Lui Ed ii plac cifrele mari
Internet oriunde si oricand, accesibil precum radiourile FM. Telefoane mobile carora le poti vorbi si care iti raspund precum secretarele. Masini de politie inteligente, capabile sa identifice instantaneu infractorii.
Internet oriunde si oricand, accesibil precum radiourile FM. Telefoane mobile carora le poti vorbi si care iti raspund precum secretarele. Masini de politie inteligente, capabile sa identifice instantaneu infractorii.
Acestea sunt tehnologiile pe care le introduce deja pe piata gigantul american Motorola, concomitent cu o competitie pe viata si pe moarte cu Nokia pentru dominatie in industria telefoanelor mobile si a echipamentelor telecom.
AMBITIILE LUI ED ZANDER: Dupa ce acum cativa ani a inregistrat un moment de criza, Motorola a recurs la cateva complicate interventii chirurgicale asupra liniilor de business si managementului - iar recent s-a prezentat cu bilantul si proiectiile de viitor in fata a sute de analisti financiari si telecom, care ar trebui sa certifice gradul de sanatate economica a companiei. Ed Zander, chairman si director executiv al Motorola, a vorbit fara mari emotii, hotarat sa invinga scepticismul celor care stiu ca, desi profitul a crescut cu 48% in trimestrul al doilea din 2006, actiunile au avut in general un trend descendent pe bursa americana.
Zander seamana cu Berlusconi - si e la fel de ambitios: cand unul dintre presedintii sai i-a spus ca a vandut 50 de milioane de telefoane cu clapeta Razr, Ed Zander a stabilit imediat sa livreze pe piata alte 500 mil. Ii plac de altfel cifrele mari. Strategia Motorola se desfasoara sub sloganul "Connect the unconnected", iar in proiectiile de viitor e mentionat numarul "neconectatilor" la serviciile de voce si Internet - trei miliarde la nivel mondial.
CE SPUN CIFRELE: Una dintre problemele companiei ramane aceea ca, desi a lansat, in secolul trecut, primul telefon mobil comercial din lume, se mentine de multa vreme pe pozitia a doua a clasamentului mondial al producatorilor, dupa Nokia, o companie dintr-o tara - Finlanda - cu o populatie doar putin mai mare decat a orasului Chicago, locul in care Motorola isi are cartierul general. Daramarea Nokia de pe piedestalul primei pozitii mondiale nu pare o misiune imposibila. Cu nedisimulata satisfactie, Ron Garriques, presedintele diviziei de echipamente mobile, prezinta evolutia cotelor de piata din ultimele sapte trimestre.
In vreme ce finlandezii au crescut cu 3,7%, o evolutie gen "flat line", cota americanilor a saltat cu 8,6%. Dar diferenta dintre cele doua cote de piata ramane, totusi, de 11,3 procente. Garriques face inca o comparatie: pe primul semestru din 2006 veniturile Motorola din telefoane mobile au crescut cu 27%, fata de 25% cat a inregistrat Nokia, care are insa un plus de 500 de milioane de dolari, atingand 4,8 miliarde.
Sa simta oare deja Nokia in ceafa suflarea Motorola, asa cum spun unii? Tot ce se poate, pentru ca productia telefoanelor mobile e cea mai dinamica industrie de pe glob, iar in aceasta cursa nebuneasca resursele financiare si tehnologice conteaza. Iar Motorola nu pare sa se zgarceasca; a cheltuit in ultimele luni 8 miliarde de dolari pe achizitia unor companii tehnologice, a incheiat parteneriate pentru continut cu gigantii Yahoo!, Google si Kodak si si-a deschis doua centre de cercetare-dezvoltare in China, piata care odata cucerita i-ar asigura suprematia mondiala. Cel mai nou centru de cercetare a fost deschis in parteneriat cu producatorul chinez Huawei, parteneriat menit sa limiteze ascensiunea europenilor de la Ericsson sau Nokia in privinta retelelor de telefonie mobila de generatia a treia in standard UMTS.
Directorul executiv Ed Zander se abtine insa sa avanseze un termen pentru victoria impotriva Nokia. Cum face o naveta intensa intre SUA si
"WE WERE THERE!": Cantina specialistilor care lucreaza in Centrul de inovare Motorola din
Dincolo de aceasta panoplie a inventiilor, una dintre obsesiile strategilor Motorola este acum mobilitatea in comunicatii (urmatoarea faza de dezvoltarea a Internetului - spun ei), concept definit de sintagma "Seamless mobility". Pe scurt, aceasta inseamna acces permanent si usor la informatii, entertainment si comunicatii.
Si pentru ca astfel de exprimari tehnice ii lasa in general indiferenti pe utilizatorii obisnuiti, Motorola vine cu demonstratii si exemple concrete. De pilda, in privinta serviciilor de voce va fi natural nu peste mult timp (tehnologia exista, insa trebuie convinsi operatorii) ca, daca ti-ai lasat telefonul mobil la parter si primesti un apel, acesta sa fie transferat automat pe telefonul fix din dormitorul de la etaj. Sau sa dialoghezi cu telefonul mobil, cerandu-i de pilda, prin voce, sa afiseze anumite poze facute acum trei zile sau sa caute numarul unei anumite persoane. Totodata, Internetul wireless de banda larga ar urma sa devina, in viziunea Motorola, la fel de banal si accesibil precum receptionarea posturilor de radio datorita tehnologiei WiMax. WiMax presupune instalarea unor antene care sa permita transmisia vocii si a datelor mai eficient si mai ieftin decat alte tehnologii wireless. Semnalul se transmite pe distante mai mari decat in cazul tehnologiei Wi-Fi utilizate in prezent in hoteluri, aeroporturi etc. pentru acces la Internet.
DE LA TEORIE LA PRACTICA: Deja nu mai avem de-a face cu chestiuni teoretice, pentru ca Motorola a incheiat o alianta cu furnizorul nipon de comunicatii Softbank pentru a acoperi cu Internet fara fir intregul Tokio. Testele incep in aceasta toamna. Tot in Asia, compania
Securitatea e un alt domeniu in care Motorola vine cu o alta viziune: tehnologiile pentru masini de politie care monitorizeaza video intreg traficul, culeg si prelucreaza informatii - suspectii fiind identificati imediat prin simpla citire a amprentei digitale - sunt deja pregatite de compania
Retele informatice ad-hoc create intre membrii echipelor de salvare sau interventie, intre vehiculele acestora, pentru comunicarea rapida si eficienta (asa-numitele "mesh networks") sunt si ele puse la punct.
DIRECTII STRATEGICE: Din toata aceasta avalansa de achizitii, parteneriate si lansari de noi tehnologii se disting totusi cu usurinta cateva directii de strategie: compania americana se concentreaza cu toate fortele pe India si China, tari in care traieste aproape o treime din populatia mondiala, mizeaza pe Internetul wireless de viitoare generatie, nu a uitat de conceptul la moda de casa digitala, vine permanent cu solutii de securitate, domeniu extrem de sensibil dupa 11 septembrie, si cauta sa bareze la mantinela companiile europene producatoare de echipamente telecom.
In fata acestor evidente, incepi sa intelegi abia simtita iritare civilizata a oficialilor Motorola in fata intrebarii "Cand veti reveni pe prima pozitie in topul vendorilor de telefoane mobile?". In definitiv, in contextul general al business-ului, poate nu conteaza atat de mult aceasta ierarhie. Si asta pentru ca vorbim mai intai de profit si perspective si abia apoi de orgolii.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro