Cum încearcă o româncă să-i facă pe copiii din ţara noastră să iubească ştiinţa. Ea lucrează exclusiv cu oameni de ştiinţă din mai multe domenii

Autor: Ioana Niţă Postat la 22 august 2025 116 afişări

Cu o echipă formată exclusiv din 19 oameni de ştiinţă – de la medici rezidenţi la fizicieni şi biologi – proiectul de educaţie ştiinţifică WOW Lab îşi propune să inspire viitoarele generaţii să iubească ştiinţa şi să aleagă o carieră în România. După ce a ajuns la un total de 26.000 de copii prin module creative precum „Detectiv Science”, businessul pregăteşte cursuri noi, ca „Vreau să fiu medic/veterinar”, şi caută o finanţare pentru a accelera dezvoltarea.

Am creat programe de educaţie ştiinţifică prin experimente, pentru copii de la 6 ani la liceu, în domeniile fizică, chimie, astronomie, anatomie, biologie, nutriţie şi ecologie. Misiunea noastră este ca ei să iubească ştiinţa, să ia în calcul eventuale cariere în domenii ştiinţifice şi, atunci când întâlnesc la şcoală manualul, care este plin de teorie, să înţeleagă la ce le foloseşte şi care este aplicabilitatea în practică“, a declarat Anca Tănăsescu, fondatoarea WOW Lab, în cadrul unui interviu realizat la Festival of Modern Owners (FOMO), eveniment susţinut de BCR. Proiectul, pornit dintr-o nevoie personală a fondatoarei de a găsi astfel de cursuri pentru propriul copil, a crescut constant, ajungând în acest an şcolar la 6.400 de copii înscrişi la ateliere.

WOW Lab colaborează atât cu şcoli private, unde oferă cursuri opţionale pe parcursul întregului an, cât şi cu şcoli de stat, în cadrul programelor „Şcoala Altfel“ şi „Săptămâna Verde“. Printre şcolile private aflate în portofoliul de clienţi al WOW Lab se numără British Council, American International School of Bucharest, Cambridge School of Bucharest, International British School of Bucharest, Lycée Français Anna de Noailles, Verita International School, Şcoala Spectrum, King’s Oak School şi Liceul Româno-Finlandez. Diferenţiatorul proiectului este echipa de traineri. „Echipa noastră e formată doar din oameni de ştiinţă.

Sunt tineri medici rezidenţi, fizicieni, chimişti, farmacişti, biologi. Toată lumea este din zona asta şi împărtăşeşte o pasiune comună pentru experimente“, a explicat Anca Tănăsescu. Această abordare îi pune pe copii în contact direct cu profesionişti din domeniu, care le pot servi drept inspiraţie pentru o viitoare carieră. „Sper că vom influenţa generaţiile viitoare. Sunt foarte mulţi oameni de ştiinţă care, din păcate, pleacă din ţară pentru că aici nu îşi regăsesc nevoia de a cunoaşte mai mult, iar pasiunea pentru experimente nu este neapărat îndeplinită în România“, a punctat ea. Printre modulele creative se numără „Detectiv Science“, unde copiii folosesc noţiuni de criminalistică pentru a rezolva cazuri fictive, sau „Chemistry for Me“, axat pe nutriţie, chimie cosmetică şi alimentară, unde cei mici învaţă să îşi prepare singuri loţiuni de corp sau să identifice prezenţa vitaminei C într-un suc. „Foarte important de ştiut: toţi copiii lucrează, au propriul set de materiale, deci nu se face doar o demonstraţie în faţa clasei, ci sunt direct implicaţi.

Acesta este, iarăşi, un diferenţiator al nostru“, a subliniat Anca Tănăsescu. Costul pentru un curs organizat de WOW Lab este de 80 de lei pentru o oră în care copiii fac două experimente. Pentru a trece la următorul nivel, WOW Lab a fost selectat de platforma SeedBlink în grupul finaliştilor care şi-au prezentat proiectele în faţa investitorilor la FOMO, compania având un necesar de finanţare de 100.000 de euro. „Interesul investitorilor este în general în zona de tehnologie, însă şi noi putem aduce foarte multă valoare şi credem că pregătim, practic, viitoarele generaţii de IT-işti sau oameni de ştiinţă care sperăm să şi rămână în România.

Noi dorim să investim în dezvoltarea de produse, în dezvoltarea echipei, în digitalizare şi eficientizarea proceselor operaţionale din companie şi, desigur, în promovare şi vizibilitatea brandului“, a precizat fondatoarea. Planurile de dezvoltare includ deja două module noi, unul de ştiinţe ale Pământului şi geologie şi altul de ecologie şi energie verde, subiecte tot mai cerute de şcoli. În premieră, Anca Tănăsescu a dezvăluit şi intenţia de a crea două module speciale – „Vreau să fiu medic“ şi „Vreau să fiu veterinar“ – prin care copiii să înveţe noţiuni de bază despre îngrijirea personală şi a animalelor. Pe lângă colaborarea cu şcolile, WOW Lab a început de anul acesta şi un parteneriat cu Politehnica Bucureşti, în vederea organizării unor cursuri de chimie experimentală pentru elevii de liceu care îşi doresc să cunoască activitatea dintr-un laborator de ştiinţă profesional, să experimenteze şi să înveţe practic.

“Propunerea acestor cursuri a venit chiar de la părinţi, iar conducerea Politehnicii a răspuns cu multă deschidere acestei iniţiative, punându-ne la dispoziţie un laborator performant din cadrul Facultăţii de Inginerie Chimică şi Biotehnologii.” În plus,WOW Lab lucrează şi cu companii private, care accesează aceste programe prin bugete de CSR, marketing (pentru evenimente dedicate copiilor clienţilor) sau HR (pentru copiii angajaţilor). Provocarea principală rămâne însă accesul în sistemul public, unde, deşi nevoia de experimente practice este mare, şcolile întâmpină dificultăţi în a accepta o taxă pentru ateliere, în contextul în care învăţământul de stat este gratuit. Pentru 2025, Wow Lab a bugetat o creştere de 27% a afacerilor şi are în vedere inclusiv pătrunderea pe pieţele internaţionale. Iar cu ajutorul finanţării, fondatoarea Anca Tănăsescu estimează că afacerea ar putea atinge o cifră de afaceri de 900.000 de euro în următorii cinci ani. Anul trecut, WOW Lab a înregistrat o cifră de afaceri de 660.000 de lei (132.000 de euro), cu 71% mai mare comparativ cu nivelul din 2023, de 386.000 de lei, şi cu 20% peste estimările iniţiale.

 

Ediţii Speciale de la Festival of Modern Owners 2025

Start-up Pitch

1. Invitat: Răzvan Dobre, fondator şi CEO Glimtek (foto dreapta)

Ce face? Lucrează la dezvoltarea unui aparat inteligent de vânzare automată prin care îşi propune să unească pieţele de automate de vânzare, publicitate digitală OOH (out-of-home) şi retail tech.

„Este un concept nou care merge pe trendul de automatizare. Noi toţi astăzi la supermarket, ne facem check-outul singuri. Şi sunt deja testate şi magazine inteligente în care intri, nu mai e nimeni acolo, dar tu îţi faci cumpărăturile. Este un trend şi noi vrem să urmărim acest trend.“

2. Invitaţi: Mihai Guran - fondator şi CEO al SalesOMMO, şi Sabin Niţu - cofondator şi Head of Product Development în cadrul SalesOMMO.

Ce fac? Dezvoltă o platformă de sales intelligence menită să eficientizeze munca echipelor de vânzări prin intermediul inteligenţei artificiale,

Mihai Guran: „Anul acesta avem anunţată o rundă de minimum 300.000 de euro, din care am obţinut deja 30.000 de euro. Iar pe platforma SeedBlink suma minimă este de 50.000 de euro, iar cea maximă 150.000 de euro. Avem circa 150.000 de euro în ceea ce se numeşte sweat equity în engleză.”

Sabin Niţu: „Odată ce scanăm o persoană prin SalesOMMO, datele pe care le aducem despre acea persoană au mare legătură cu inteligenţa artificială, care, uneori, se mai întâmplă să «fabuleze». Partea bună este că, tehnologia avansând foarte rapid, şi noi găsim de la o săptămână la alta alternative pentru a îmbunătăţi această problemă. Rezultatele se văd îmbunătăţite săptămânal, ceea ce este un lucru extraordinar.”

3. Invitată: Irina Chiţu, cofondatoare ViStyle şi software engineer la Google

Ce face? Dezvoltă o nouă aplicaţie de social media axată pe modă.

„Firma am înfiinţat-o abia în martie anul acesta şi ne pregătim să lansăm primul MVP. Momentan am dezvoltat aplicaţia prin forţe proprii. Noi ne-am investit practic timpul, după muncă. În fiecare zi am stat şi am lucrat la aplicaţia noastră, am învăţat foarte multe pe parcurs şi momentan ne investim propriii bani în marketing.”

4. Invitat: Andrei Gheorghe, cofondator Taggle

Ce face? A dezvoltat o platformă software menită să rezolve o problemă a profesioniştilor din industriile creative: gestionarea şi găsirea rapidă a referinţelor video.

„Dacă faci sport, îţi faci un playlist de sport pe YouTube cu tot felul de filmuleţe; dacă eşti pasionat de mâncare, îţi faci alt playlist. Aşa facem şi noi, doar că din mai multe industrii şi de pe mai multe platforme.”

5. Invitat: Andrei Iancu, cofondator Qurater

Ce face? Ajută restaurantele să îşi eficientizeze operaţiunile şi să îşi crească profitabilitatea pe platformele de livrări printr-un produs software de tip SaaS.

„Cea mai mare problemă în momentul de faţă este că marea majoritate a restaurantelor şi a brandurilor nu au o viziune foarte clară asupra rezultatelor pe care le au. Ei pot cheltui bugete de marketing mult mai mici cu rezultate mult mai bune.”

 

Start-up Update

Invitată: Antonia Dumitriu, cofondatoarea Irisphera – platformă AI de consiliere vestimentară

Ce e nou? Start-up-ul local a închis o rundă de finanţare de aproximativ 160.000 de euro, bani pe care îi va folosi pentru a accelera dezvoltarea produsului şi pentru a pătrunde pe pieţe internaţionale cheie precum Italia şi Emiratele Arabe Unite. Finanţarea este compusă din 100.000 de euro primiţi de la fondul de investiţii 7xVentures, condus de Leonard Leca şi Antonio Tistaru, şi aproape 60.000 de euro atraşi prin platforma SeedBlink de la investitori de tip business angel.

„Aceşti bani ne ajung până la finalul anului, pentru că ne dorim să creştem accelerat, să dezvoltăm produsul şi să intrăm pe pieţe-cheie, cum ar fi Italia şi Emiratele Arabe Unite (UAE). Suntem în discuţii pentru extinderea în piaţa din UAE, dar şi din Arabia Saudită, unde vorbim cu un grup foarte mare care chiar vrea exclusivitate.”

Cum creştem viitorii antreprenori tehnici?

Invitată: Anca Tănăsescu, fondatoarea WOW Lab – proiect de educaţie ştiinţifică prin experimente pentru copii

 

Sfaturi pentru antreprenori

Invitat: Ovidiu Toader, antrenor pentru antreprenori

„Cel mai des am observat că antreprenorii, când îşi cresc businessul şi angajează oameni, nu sunt foarte atenţi la rolul pe care îl au acei oameni, ce rezultate trebuie să producă şi ajung să preia totul pe umerii şi în capul lor – responsabilitatea producerii de rezultate. Şi au oameni care aşteaptă să li se spună ce să facă.”



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma
www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. Formatul emisiunii cuprinde o serie de rubrici ce aduc plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot. Până acum s-au difuzat peste 1.200 de ediţii ale ZF IT Generation.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.