IERARHII NOI

Postat la 21 decembrie 2005 1 afişăre

Paradoxal, cel mai important moment care a marcat piata retail-ului de electronice si electrocasnice in 2005 il reprezinta publicarea rezultatelor financiare pe 2004 ale principalelor companii din domeniu.

Paradoxal, cel mai important moment care a marcat piata retail-ului de electronice si electrocasnice in 2005 il reprezinta publicarea rezultatelor financiare pe 2004 ale principalelor companii din domeniu.

Din toamna, am aflat cu totii ierarhia oficiala a primilor trei jucatori, un moment care a insemnat o rasturnare a ceea ce stiam anterior. Flanco, ocupantul locului intai in 2003, a cazut pe locul trei, Domo s-a clasat pe pozitia secunda, in vreme ce Altex a ajuns in pole-position. Altex a vandut de aproape 147 mil. euro, Domo a depasit cu putin pragul de 100 de milioane de euro, iar Flanco a avut o cifra de afaceri de doar 96 de milioane de euro. Exista sanse foarte mari ca ierarhia din 2004 sa ramana aceeasi si in 2005. Omul de afaceri Dan Ostahie, proprietarul si presedintele grupului de firme Altex, prognozeaza pentru finele acestui an o cifra de afaceri de 275 de milioane de euro, adica aproape dubla fata de anul an-terior. Cat despre Domo si Flanco, managerii celor doua companii estimeaza cresteri mai moderate (25-35%).

Ce se afla dincolo de cifrele seci publicate de Ministerul Finantelor? In primul rand o viziune diferita asupra aceluiasi gen de business. Altex s-a dezvoltat inca de la bun inceput (1992) in mod antreprenorial, iar Dan Ostahie nu a vandut, cel putin pana acum, nici un procent din afacere.  Asumandu-si integral strategia de dezvoltare a firmei, Ostahie nu a ezitat sa riste.

Iar in cazul Altex, "risc" a insemnat extinderea retelei si cresterea suprafetelor de vanzare prin crearea unui nou concept de magazin - Media Galaxy. De ce risc? Pentru ca acest tip de dezvoltare s-a realizat in special prin credit bancar. Dincolo de extinderea distributiei, Ostahie a deschis noi linii de business, cum ar fi productia de calculatoare marca proprie (Davio). Rolul principal al productiei proprii il reprezinta cresterea marjelor de profit - scazute, de altfel, in business-ul de baza: distributie si retail.

Ostahie recunoaste ca a riscat, insa el crede ca aceasta este singura cale catre succesul maxim. Cel putin pana acum, cartea pe care a jucat s-a dovedit castigatoare.

Daca abordarea lui Ostahie poate fi definita ca una agresiva, modul in care s-a miscat Flanco a fost mai degraba temperat, daca nu chiar timid. Motivul? Compania este detinuta in proportie de 85% de fonduri de investitii care nu sunt dispuse sa investeasca la nesfarsit intr-o afacere. De aici, lipsa banilor pentru dezvoltare. Totodata, fondurile nu agreeaza contractarea unor credite  mari pentru ca aceasta forma de finantare, desi benefica pentru extindere, scade valoarea companiei in momentul vanzarii. In schimb, in decembrie 2005, la doua luni dupa plecarea lui Marius Ghenea de pe pozitia de CEO, Flanco a anuntat o miscare ale carei rezultate urmeaza sa se vada in urmatorii doi ani.

Compania fondata de Florin Andronescu a ajuns la o intelegere cu Flamingo International, distribuitor si retailer de echipamente IT, privind o fuziune care va avea loc cel mai probabil in martie 2006. Practic, Flamingo va ingloba Flanco (aceasta companie urmand sa devina o filiala a noii entitati), tranzactie care presupune atat schimb de actiuni, cat si o componenta cash. Noul Flamingo va fi un redutabil adversar al Altex, mai ales ca urmeaza sa deschida noi magazine pe suprafete mari, concurand conceptul Media Galaxy. In cazul in care proiectul de fuziune se va concretiza, noua companie ar putea avea vanzari de circa 200 de milioane de euro. Departe inca de Altex, insa speranta artizanilor fuziunii este ca si profitabilitatea sa creasca semnificativ.

Companiile de credit de consum au fost si in 2005 un motor al cresterii marilor lanturi (finantand circa 60% din vanzari). Aceasta in ciuda aparitiei noilor norme BNR privind limitarea riscului la creditele de consum. Tot anul acesta, motorul financiar al Flanco, compania Credisson, a fost vandut catre francezii de la Cetelem - BNP Paribas pentru 47 de milioane de euro. Dan Ostahie a creat impreuna cu Raiffeisen Bank compania de consumer finance Credex, al carei impact asupra business-ului Altex urmeaza sa se vada din 2006. Cat despre lantul Domo, 2005 a fost primul an intreg pentru activitatea Estima Finance (compania de credit de consum care ii sustine vanzarile in rate), infiintata in 2004.

Revenind la strategii de dezvoltare, care este locul Domo in tot acest puzzle? Lorand Szarvadi, CEO Domo, se vede "undeva la mijloc" intre Altex si Flanco - lucru valabil atat pentru rezultatele financiare, cat si pentru modul de abordare a pietei. Szarvadi pariaza si el pe cartea extinderii, sperantele de dezvoltare pentru compania sa fiind legate de parteneriatul cu grupul Kaufland. Domo urmeaza sa deschida magazine in centrele retailer-ului german, care a anuntat ca va inaugura 50-55 de locatii in urmatorii cinci ani. 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
IERARHII NOI
/cover-story/ierarhii-noi-1047754
1047754
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.