detaliile acesteia. E si firesc: apele nu sunt inca limpezi. Iar cel din spatele tranzactiei, Sorin Ovidiu Vantu, si-a facut aproape un trademark din metodele prin care apare si/sau dispare din businessuri despre care se spune ca i-ar apartine de fapt.

Pe cat de mare a fost valva in jurul vanzarii Catavencu, pe atat de putine si de incerte au fost detaliile acesteia. E si firesc: apele nu sunt inca limpezi. Iar cel din spatele tranzactiei, Sorin Ovidiu Vantu, si-a facut aproape un trademark din metodele prin care apare si/sau dispare din businessuri despre care se spune ca i-ar apartine de fapt.

 

Ca in orice tranzactie in care este implicat un personaj controversat, focusul dezbaterilor cade mai degraba asupra acestuia decat asupra tranzactiei in sine. In cazul anuntului de preluare a controlului grupului independent de presa Catavencu de catre Realitatea Media (sfarsitul lui mai), discutiile s-au centrat in jurul omului de afaceri Sorin Ovidiu Vantu, cel care si-a asumat recent controlul asupra Realitatea Media - care opereaza Realitatea TV si The Money Channel - si care, iata, a iesit din nou in lumina reflectoarelor cu o noua intentie de business declarata: achizitionarea pachetului majoritar in Catavencu (grup care detine, printre altele, Academia Catavencu, Cotidianul, 24 Fun, Tabu si Radio Guerilla).

 

Despre tranzactia propriu-zisa nu s-a suflat mai nimic. De aici, cateva intrebari la care nu exista in continuare raspunsuri. Ce natura contractuala are anuntul respectiv? Cat va detine Realitatea, concret, in Catavencu? Cand se finalizeaza tranzactia? Ce implicatii are preluarea Catavencu de catre Realitatea asupra structurii holdingului?

 

Pe marginea tranzactiei, niciunul dintre actorii importanti ai acesteia nu a dorit sa comenteze, la momentul respectiv, pentru BUSINESS Magazin. Sorin Ovidiu Vantu isi motiva tacerea prin faptul ca "deja s-a scris prea mult despre acest subiect. Voi mai vorbi, poate, peste vreo doua-trei saptamani (cam in aceasta perioada - n.r.)", spunea el atunci. Reprezentantii Catavencu erau zgarciti in a oferi informatii. Iar Sorin Marin de la fundatia Anonimul, cea care inca detine 49,99% din grupul Catavencu, s-a limitat la a-si motiva propriul exit: "Dupa ce m-am retras complet si definitiv din mediul business in 2001, acum un an am decis sa ma retrag si din mass-media. Lumea presei nu imi place", declara acesta, pentru BUSINESS Magazin, acum cateva saptamani.

 

Iesirea din afaceri indicata de Sorin Marin echivaleaza cu vanzarea participatiei sale de 42% in Rompetrol (2000), un exit care i-a adus un venit declarat de circa 20 de milioane de dolari si din care se presupune ca ar fi finantat diverse proiecte sociale, culturale si in mass-media (in acest din urma caz, un exemplu actual ar fi sponsorizarea Romaniei Literare, parte din grupul de presa culturala Satiricon - trust finantat de Dinu Patriciu, presedinte si actionar majoritar in grupul Rompetrol).

 

Saptamana trecuta insa - probabil dupa ce au asteptat sa se mai linisteasca dezbaterile in jurul subiectului sau/si sa mai avanseze procesul aferent tranzactiei - cei de la Catavencu s-au decis sa clarifice unele detalii ale acesteia. Intr-un interviu acordat BUSINESS Magazin, Sorin Vulpe - director general la Academia Catavencu, membru fondator si actionar in grupul Catavencu - a spus ca grupul a mai fost ofertat de fondul de investitii SocGen si de grupurile de presa Reader’s Digest si Dogan (trustul media turcesc care si-a anuntat recent intrarea in Romania, prin Cristian Burci, ex-Prima Tv, Kiss FM si Star FM). Important este insa procentul adus in discutie de Vulpe - altul decat cel vehiculat, de 70% - pe care il va detine Realitatea Media in Catavencu, daca se va respecta intocmai precontractul de vanzare care a stat la baza anuntului de achizitie de acum cateva saptamani. Este vorba de un pachet de 79% pe care Realitatea il va detine in grupul Catavencu  odata cu incheierea tranzactiei, planificata pentru 15 septembrie.

 

Ca principale obligatii ale cumparatorului in acest precontract, in capul listei ar fi capitalizarea companiei. "Dezvoltarea a fost foarte mare, iar resursele nu mai erau suficiente. Noi credem ca produsele pe care le-am pus pe piata justifica niste eforturi de refinantare", explica Vulpe. Referitor la valoarea tranzactiei, cei de la Catavencu nu au decis inca daca o vor face publica. Daca va fi insa dezvaluita, aceasta "o sa starneasca multe exclamatii", este de parere Doru Buscu, membru fondator, actionar, redactor-sef la Academia Catavencu si director editorial la Cotidianul. "Negocierile s-au purtat cu Sergiu Toader si Sorin Enache, care dispun de niste resurse alocate planului lor dement de dezvoltare. Din acele resurse s-a facut si achizitia pachetului majoritar de la Catavencu", a completat Doru Buscu.

 

Vorbind despre ce are de facut Catavencu pentru finalizarea tranzactiei, Vulpe spune ca in primul rand trebuie simplificata structura holdingului, despre care acesta admite ca este "stufoasa": majoritatea produselor fiind dezvoltate cu diversi parteneri, actionariatul difera de la un produs la altul. Iata cateva exemple: 24 Fun este editat de Bazar Media, detinuta de fondatorii Catavencu ca persoane fizice, grupul Catavencu, Regent House si Alex Sandulescu, editorul publicatiei, exemplifica Buscu. In Aventuri la Pescuit sunt prezenti fondatorii Catavencu, grupul Catavencu si editorul Cristi Viezure. Cotidianul este editat de Poligraf, un joint-venture intre Catavencu (care detine actiunea de control) si Regent House (la randul ei detinuta de familia Ratiu - 80% si Calin Husar - 20%). Si tot asa. Un raspuns la solutionarea acestei faramitari vine din partea lui Sorin Vulpe: "Majoritatea actionarilor mici au fost achizitionati".

 

"Va fi Catavencu SA actionar cu 99,99% - cat permite legea - in fiecare din subsidiare. Pentru moment, din ratiuni ce tin de urmarirea investitiei si de o mai clara evaluare a centrului de profit, probabil ca vom functiona asa cum suntem", a spus Vulpe.

 

Incert ramane in continuare statutul Poligraf, partenerul lui Catavencu in Cotidianul, 24 Fun si Radio Guerilla. "Va ramane sa functioneze un an asa. Nu ne e clar daca vom face o fuziune completa in care sa existe o singura companie mare, Catavencu SA", a spus Vulpe. Cert este insa statutul Poligraf ca actionar in regia de vanzari de publicitate Splendid Media (unde are o prezenta de 51,99%) si care nu a facut parte din obiectul tranzactiei cu Realitatea.

 

"Saptamana aceasta (trecuta - n.r.), Poligraf va disparea ca actionar, in urma unui transfer de actiuni si a unor achizitii", a spus Radu Budes, managing partner Splendid Media. Adica, parte din actiunile Poligraf (25%) vor fi trecute pe numele lui Sorin Marin, ca persoana fizica, restul de pana la 51,99% urmand a intra in controlul membrilor fondatori Radu Budes si Catalin Sandulache.

 

Cu actiunile astfel achizitionate de la fondatorii Catavencu si cu cele pe care le detineau deja, Radu Budes si Catalin Sandulache obtin astfel controlul asupra Splendid Media (75%), companie care a avut anul trecut o cifra de afaceri de 4 milioane de euro si care, pentru anul 2006, estimeaza 28-30 de milioane de euro (aceasta crestere spectaculoasa fiind explicata prin intrarea TVR in portofoliul agentiei).

 

De notat ca legatura dintre Sorin Marin si Splendid Media a aparut in cascada anul trecut, in urma fuziunii dintre Splendid Media cu cei de la Catavencu (Poligraf este majoritar detinuta de Catavencu, la randul ei detinuta in proportie de circa 50% de Fundatia Anonimul a lui Sorin Marin).

 

Prioritatea numarul unu a celor de la Catavencu? "Cotidianul, care este centrul de cost si profit cu potentialul cel mai mare, dar si cu cele mai mari costuri. Va reintra in BRAT (dupa ce la inceputul anului, in premiera pentru un cotidian din Romania, a cerut sa fie exclus - n.r.), iar in toamna va avea parte de o campanie extrem de puternica. Isi va urma cursul firesc", spune Vulpe, admitand ca proiectiile initiale ale lui Catavencu de a atinge break-even in doi ani si ceva au fost optimiste.

 

"Piata s-a schimbat: Evenimentul Zilei a evoluat puternic, Ringier investind foarte multi bani in el. Gandul a operat si el destul de temeinic in piata... Am fost putin prea optimisti. Nu am vrut sa riscam situatia in care Ringier, de pilda, sa mai cheltuiasca inca zece milioane si noi sa nu putem tine hamul. Ratiunile de a vinde au fost pur de business", spune Vulpe.

 

Decizia celor de la Catavencu de a vinde in 2006 a fost pentru a rezista pe piata sau pentru a se dezvolta? "Pentru a ne dezvolta", este raspunsul la unison al lui Vulpe si al lui Buscu. "Daca inchidem doua-trei centre de cost puternice, ne putem replia. Sunt cateva produse extrem de puternice, ajunse la maturitate, care genereaza bani. Dar nu suficienti pentru a te lupta (cu marile grupuri - n.r.). Sigur ca mai poti sa te bati un an de zile cu resurse putine, mai faci un imprumut ici-colo, sa te mai carpesti. Dar nu asta e solutia", explica Sorin Vulpe.

 

Ca miscari de consolidare asteptate in piata, Vulpe spune ca e posibil sa mai faca niste achizitii. "In ce ne priveste", subliniaza el. "Despre restul pietei, mai e cate ceva de ciugulit. Dar nu au mai ramas multe lucruri, doar la nivel local. La nivel central, nu stiu Adevarul ce va face".

 

Cum isi va pastra Catavencu cititorii si advertiserii, data fiind asocierea brandurilor Catavencu cu controversatul Sorin Ovidiu Vantu? "Prin continut. Altceva nu am ce sa fac. Se vor convinge de produs si vor ramane. De ce se uita oamenii la Antena 1, desi Dan Voiculescu are o imagine foarte proasta? Pentru ca, pe un anume segment, le da oamenilor ce vor sa vada", spune Vulpe, care admite ca da, este o problema de imagine "de cateva luni, pana se vor lamuri ca e aceeasi chestie". "Doar ca e o chestie mai puternica, iar profitul pe care il genereaza aceasta chestie se duce in alta parte".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Curat complicat
/media-marketing/curat-complicat-1006238
1006238
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.