BM Storytellers - poveştile ultimilor zece ani spuse de Lorand Szarvadi, Mariana Gheorghe şi Dan Şucu

Autor: Iuliana Roibu Postat la 07 septembrie 2014 855 afişări

Orice manager sau antreprenor din România a învăţat cel puţin o lecţie de business în 2009. Ediţia a şasea a BM Storytellers spune trei dintre poveştile anului de debut al crizei, văzute de un CEO şi de doi antreprenori. Fiecare dintre cele trei poveşti are câte un cuvânt cheie: încredere, pierdere şi recalibrare, toate rezultate ale unui an plin de evenimente.

BM Storytellers - poveştile ultimilor zece ani spuse de Lorand Szarvadi, Mariana Gheorghe şi Dan Şucu

În ultimii şase ani, fiecare om de afaceri care a dat un interviu a răspuns cel puţin la o întrebare legată de criză. Înţelegerea fenomenului, acceptarea, măsurile luate şi abordarea problemelor au făcut diferenţa între businessuri care au rezistat sau nu crizei. Pentru cei mai mulţi respondenţi la această întrebare, revelaţia venirii crizei a apărut diferit: în timpul unei discuţii, la o privire pe un grafic de preţuri sau la vederea unei schimbări bruşte de curs valutar. Spre deosebire de oamenii de afaceri americani sau vest-europeni, care au acceptat venirea crizei în bloc, odată cu anunţul Lehman Brothers sau cu colapsul burselor, în România acceptarea s-a produs cel mai greu şi asta a contat mult în gravitatea la care au ajuns problemele economice locale. „Românii se cred mai norocoşi“, spunea în ediţia anterioară a BM Storytellers Radu Enache, omul de afaceri care conduce reţeaua de hoteluri Continental. „Dacă altcineva are probleme, românul tot speră că el o să scape, pentru că aşa este felul nostru de-a fi. 2008 şi 2009 ne-au demonstrat că ne pot atinge şi pe noi ghinioanele.“ Cei mai mulţi oameni de afaceri din România nu au acceptat că este criză în 2009 nici după ce prognoza de scădere economică indica un minus de 14% - de la plus 7% la minus 7% - , care este un şoc pentru orice economie.

Cei trei invitaţi ai ediţiei BM Storytellers cu numărul 6 au începul anul 2009 în diverse faze de acceptare a noii realităţi economice. În funcţie de activitatea din anii anteriori, reactivitatea la problemele economice a fost diferită.


Mariana Gheorghe, la BM Storytellers, despre ziua pe care nu o va uita niciodată

Dan Şucu, la BM Storytellers, "Dacă mă uit la prostiile pe care le-am făcut în 2009, cred că ajung la spitalul 9"

Citiţi aici povestea lui Lorand Szarvadi, fondatorul Domo, la BM Storytellers. A dat 20 de milioane de euro pe un teren de lângă Bucureşti unde a vrut să facă un oraş. Acum regretă fiecare cent


Lorand Szarvadi era euforic în 2009. De aproape doi ani devenise milionar în cash după ce vânduse partea sa din reţeaua Domo şi a început anul investind. A plătit 20 de euro pe metrul pătrat pentru un teren de 100 de hectare lângă Chitila şi a lansat brandul de magazine de jucării Toyplex, care a crescut în trei ani (de criză) până la 19 magazine. Nu a durat mult până a realizat că pariul imobiliar pe care l-a făcut nu va avea succes, iar reţeaua de magazine de jucării nu a rezistat unei pieţe intens concurenţiale. „M-am gândit că dacă am dat lovitura o dată, o să dau lovitura de fiecare dată, în orice domeniu aş încerca. Optimismul după o tranzacţie reuşită este enorm, simţi că poţi oricând să cucereşti lumea. Credeam că voi da lovitura şi în imobiliare“, spune acum Lorand Szarvadi, care a renunţat din primăvara anului în curs la orice relaţie contractuală cu Domo şi lucrează intens la faceliftul hotelului său de la Balvanyos.

Dan Şucu a început 2009 într-o stare pe care acum o descrie ca fiind „apropiată şocului“. Luna decembrie 2008 fusese prima din istoria Mobexpert când vânzările nu urmaseră o curbă ascendentă. „Prima oară în viaţa mea de om de afaceri când am văzut o lună a unui an mai slabă decât aceeaşi lună a anului anterior a fost decembrie 2008. Noi nu ne raportăm la trimestre sau la ani, ci doar la luni. Scăderea a fost relativ mică, dar problema era că nu aveam creştere. A fost însă doar începutul. În aprilie, lucrurile erau deja foarte clare“, îşi aminteşte Dan Şucu starea de spirit cu care a început cel mai slab an din istoria Mobexpert. Dan Şucu spune că a trăit criza companiei sale foarte intens, deoarece Mobexpert este, în afară de familie, singura sa pasiune: „Mie nu îmi plac ceasurile, maşinile sau excursiile safari. Eu trăiesc prin familia mea şi prin Mobexpert, iar suferinţa companiei am resimţit-o profund“.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/bm-storytellers-povestile-ultimilor-zece-ani-spuse-de-lorand-szarvadi-mariana-gheorghe-si-dan-sucu-13212446
13212446
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.