Angajatul viitorului în retail: asistentul virtual din magazin. Cum vor comunica în curând rafturile cu noi

Autor: Ioana Niţă Postat la 03 iulie 2021 260 afişări

Oricât de tare a explodat retailul online în contextul pandemiei, magazinele clasice nu vor dispărea în viitorul previzibil, iar un start-up local a găsit o metodă prin care să integreze cele mai noi tehnologii în procesele de vânzare astfel încât să îi ajute pe angajaţi să îşi servească mai bine clienţii. Este vorba de soluţia Mercurio, dezvoltată de compania Advanced Robotics din Braşov, care funcţionează asemenea unui asistent virtual în spaţiile comerciale şi care este deja testată în magazinele Sony Center şi Mobexpert din zona Băneasa.

Mercurio vine cu ideea de a optimiza procesele de relaţionare cu clienţii astfel încât experienţa lor să fie mai bună şi satisfacţia mai ridicată. Este o platformă pentru crearea de angajaţi digitali sub forma unor asistenţi virtuali care comunică prin voce sintetizată de o platformă de inteligenţă artificială conversaţională şi care au o înfăţişare umanoidă generată de grafică 3D“, a explicat la ZF IT Generation Dan Rotaru, cofondator şi business development manager în cadrul Advanced Robotics. El a adăugat că în acelaşi timp, dispozitivul are multiple funcţionalităţi pentru businessuri.

 „Are şi o interfaţă pentru extragerea de date pentru analiză de business legate de utilizatori - demografice, stare, timp de acţiune etc., care ajută în general businessurile de retail să măsoare parametri de interacţiune cu utilizatorul şi efectul acţiunilor businessului, crescând astfel gradul de satisfacţie al clienţilor şi având posibilitatea să facă acest lucru la un cost mai redus decât acum.“

Concret, soluţia Mercurio se poate folosi spre exemplu în industria de fast food, unde se migrează în interacţiunea cu clientul spre a utiliza terminale de tip self-service sau self-checkout.

„În acest moment, experienţa de utilizare înseamnă să navighezi prin nişte meniuri, să treci prin nişte etape. Ce se poate realiza cu dispozitivul nostru, care este doar unul din cazurile în care poate fi aplicat produsul Mercurio, este că interacţiunea este foarte asemănătoare cu cea care se derula înainte de dispozitivele de self-service, adică similară cu cea a interacţionării cu un om. O persoană ar putea veni să îi solicite dispozitivului care are acest avatar grafic prin viu grai să spună ce îşi doreşte - să plaseze comanda de produse, produsele îi apar pe ecran, plăteşte şi atât. Experienţa este mai uşoară, clientul este mai satisfăcut, ajunge mai repede la a plasa comanda”, a spus Dan Rotaru, punctând faptul că acesta este un exemplu din perspectiva utilizatorului.

„Din perspectiva afacerii, a lanţului de fast food, în primul rând acesta deserveşte mai mulţi clienţi în unitatea de timp, este mai facilă interacţiunea. Asta pe de-o parte, iar pe de altă parte, motorul de extragere de date îi permite să obţină date în timp real despre cine sunt clienţii - atât demografice, cât şi ce anume îi interesează - cât timp au interacţionat, ce întrebări au pus în conversaţia cu avatarul să zicem. Astfel, businesurile îşi pot optimiza procesul comercial pe de-o parte, iar pe de altă parte pot adresa problema omnichannel cu care se confruntă cel puţin în zona de retail toţi jucătorii clasici care vin din zona de magazine fizice, comerţul migrând spre o formă de interacţiune mixtă - oamenii îşi doresc experienţe din online în offline şi invers.”

În prezent, soluţia se află în stadiu de pilot, fiind implementată şi testată cu doi clienţi.

„Avem deja produsul pe piaţă de aproximativ o lună. În momentul de faţă se află la Sony Center la mall-ul din Băneasa, iar în curând îl vom avea go live la showroomul Mobexpert tot din Băneasa. Produsul este pe final, acum facem ultimele teste şi probabil că din toamnă vom începe producţia de masă pentru el”, a precizat Andreas Valentini, cofondator şi CEO al Advanced Robotics, adăugând că feedbackul de la clienţi este foarte important pentru finalizarea soluţiei.

„Vrem să avem un feedback real atât al clientului nostru, cât şi al utilizatorului final, îmbunătăţind experienţa pentru amândoi. La final, vom putea vedea exact de ce finisaje este nevoie.”

Cum a apărut însă ideea dezvoltării unei astfel de soluţii? „Ideea a apărut din perspectivă dublă - atât ca utilizator de servicii, mai ales în zona de retail, unde am constatat că există multiple situaţii şi o serie de tipuri de magazine unde ar fi necesară mai multă consultanţă, mai multă informaţie şi numesc aici experienţele pe care le avem în magazinele «do it yourself» (DIY) unde sunt foarte multe detalii tehnice când trebuie să cumperi ceva şi tot timpul trebuie să întrebi pe cineva ceva. Iar un dispozitiv de acest gen ar putea să satisfacă această nevoie pentru că de cele mai multe ori răspunsurile pot fi automatizate. Probabil pentru un lucrător de pe un raion anume, întrebările se repetă de foarte multe ori pe zi”, a relatat Dan Rotaru.

„Cealaltă experienţă vine din felul în care a demarat afacerea ca distribuţie de roboţi umanoizi unde am vizat automatizarea unor procese de business, iar din relaţia B2B cu clienţii şi cu potenţialii parteneri pentru zona de robotică am constatat care sunt nevoile lor.”

şi ne-am dat seama că prin tehnologiile care există în acest moment am putea satisface o nevoie reală din piaţă. Şi atunci am început să căutăm pe componente cum am putea răspunde nevoilor lor”, a completat el.

Aplicabilitatea soluţiei Mercurio nu se rezumă însă doar la zona de retail, aceasta putând fi implementată şi în alte industrii, cum ar fi cea a serviciilor de ospitalitate.

“Am avut un start de implementare cu un hotel care ne spunea că îşi doreşte să automatizeze o parte din sarcinile de la recepţie pentru că în momentele în care există vârf de solicitări - vin şi se cazează două autocare simultan, recepţia nu face faţă, dar nişte dispozitive care ar putea prelua din sarcini ar ajuta foarte mult.  Aşa am început să creăm o soluţie care să răspundă la tipul acesta de nevoi reale din piaţă.”

În prezent, Compania Advanced Robotics se află în discuţii pentru a obţine o finanţare cuprinsă între 300.000 şi 500.000 de euro, bani necesari pentru a putea finaliza produsul şi a putea scala proiectul atât pe plan local, cât şi internaţional.

„Investiţia de până acum în produsul Mercurio se situează la circa 425.000 euro, bani proveniţi de la investitorii noştri şi din capitaluri proprii. Pentru etapa următoare suntem în căutare de fonduri şi am avut deja pitch-uri la VC-uri - am avut discuţii atât în România, cât şi în străinătate. Avem nevoie de o sumă cuprinsă între 300.000 şi 500.000 de euro pentru a putea finaliza produsul şi a începe scalarea atât la nivelul pieţei din România, cât şi la nivelul pieţei externe. Preconizăm că în iulie sau august vom finaliza prima rundă de investiţie“, a menţionat Andreas Valentini.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.


Start-up Pitch

1. Invitaţi: Andreas Valentini şi Dan Rotaru, fondatori Advanced Robotics

Ce face? Dezvoltă o soluţie ce permite instalarea unor asistenţi virtuali în magazine, hoteluri sau clinici.

„Investiţia de până acum în produsul Mercurio se situează la circa 425.000 euro, bani proveniţi de la investitorii noştri şi din capitaluri proprii. Pentru etapa următoare suntem în căutare de fonduri şi am avut deja pitch-uri la VC-uri - am avut discuţii atât în România, cât şi în străinătate. Avem nevoie de o sumă cuprinsă între 300.000 şi 500.000 de euro pentru a putea finaliza produsul şi a începe scalarea atât la nivelul pieţei din România, cât şi la nivelul pieţei externe. Preconizăm că în iulie sau august vom finaliza prima rundă de investiţie.“

2. Invitaţi: Alexandru Cojocaru şi Ciprian Grigore, fondatori Licenseware, Ce face? Dezvoltă un ecosistem de aplicaţii pentru managementul licenţelor software

Piaţa locală nu a ajuns la un nivel de maturitate la care genul acesta de soluţii ar putea fi promovate. Noi ne uităm către Europa de Vest, ţările nordice, Marea Britanie, Australia, America de Nord - SUA, Canada. Aceasta este piaţa noastră de desfacere - practic, acolo unde se găsesc sediile centrale ale marilor companii ale lumii. Indicatorul principal pe care noi îl urmărim este venitul lunar recurent. În următoarele 6 luni vrem să ajungem la circa 15.000 euro, iar apoi am vrea să ajungem la aproape 30.000 euro, iar ca venit anual vrem să atingem suma de 200.000 de euro.“



Start-up Update

1. Invitat: Florin Grozea, fondator MOCAPP - platformă online ce pune în legătură agenţiile de marketing şi brandurile cu influencerii potriviţi pentru proiectele lor

Ce e nou? Start-up-ul vrea să atragă în următoarele luni o finanţare de tip bridge de circa 600.000-800.000 de euro cu ajutorul căreia să dezvolte în continuare produsul software şi businessul până în vara anului viitor, când plănuieşte să ia o investiţie de serie A din străinătate.

„În momentul de faţă suntem în pregătirea următoarei runde de investiţii prin care ne dorim să accelerăm ieşirea europeană pe care am început-o cu ajutorul rundei de la SeedBlink. Noi îi spunem un «bridge round», adică o finanţare care să ne ofere un pod către cea pe care o pregătim vara viitoare cu un VC internaţional care să ne susţină intrarea oficială în Marea Britanie cu focus pe segmentul de clienţi din e-commerce.“

2. Invitat: Mihai Rotaru, fondator Neobility. start-up-ul a dezvoltat o platformă numită UrbanAir reuneşte care toate serviciile de mobilitate alternativă

dintr-un oraş într-o singură aplicaţie mobilă.

Ce e nou? Start-up-ul se află în prezent în căutarea unei noi runde de finanţare, de data aceasta de câteva milioane de euro, pentru a susţine dezvoltarea platformei UrbanAir la nivel european, iar mai apoi global.

„Suntem în etapa în care vom ridica o nouă rundă de finanţare. Nu pot da foarte multe detalii, dar nivelul de capital se va ridica la mai multe milioane de euro. Nu este ieftin deloc să joci în spaţiul de mobilitate urbană, iar acum avem o fereastră de oportunitate - nevoia pentru un astfel de produs este acum, infrastructura, felul de a trăi în oraş s-a schimbat şi noi adresăm fix această nevoie acum.“



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noimebrie 2019 şi realizată împreună cu Banca Transilvania, Microsoft şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.