Cum a ajuns Turda un hub global de medicamente pentru un gigant farmaceutic german?

Autor: Ioana Matei Postat la 29 septembrie 2025 447 afişări

La un an de la inaugurare, fabrica de la Turda a eliberat peste 1.000 de loturi, ceea ce înseamnă peste 23 de milioane de cutii de medicamente, distribuite către pacienţi din mai mult de 20 de ţări din Europa şi Balcani. Cum şi-a propus STADA România să demonstreze că producţia locală poate să devină un avantaj strategic pentru siguranţa aprovizionării şi accesibilitatea tratamentelor?

 

„Producţia locală contribuie la scăderea costurilor şi la îmbunătăţirea fluxului de aprovizionare pentru tratamentele critice. Atunci când folosim resurse, talent şi un lanţ de aprovizionare local, putem oferi siguranţă în aprovizionare, preţuri competitive şi stabilitate”, explică Mihai Fugarevici, General Manager STADA România. Dincolo de aspectele economice, el subliniază importanţa strategică a acestei direcţii: „O producţie naţională solidă ne asigură un control mai bun asupra stocurilor şi distribuţiei şi, în acelaşi timp, garantează disponibilitatea constantă a medicamentelor pentru pacienţi. Această independenţă este vitală, mai ales în situaţii de criză”.

STADA România a devenit în ultimii ani unul dintre cei mai importanţi jucători din piaţa farmaceutică locală, cu un portofoliu de peste 200 de produse, care acoperă atât segmentul spitalicesc, cât şi cel al medicamentelor eliberate fără reţetă.

Compania a intrat pe piaţă acum mai bine de trei decenii şi a crescut constant, consolidându-şi poziţia prin integrarea Walmark în 2022 (companie cehă fondată în 1990, specializată în suplimente alimentare şi OTC-uri, cunoscută pentru branduri precum Minimarţieni, Urinal, Proenzi sau GinkoPrim) şi prin investiţia de 70 de milioane de euro în fabrica de la Turda, inaugurată în octombrie 2024.

 

De la Turda spre Europa

Astăzi, portofoliul STADA România include produse inovative, biosimilare şi generice (Zaldiar, Lecigon, Apo-Go, Kympeigo), medicamente utilizate în spitale (Hidrocortizon, Refen, Lemod, Clindamicină, soluţii perfuzabile), dar şi branduri binecunoscute pentru publicul larg – Hepathrombin, Minimarţieni, Proenzi, Urinal, Bronhoklir. „În ultimii ani, am dezvoltat şi am diversificat portofoliul cu un obiectiv clar: să asigurăm accesibilitate, calitate şi eficienţă pentru pacienţi şi parteneri. Colaborarea directă cu medicii şi farmaciştii ne-a permis să identificăm rapid nevoile pacienţilor şi să lansăm soluţii adaptate, cum sunt Urinal Blue şi Proenzi Complex”, spune Fugarevici.

La un an de la inaugurare, fabrica de la Turda se îndreaptă spre 400 de angajaţi şi a livrat deja peste 1.000 de loturi, echivalentul a peste 23 de milioane de cutii de medicamente, distribuite în mai mult de 20 de ţări din Europa şi Balcani. „Cea mai importantă lecţie pe care am învăţat-o este că în spatele oricărui proiect de succes se află o echipă de experţi pasionaţi. Am deplină încredere în echipa noastră şi le mulţumesc pentru efortul, dedicarea şi profesionalismul de care au dat dovadă. Datorită lor am depăşit şi vom continua să depăşim cu succes orice provocare”, subliniază Mihai Fugarevici. Pentru el, producţia locală nu este doar o opţiune de business, ci un angajament pe termen lung: „Sănătatea nu are graniţe, dar soluţiile vin de acasă. Cred că viitorul industriei farmaceutice va depinde tot mai mult de capacitatea noastră de a răspunde nevoilor locale, cu resurse locale.” Investiţia în unitatea de producţie de la Turda a adus pentru STADA avantaje strategice importante. „Am redus dependenţa de importuri pentru produsele finite şi astfel am consolidat lanţul de aprovizionare. Acest lucru ne dă şansa să fim mai agili şi mai prezenţi în piaţă, dar şi să răspundem mai rapid nevoilor ei. În plus, activitatea locală ne consolidează angajamentul faţă de economia şi comunitatea din jurul fabricii”, explică Mihai Fugarevici. Privind înainte, compania are planuri clare pentru dezvoltarea operaţiunilor din România. „Pentru fabrica din Turda avem în vedere proiecte şi investiţii pe termen lung, care vizează extinderea şi multiplicarea liniilor de producţie şi consolidarea echipei locale. În acelaşi timp, analizăm oportunităţi de diversificare, inclusiv în segmente precum cel al soluţiilor injectabile şi perfuzabile. Scopul nostru rămâne să venim în întâmpinarea nevoilor pacienţilor şi să avem grijă de sănătatea lor ca un partener de încredere.” Echilibrul între generice şi produsele de tip Specialty este, de asemenea, o parte centrală a strategiei STADA România. „Pentru noi, sunt importante atât medicamentele generice, cât şi produsele din segmentul Specialty Care. Ele creează un echilibru în sistemul de sănătate, întrucât combină optimizarea bugetară cu accesul la inovaţie şi tratamente de ultimă oră. Genericele sunt un pilon esenţial, oferind soluţii accesibile. În acelaşi timp, segmentul Specialty Care reflectă angajamentul nostru de a aduce soluţii inovatoare pentru afecţiuni complexe. Ambele joacă un rol crucial, iar prioritizarea lor depinde de nevoile pieţei şi de modul în care putem oferi un sprijin real pacienţilor şi soluţii durabile sistemului de sănătate.”

Mihai Fugarevici alături de (de la dreapta la stânga): Christos Gallis – Executive Vice President at STADA, Miguel Pagan – Chief Technical Officer STADA, Frank Staud - Executive Vice President Global Communications, Branding & Sponsoring STADA, Jesus Corchero - Senior Vice President Global Operations STADA, în cadrul unui eveniment dedicat angajaţilor pentru inaugurarea fabricii din Turda.

Farmacistul, ambasadorul produselor „Made in Romania”

Privind spre viitor, Mihai Fugarevici recunoaşte că industria farmaceutică din România se confruntă cu provocări structurale. Unul dintre cele mai mari riscuri este deficitul de personal calificat, mai ales în zona farmaciştilor. Numărul absolvenţilor din facultăţile de profil a scăzut constant în ultimii ani, ceea ce pune presiune pe întregul ecosistem – de la producţie la distribuţie şi servicii farmaceutice. „Fără resursa umană, nicio investiţie în infrastructură sau tehnologie nu poate să producă efectele dorite. Avem nevoie de specialişti bine pregătiţi şi motivaţi să rămână în ţară”, subliniază el. Pentru Mihai Fugarevici, rolul farmacistului nu se limitează la a elibera tratamentele prescrise, ci merge mult mai departe. În viziunea sa, farmacistul este un veritabil consilier de sănătate, cel care poate orienta pacientul către produse sigure şi de calitate, inclusiv către medicamente sau suplimente produse local. „Atunci când medicul stabileşte diagnosticul şi tratamentul, pacientul se bazează pe farmacist pentru recomandări suplimentare. Dacă farmacistul alege să promoveze un produs românesc de calitate, el consolidează încrederea pacientului şi devine, indirect, un ambasador al producţiei locale”, explică Fugarevici.

De aici şi convingerea că industria trebuie să investească în educarea şi informarea farmaciştilor. Doar oferindu-le acces la studii clinice, date despre calitate şi standarde de fabricaţie, aceştia pot recomanda cu încredere medicamente „Made in Romania”. În completare, autorităţile pot crea politici publice care să stimuleze alegerea produselor autohtone şi să le facă mai vizibile în faţa pacienţilor. „Eforturile comune, industrie şi stat, ar da farmaciştilor şansa de a deveni parteneri strategici pentru producţia locală, ceea ce ar avea efecte benefice nu doar pentru industrie, ci şi pentru pacienţi şi pentru economie în ansamblu”, subliniază managerul STADA România. Această perspectivă este susţinută şi de datele culese în Raportul de sănătate STADA 2025, un studiu derulat anual la nivel european. Ediţia pentru România arată un paradox îngrijorător: peste jumătate dintre respondenţi – 52% – sunt nemulţumiţi de sistemul public de sănătate, dar în acelaşi timp, 62% nu merg la controale medicale de prevenţie. Motivele invocate variază de la convingerea că nu sunt necesare (30%) până la lipsa de informare cu privire la ce tip de controale ar trebui făcute (21%). „Aceste cifre ne arată că, dincolo de limitările sistemului, avem şi o problemă de mentalitate. Prevenţia nu este încă percepută ca o investiţie în sănătate, ci ca o opţiune facultativă”, spune Fugarevici. El observă şi o reţinere faţă de tehnologie: aproape jumătate dintre respondenţi refuză ideea de a consulta un sistem bazat pe inteligenţă artificială, preferând interacţiunea directă cu medicul. Există totuşi şi motive de optimism – sănătatea mintală, de exemplu, este percepută pozitiv de 84% dintre români, un nivel peste media europeană. Pornind de la aceste date, STADA şi-a fixat ca prioritate educaţia pacienţilor şi promovarea prevenţiei. Compania sprijină proiectele organizaţiilor de pacienţi şi ale asociaţiilor medicale, oferind know-how şi resurse, dar şi folosind rezultatele raportului anual ca bază pentru campanii de conştientizare. „Numai prin educaţie medicală continuă putem schimba obiceiurile populaţiei şi putem ridica nivelul de cunoaştere în sănătate publică”, afirmă Fugarevici. În paralel, grija pentru sănătatea mintală a devenit o direcţie internă de responsabilitate. Toţi angajaţii STADA au acces gratuit la aplicaţia Kyan Health, care le pune la dispoziţie sesiuni de terapie, coaching şi instrumente digitale pentru echilibru emoţional. Compania încurajează şi mişcarea prin competiţii precum Step Challenge, iar prin evenimentul Caring Day, implică angajaţii în voluntariat şi donare de sânge.

În cadrul evenimentului organizat pentru lansarea Urinal Blue şi Proenzi Complex.

Vorbind despre provocări, pe lângă lipsa forţei de muncă, politica de preţ şi mecanismele fiscale aplicate medicamentelor generează un alt tip de vulnerabilitate. Taxa clawback, coroborată cu preţurile de referinţă şi cu termenele lungi de plată, face dificilă menţinerea pe piaţă a produselor de bază, cele mai accesibile pentru pacienţi. „Există un risc real ca medicamente esenţiale şi ieftine să dispară de pe rafturi, iar acest lucru ar afecta direct milioane de pacienţi”, avertizează Fugarevici. În acelaşi timp, el atrage atenţia şi asupra barierei tehnologice. Multe fabrici autohtone funcţionează cu linii de producţie învechite, ceea ce limitează capacitatea de a creşte producţia într-un context în care populaţia României îmbătrâneşte şi nevoia de tratamente creşte. Această combinaţie de factori creează presiune, dar şi oportunităţi.

 Fugarevici crede că România are şansa să îşi transforme provocările în motor de dezvoltare prin politici publice inspirate din alte modele europene. „Un exemplu relevant este Grecia, care compensează 30% din valoarea investiţiilor cu taxa clawback plătită de producători. Această abordare creează un mediu atractiv pentru investiţii şi oferă stabilitate pe termen lung.” Aplicarea unor măsuri similare în România ar însemna mai multe investiţii în producţie, cercetare şi dezvoltare, locuri de muncă mai bine plătite şi, cel mai important, autonomie în aprovizionarea cu medicamente în perioade de criză. „Industria farmaceutică românească poate deveni un pilon de stabilitate dacă este susţinută prin politici coerente. Iar producţia locală este cheia pentru a proteja pacienţii şi pentru a întări sistemul de sănătate”, concluzionează managerul STADA România.   

 

Stada – repere esenţiale

► Fondată în 1895, ca o cooperativă de farmacişti în Germania.

► Sediu central: Bad Vilbel, Germania.

► Prezentă în peste 120 de ţări, cu circa 13.000 de angajaţi.

► Două direcţii principale de business: generice şi produse Consumer Healthcare (OTC, suplimente, îngrijire).

► Portofoliu global: Nizoral, Grippostad, Zoflora, Lacovid şi altele.

► 2017 – preluată de fondurile de investiţii Bain Capital (SUA) şi Cinven (Marea Britanie), într-o tranzacţie de
5,3 mld. euro.

► În 2020, STADA achiziţioneză Walmark, o companie farmaceutică fondată în 1990 în Republica Cehă, specializată în suplimente alimentare, vitamine şi produse de tip OTC (over-the-counter, adică fără prescripţie medicală).

► 2025 – CapVest preia pachetul majoritar de 70%, într-o tranzacţie care evaluează compania la 10 mld. euro.

► România: peste 30 de ani de prezenţă, aproximativ 1.000 de angajaţi.

► 2024 – inaugurarea fabricii din Turda (judeţul Cluj), investiţie greenfield de 70 mil. euro, una dintre cele mai moderne unităţi de producţie din grup.

 

Cinci întrebări şi răspunsuri din interviul cu Mihai Fugarevici, General Manager, STADA România:

1. Ce decizii de carieră au contat cel mai mult pentru a ajunge în poziţia actuală?

Curaj şi încredere. Pentru a ajunge în poziţia actuală, cele mai importante decizii de carieră au fost cele care au avut la bază curajul şi încrederea că imposibilul poate deveni posibil. Am investit în expertiza mea în industria farmaceutică şi am avut o viziune clară: aceea de a contribui la consolidarea industriei farmaceutice din România, într-un mod diferit de cel practicat de la Revoluţie încoace. Această viziune s-a concretizat prin găsirea unei modalităţi de a atrage investiţiile unei companii multinaţionale pe piaţa românească, o decizie care a marcat o etapă esenţială în parcursul meu profesional.

2. Ce sfaturi aţi da unui tânăr care îşi doreşte o carieră în industria farmaceutică?

Pentru a avea succes în industria farmaceutică, un tânăr trebuie să aibă principii solide, curaj, ambiţie, sa se autoeduce şi să fie pregătit pentru multă muncă. Acestea sunt ingredientele necesare pentru a reuşi.

3. Ce calităţi apreciaţi cel mai mult la colegii şi angajaţii dumneavoastră?

Apreciez cel mai mult tenacitatea şi ambiţia de a fi mereu în frunte, dublate de o orientare puternică către oameni.

4. Care au fost cele mai dificile decizii de leadership pe care le-aţi luat şi ce v-au învăţat acestea?

Am pariat pe un start de la zero şi o echipă tânără. Această decizie de leadership m-a învăţat că potenţialul, caracterul, curajul şi entuziasmul pot depăşi experienţa şi pot aduce rezultate excepţionale.

5. Cum definiţi succesul personal şi profesional dincolo de cifre şi rezultate financiare?

Dincolo de cifre şi de rezultatele financiare, succesul personal şi profesional înseamnă să laşi o moştenire, să construieşti ceva de impact pentru binele celorlalţi. Pentru mine, asta a însemnat să contribui la consolidarea industriei farmaceutice din România, să aduc o abordare diferită faţă de cea existentă după Revoluţie şi să atrag investiţiile unei companii multinaţionale. Împreună cu echipa din România lăsăm moştenire o fabrică ce va fi aici multe generaţii.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.